Τρεις από τους μεγαλύτερους εκδοτικούς οίκους στις ΗΠΑ συμφώνησαν να πληρώσουν περισσότερα από 69 εκατομμύρια δολάρια (σχεδόν €55 εκατ.) για να αποσυρθούν οι εναντίον τους καταγγελίες για δημιουργία καρτέλ τιμών στα e-books. Οι εκδοτικοί οίκοι Hachette, HarperCollins και Simon & Schuster θα αποζημιώσουν όσους αγόρασαν ηλεκτρονικά βιβλία τους από 1 Απριλίου 2010 έως 21 Μαΐου 2012. Για κάθε αγορασμένο e-book στους αναγνώστες θα επιστραφούν $0.25 έως $1,32. Επιπλέον, οι τρεις εκδότες σταματούν να χρησιμοποιούν το “agency model” για την πώληση των ηλεκτρονικών τους βιβλίων και επιτρέπουν στα βιβλιοπωλεία να καθορίζουν αυτά την τελική τιμή των e-books.
Ο συμβιβασμός αφορά υποθέσεις σε 55 πολιτείες, διοικητικές περιφέρειες και περιοχές των ΗΠΑ. Οι εκδοτικοί οίκοι Macmillan και Penguin καθώς και η Apple που επίσης κατηγορούνται για σχηματισμό καρτέλ τιμών στα e-books δε συμμετέχουν στη συμφωνία και θα αντιμετωπίσουν τις κατηγορίες στο δικαστήριο τον Ιούνιο του 2013.
Οι τρεις εκδοτικοί οίκοι που προχώρησαν στο συμβιβασμό δεν αποδέχτηκαν την κατηγορία για το καρτέλ τιμών στα e-books. Δήλωσαν ότι δεν έχουν κάνει κάτι λάθος και πως επέλεξαν το συμβιβασμό για να αποφύγουν τη χρονοβόρα και ακριβή δικαστική διαδικασία.
Τι είναι το “agency model”
Σύμφωνα με το “agency model”, τα βιβλιοπωλεία λειτουργούσαν ως απλοί “διαμεσολαβητές” της πώλησης και την τιμή λιανικής πώλησης του e-book την καθόριζαν οι εκδότες, που απέδιδαν σταθερά ποσοστά αυτής της τιμής στα βιβλιοπωλεία. Σύμφωνα με το “wholesale model”, στο οποίο αναγκάστηκαν να επανέλθουν τώρα οι τρεις εκδότες, το βιβλιοπωλείο αγοράζει χονδρική τα e-books και είναι στη συνέχεια ελεύθερο να καθορίσει αυτό τη λιανική τιμή πώλησής του.
Από την αρχή της κυκλοφορία του Kindle από το Amazon, το Νοέμβριο του 2007, ίσχυε το “wholesale model” και το Amazon πουλούσε τα best seller e-books στα $9,99 παρόλο που τα αγόραζε ακριβότερα. Με την κυκλοφορία του iPad από την Apple, τον Απρίλιο του 2010, οι εκδότες κατάφεραν να επιβάλουν το “agency model” και να αυξήσουν τις τιμές των e-books.
Πιθανή ανατροπή στην αγορά των ebooks
Η απόφαση συνιστά πλήγμα για το “agency model” στις πωλήσεις των e-books και μπορεί να είναι η αρχή ανατροπών στην αγορά του ηλεκτρονικού βιβλίου που δε θα περιοριστούν στους τρεις εκδοτικούς οίκους και τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, οι ευρωπαϊκοί κλάδοι των εκδοτικών οίκων Simon & Schuster, HarperCollins, Hachette Livre και Macmillan καθώς και η Apple έχουν προτείνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον καθορισμό της τιμής των e-books στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα βιβλιοπωλεία για 2 χρόνια, ώστε να αποσυρθεί η αντίστοιχη με τις ΗΠΑ έρευνα της Επιτροπής για το σχηματισμό καρτέλ τιμών στα e-books. Αντίθετα, οι εκδόσεις Penguin, ο έκτος εκδοτικός οίκος για τον οποίο διεξάγεται έρευνα, δε φαίνεται να θέλουν να προχωρήσουν σε αντίστοιχο συμβιβασμό.
