- να πραγματοποιήσει αναζήτηση λέξεων και φράσεων,
- να πλοηγηθεί στα περιεχόμενα και να επιλέξει την επιθυμητή ενότητα με ένα ταπ,
- να επισημάνει τμήματα του κειμένου που τον ενδιαφέρουν για μελλοντική αναφορά,
- να κρατήσει σημειώσεις κ.ά.

Οι εκδόσεις δήγμα ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2009 από τους συγγραφείς Θανάση Τριαρίδη και Κυριάκο Αθανασιάδη. Ο αρχικός σκοπός τους ήταν το να συγκεντρώσουν εκδοτικά (σε στερεοτυπικές εκδόσεις) τα βιβλία των δύο συντελεστών τους που είτε εκδόθηκαν μέσα στα τελευταία 20 χρόνια σκορπισμένα σε πολλούς εκδότες (και, κατά το πλείστον, έχουν πλέον πολτοποιηθεί) είτε είναι ανέκδοτα. Ωστόσο, σιγά-σιγά ο άξονας αυτός διευρύνεται και προς άλλους συγγραφείς που μπορούν να εκφράσουν ένα τέτοιο εγχείρημα.
Οι εκδόσεις δήγμα στηρίζονται στην εθελοντική και απλήρωτη εργασία των συντελεστών τους και λειτουργούν στη βάση της ανθρώπινης σχέσης και της αλληλοπροσφοράς. Από την πρώτη στιγμή συμμέτοχος παντοειδώς στο εγχείρημα ήταν ο εκδότης και μεταφραστής Γιάννης Ευαγγέλου (εκδόσεις διάπυροΝ), η δημοσιογράφος και φιλόλογος Αγγελική Τριαρίδου καθώς και ο προγραμματιστής Στέλιος Ιγνατιάδης. Από το καλοκαίρι του 2010, στην εκδοτική ομάδα προστέθηκαν ο νέος ποιητής και φιλόλογος Κωνσταντίνος Ποζουκίδης, ο νέος συγγραφέας Νίκος Μπόνου, η σκηνοθέτης Στέλα Αλισάνογλου, η ζωγράφος Έλλη Γρίβα.
Οι εκδόσεις δήγμα είναι αυτοχρηματοδοτούμενες και μη κερδοσκοπικές. Τα όποια έσοδα του κάθε βιβλίου (είτε καλύπτουν το κόστος του είτε όχι) θα αναχρηματοδοτούν το επόμενο βιβλίο του ίδιου συγγραφέα. Έτσι, αν αντέξουν, σε βάθος χρόνου θα συγκεντρώσουν ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς του κάθε συγγραφέα τους, το οποίο θα είναι προσβάσιμο σε όποιον θελήσει να το βρει.
Μπορεί κανείς να δει το όλο εγχείρημα ως μια προσπάθεια αυτόνομης παρουσίας μέσα σε μια εκδοτική πραγματικότητα, μια «βιβλιοπαραγωγή» που με το (προσχηματικό ή πραγματικό) επιχείρημα της «αναλογίας κόστους-κέρδους» αποκλείει εκφραστικές απόπειρες που δεν απευθύνονται/υπάγονται στο προ-ετοιμασμένο/προ-κατασκευασμένο «αναγνωστικό κοινό». Όλες αυτές οι απαίσιες λέξεις («βιβλιοπαραγωγή», «αναγνωστικό κοινό», «αγορά», «αναλογία κόστους-κέρδους») από καιρό έχουν κουράσει τους συντελεστές του δήγματος, οι οποίοι, ως μεγάλα παιδιά πια, διεκδικούν το δικαίωμά τους όχι μόνο να μην τις προφέρουν (που, έτσι κι αλλιώς, ποτέ δεν το έκαναν), αλλά και να μην τις ακούν.
Τα βιβλία των εκδόσεων δήγμα (λογοτεχνία εν αρχή και –ενδεχομένως– δοκίμιο σε μια επόμενη φάση), ανεξάρτητα από την έντυπη έκδοσή τους, μπορούν να κυκλοφορούν στο Ίντερνετ και να αναπαράγονται ελεύθερα από κάθε «πνευματικό δικαίωμα» (άλλη απαίσια λέξη). Οι έντυπες εκδόσεις θα συνεχίσουν να υπάρχουν για λίγο – ας πούμε για μια δεκαετία: στον (ήδη παρόντα και διαρκώς ελαύνοντα) κόσμο των ηλεκτρονικών αυτο-εκδόσεων μηδενικού κόστους, η έννοια του «πνευματικού δικαιώματος» θα είναι μια παλιά μπούρδα. Μας ανήκει ό,τι αγαπήσαμε με πάθος μεγαλύτερο από την ασφάλεια της ιδιοκτησίας μας: ακόλουθα, ο χρόνος ανήκει σε όσους τον χάνουν κι η γη σε όσους την περπάτησαν αφήνοντας πίσω τους χνάρια ή ανάσες, μα όχι σύνορα.
Οι εκδόσεις ενδέχεται (χωρίς όμως αυτό να είναι και απαραίτητο) να φιλοξενήσουν (με τους ίδιους όρους) και άλλους συγγραφείς – με ανάλογη οπτική για το βιβλίο, τη λογοτεχνία και τον κόσμο γενικότερα.