Amazon εναντίον εκδοτών
Ο συμβιβασμός στις ΗΠΑ αντανακλά την πίεση από τους αναγνώστες για χαμηλότερες τιμές στα e-books, αλλά και την πίεση από το Amazon κυρίως, που θέλει να καθορίζει αυτό τις τελικές τιμές των e-books. Η διαμάχη για την τιμή των e-books αντανακλά αποκλίνουσες απόψεις για το ποια είναι η σωστή τιμή για προϊόντα που είναι πλέον ψηφιακά. Ειδικά για το Amazon ο καθορισμός των τιμών από το βιβλιοπωλείο του επιτρέπει να ρίχνει τις τιμές στα e-books, κυρίως τα best seller, για προσελκύσει αγοραστές και στον υπόλοιπο κατάλογό τους και για να κερδίσει μερίδιο αγοράς.
Στη μεγάλη τους πλειοψηφία εκδοτικοί οίκοι και συγγραφείς υποστηρίζουν την άποψη πως ο εκδότης, όχι το βιβλιοπωλείο, πρέπει να καθορίζουν τη λιανική τιμή των e-books.
Διαρροή φωτογραφιών του νέου Kindle Touch στο τεχνολογικό site The Verge μας δίνουν πολλές και μάλλον αξιόπιστες πληροφορίες για τη νέα γενιά ηλεκτρονικών αναγνωστών του Amazon. Οι 7 φωτογραφίες απεικονίζουν την επόμενη γενικά του Kindle Touch, του ηλεκτρονικού αναγνώστη του Amazon με οθόνη ηλεκτρονικού χαρτιού και χειρισμό με αφή, που αναμένεται να παρουσιαστεί στις 6 Σεπτεμβρίου. Το κείμενο των φωτογραφιών είναι στα γαλλικά υποδεικνύοντας πως η πηγή της διαρροής είναι ευρωπαϊκή.
Kindle Paperwhite
Το νέο Kindle με οθόνη αφής αναφέρεται ως “Kindle Paperwhite”. Δεν είναι σαφές αν αυτό θα είναι το νέο όνομα της συσκευής ή αν πρόκειται για εμπορική ονομασία των νέων δυνατοτήτων της οθόνης του Kindle.
Επί της ουσίας πάντως, οι νέες δυνατότητες της οθόνης του “Kindle Paperwhite” είναι:
Μεγαλύτερο κοντράστ (αντίθεση)
Υψηλότερη ανάλυση
Ενσωματωμένος φωτισμός
8 εβδομάδες αυτονομίας, ακόμα και με την οθόνη φωτισμένη
Το Amazon αναφέρει ότι είναι “η πρώτη οθόνη paperwhite”, τόσο λευκή όσο το τυπωμένο χαρτί. Ο χαρακτηρισμός paperwhite φαίνεται να αναφέρεται στις βελτιώσεις στην ανάλυση της ανάλυσης και του κοντράστ της οθόνης πέρα από τις υπάρχουσες οθόνες ηλεκτρονικού χαρτιού (Pearl της E Ink) που χρησιμοποιούν όλες οι ανταγωνιστικές συσκευές. Αν επιβεβαιωθούν αυτά τα χαρακτηριστικά θα δώσουν συγκριτικό πλεονέκτημα στα νέα Kindle. Επιπλέον, ο ενσωματωμένος φωτισμός είναι αντίστοιχη προσπάθεια με το Nook Simple Touch with Glowlight: δηλαδή το φως δε βρίσκεται πίσω από την οθόνη, όπως συμβαίνει στις οθόνες των υπολογιστών, των tablet PC και των κινητών που κουράζουν τα μάτια, αλλά μπροστά και στα πλάγια της οθόνης ηλεκτρονικού χαρτιού, ώστε να μπορεί να αντικαταστήσει το εξωτερικό φωτάκι που χρησιμοποιούσαμε ως τώρα στα Kindle.
Η διάρκεια της μπαταρίας είναι εντυπωσιακή κυρίως γιατί το Amazon διαβεβαιώνει πως έχει αυτονομία 2 μηνών με μία μόνο φόρτιση ακόμα και με την οθόνη φωτισμένη. Αντίστοιχη αυτονομία χωρίς τη φωτισμένη οθόνη είναι συνηθισμένη σήμερα πια για τους ηλεκτρονικούς αναγνώστες.