εκδόσεις δήγμαΙανουάριος 2011
Η υπόθεση του “The Hunger Games”:
Από τα ερείπια ενός μέρους που κάποτε ήταν γνωστό ως Βόρεια Αμερική έχει αναδυθεί το έθνος της Πάνεμ, μια λαμπερή Κάπιτολ που περιβάλλεται από δώδεκα απομακρυσμένες επαρχίες. Η Κάπιτολ είναι σκληρή και αμείλικτη και κρατά τις επαρχίες υπό τον έλεγχό της αναγκάζοντάς τις να στέλνουν από ένα αγόρι και ένα κορίτσι ηλικίας από δώδεκα μέχρι δεκαοχτώ για να συμμετάσχουν στους ετήσιους Αγώνες Πείνας, έναν αγώνα θανάτου που μεταδίδεται ζωντανά από την τηλεόραση.
Για την δεκαεξάχρονη Κάτνις Έβερντιν, που ζει μόνη μαζί με τη μητέρα και τη μικρότερη αδερφή της, η απόφαση της να πάρει εθελοντικά τη θέση της αδερφής της στους Αγώνες δεν διαφέρει και πολύ από μια θανατική ποινή. Όμως η Κάτνις έχει φτάσει κι άλλη φορά κοντά στο θάνατο -και η επιβίωση είναι δεύτερη φύση για εκείνη. Χωρίς να το επιδιώκει πραγματικά, διεκδικεί σοβαρά τη νίκη. Αλλά για να νικήσει, θα πρέπει να αρχίσει να κάνει επιλογές που φέρνουν σε σύγκρουση την επιβίωση με την ανθρωπιά και την αγάπη με τον έρωτα.
Πηγές: Amazon, Digital Book World
Το Nook στη Βρετανία
Πότε δουλεύει, πότε δε δουλεύει
Μπορεί το Flash να έχει εξοριστεί οριστικά από τις φορητές συσκευές, ακόμα και το Android, αλλά στους υπολογιστές εξακολουθεί να είναι παρόν – και να μας δημιουργεί προβλήματα.
Πριν από την πρόσφατη αναβάθμιση του Chrome, είχα κατεβάσει και εγκαταστήσει το Adobe Digital Editions από τον Chrome στο νέο μου υπολογιστή χωρίς προβλήματα. Χτες όμως μου ανέφεραν ότι δεν μπορούσαν άλλοι χρήστες του Chrome να εγκαταστήσουν το πρόγραμμα.
Έχει ενδιαφέρον και η εμμονή της Adobe με το Flash. Απλά δεν υπάρχει λόγος να χρησιμοποιείς Flash στη σελίδα του κατεβάσματος αρχείων.
Λογικά σύντομα η Google θα φροντίσει να λύσει το πρόβλημα, αφού δεν αφορά μόνο το κατέβασμα του Adobe Digital Editions. Μέχρι τότε για το συγκεκριμένο σκοπό ας χρησιμοποιούμε άλλους browser.
Οι διαφορές από το προηγούμενο μοντέλο είναι κυρίως στο design και ακόμα και εκεί είναι οριακές. Για πρώτη φορά μπορούμε επίσης να ποστάρουμε απευθείας από τη συσκευή παραθέματα στο Facebook, δυνατότητα που εδώ και καιρό είχαν οι ανταγωνιστικές συσκευές. Το πιο ενδιαφέρον νέο στοιχείο είναι η δυνατότητα να διαβάζουμε στη συσκευή σελίδες στο internet και σημειώσεις που έχουμε αποθηκεύσει στην υπηρεσία Evernote και, αντίστροφα, να αποθηκεύσουμε στο Evernote παράθεματα από τα e-books μας. Αν και η τιμή του νέου Sony Reader δεν έπεσε, έχει μια σημαντική διαφορά με το παλιό μοντέλο: δεν υποστηρίζει αρχεία ήχου.
Το βασικό πλεονέκτημα του Sony Reader παραμένει η καλύ υποστήριξη PDF, με τη δυνατότητα χρήσης πολλαπλών ζουμ και αυτόματου ζουμαρίσματων των δίστηλων ή τρίστηλων σελίδων.
Αν και μια αγορά που στοχεύει η Sony είναι η Ιαπωνία και τα ιαπωνικά, που γράφονται κάθετα και οριζόντια και από τα δεξιά προς τα αριστερά, ο νέος ηλεκτρονικός αναγνώστης δεν υποστηρίζει το αναβαθμισμένο πρώτυπο ePUB, το EPUB3, που λύνει ασυμβατότητες και προβλήματα ως προς τα αλφάβητα.
Η μεγάλη διαφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο είναι ότι δεν υποστηρίζονται αρχεία ήχου (μουσική, podcast ή audio book) και δεν έχει, κατά συνέπεια, ηχεία και θύρα για ακουστικά.
Τύποι αρχείων που υποστηρίζονται
Κουμπιά και μενού
Facebook και Evernote
Το πλήρες manual
Αν ενδιαφέρεστε για το πλήρεις οδηγίες χρήσεως της συσκευής, είναι διαθέσιμες εδώ [PDF, 13,3 MB] από το site της Sony.