Χειρισμός αποκλειστικά με την αφή
Οι άλλες αλλαγές Από τις φωτογραφίες προκύπτουν ακόμα 3 αλλαγές:
Καταργείται το κουμπί στο κάτω μέρος της οθόνης. Εκτός του on/off ο χειρισμός της συσκευής γίνεται αποκλειστικά από την οθόνη αφής
Το χρώμα της συσκευής είναι σκούρο γκρι από ανοιχτό γκρί/ασημί
Τα μενού και η βιβλιοθήκη έχουν πλέον εμφάνιση πιο κοντά στις εφαρμογές Kindle
Αν και εκ πρώτης όψεως όχι τόσο σημαντική, η επιλογή πιο σκούρου χρώματος για τα νέα Kindle είναι σωστή κίνηση από την πλευρά του Amazon, γιατί ευνοεί το καλύτερο κοντράστ και την αναγνωσιμότητα των γραμμάτων, όπως είχε συμβεί και στο Kindle 3 Keyboard που είχε παρόμοιο χρώμα.
Αυτό υποστηρίζει το μεγάλο τεχνολογικό site The Verge, που αναφέρει πως πήρε email με δύο φωτογραφίες του νέου Kindle Fire, της δεύτερης γενιάς tablet PC που αναμένεται να ανακοινώσει το Amazon την επόμενη Πέμπτη. Το site επισημαίνει ότι του επιτράπηκε να δημοσιεύσει μόνο τη μία από τις φωτογραφίες. Δε δίνει λεπτομέρειες για το αν πρόκειται για το Kindle Fire των 7 ή, μοντέλο που επίσης αναμένεται, των 10 ιντσών.
Από τη φωτογραφία προκύπτει πως δεν υπάρχουν παρά μόνο εικονικά κουμπιά, ενώ έχει προστεθεί κάμερα -κάπως σπάνιο- στην οριζόντια διάσταση.
Αμφίβολη η αξιοπιστία της φωτογραφίας. Ίσως κάποιος στο Amazon, που τις τελευταίες ημέρες μας βομβαρδίζει με ανακοινώσεις για τα Kindle, αποφάσισε να ανεβάσω ακόμα ψηλότερα το θερμόμετρο των προσδοκιών. Ίσως πάλι έχουμε επανάληψη φαινομένων παραπληροφόρησης που έχουν συναντηθεί και λίγο πριν τις παρουσιάσεις των iPhone και iPad.
Πατέντα κατοχύρωσε σήμερα το Amazon στις ΗΠΑ για μια συσκευή που μπορείτε να διαθέτει δύο ή περισσότερες οθόνες. Το σχεδιάγραμμα που συνοδεύει την πατέντα δείχνει συσκευή που έχει δύο οθόνες, μία στο εμπρός μέρος και μία στο πίσω. Ως τώρα τα tablet PC που έχουν κυκλοφορήσει και διέθεταν δύο οθόνες τις είχαν τοποθετημένες αντικριστά, σα σελίδες βιβλίου. Ακόμα πιο ενδιαφέρον έχει ότι το Amazon προβλέπει στην πατέντα του η μία οθόνη να είναι ηλεκτρονικού χαρτιού, όπως των ηλεκτρονικών αναγνωστών, και η άλλη LCD ή OLED όπως των tablet PC και των κινητών τηλεφώνων. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια υβριδιακή συσκευή, που συνδυάζει ηλεκτρονικό αναγνώστη και tablet PC.
Είναι άγνωστο αν το Amazon στο προσεχές διάστημα σκοπεύει να αρχίσει την εμπορική διάθεση μιας τέτοιας συσκευής ή αν πρόκειται απλά για κατοχύρωση μιας ιδέας στο πλαίσιο του πολέμου πνευματικών δικαιωμάτων που μαίνεται ανάμεσα στις εταιρίες τεχνολογίας.
Με ειδικό, και ασυνήθιστο, δελτίο τύπου το Amazon ανακοίνωσε σήμερα ότι εξαντλήθηκε το Kindle Fire, το tablet PC με λειτουργικό Android που κατασκευάζει. Το Amazon δε διευκρινίζει αν και πότε θα κάνει διαθέσιμο το Kindle Fire, αλλά υπογραμμίζει την επιτυχία του: ανάμεσα σε εκατομμύρια προϊόντα που διαθέτει το Amazon το Kindle Fire ήταν το νούμερο 1 σε πωλήσεις προϊόν από τη στιγμή που κυκλοφόρησε, το Νοέμβριο του 2011, πρόλαβε να καταλάβει το 22% της αγοράς tablet PC στις ΗΠΑ και οδήγησε ολόκληρο το top 10 των πωλήσεων στο Amazon την ίδια περίοδο να αποτελείται από ψηφιακά προϊόντα, συσκευές Kindle ή περιεχόμενο. Το Amazon δε διευκρίνισε πώς υπολογίζει το μερίδιο αγοράς του Kindle Fire στις ΗΠΑ.
Αυτές οι διατυπώσεις, το μπαράζ ανακοινώσεων γύρω από τα Kindle τις τελευταίες μέρες (δύο μόνο σήμερα) και οι προσκλήσεις για μεγάλη παρουσίαση στις 6 Σεπτεμβρίου στη Santa Monica της Καλιφόρνιας διαβεβαιώνουν και τους πιο επιφυλακτικούς ότι την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε ανακοίνωση νέων Kindle με το νέο tablet PC Kindle Fire να έχει ξεχωριστή θέση.
Σε 5 ευρωπαϊκές χώρες άνοιξε από σήμερα το Amazon Appstore, το ηλεκτρονικό κατάστημα του Amazon με εφαρμογές Android. Διαθέσιμο ως τώρα αποκλειστικά στις ΗΠΑ, οι κάτοχοι κινητών και tablet PC με λειτουργικό Android μπορούν να μεταβούν από σήμερα στη διεύθυνση www.amazon.com/getappstore και να το κατεβάσουν και σε Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία και Ιταλία. Πιστό στη στρατηγική του, πρόκειται για τις 5 ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες ήδη λειτουργεί τοπικό Amazon. Αν και διαθέτει μικρό αριθμό εφαρμογών από το επίσημο Google Play Store (πρώην Android Market), το Amazon Appstore έχει ως συγκριτικό πλεονέκτημα την “Free App of the Day”, δηλαδή μια εφαρμογή που κανονικά είναι επί πληρωμή διατίθεται δωρεάν για μία μέρα. Για τις 5 ευρωπαϊκές χώρες που έχει πλέον παρουσία, το Amazon φροντίζει να προβάλει εφαρμογές με τοπικό ενδιαφέρον.
Δεν έχει έρθει ακόμα στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει το Nexus 7, το tablet PC που κυκλοφόρησε η Google σε συνεργασία με την Asus στις αρχές Ιουλίου και σας μεταφέρει τις εντυπώσεις του. Το Nexus 7 αγοράστηκε από τις ΗΠΑ και ήταν δώρο από συγγενή σε φίλο του blog που μας επέτρεψε να περάσουμε αρκετές ώρες με το tablet PC και να το τεστάρουμε σε όλες τις βασικές του λειτουργίες. Συγκεκριμένα ήταν το μοντέλο με τα 16 GB εσωτερική μνήμη ($249), όχι το φτηνότερο με τα 8 GB ($199), αν και αυτό δεν επηρεάζει τα συμπεράσματα της δοκιμής.
Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι το Nexus 7 μάς έπεισε πως πρέπει να είναι η πρώτη σκέψη και μάλλον και η τελική επιλογή όσων ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα tablet PC στις 7 ίντσες και γενικότερα όσων θέλουν ένα tablet PC εκτός του iPad. Και αυτό ισχύει όχι μόνο αν το κύριο ενδιαφέρον μας είναι η ηλεκτρονική ανάγνωση.
Ελαφρύ και γρήγορο, με καλή οθόνη
Αφήνοντας κατά μέρος τα τεχνικά χαρακτηριστικά, κρατώντας το Nexus 7 η πρώτη εντύπωση είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μια πολύ ελαφριά συσκευή. Τα 340 γραμμάρια μπορεί να απέχουν αρκετά από τα 170 του Kindle, πάντως δεν αισθάνεσαι κάποια κούραση κρατώντας το Nexus επί ώρα ή ακόμα και διαβάζοντας ή βλέποντας βίντεο ανάσκελα στο κρεβάτι με το ένα χέρι. Αντίθετα, το Kindle Fire π.χ. ή, με διπλάσια οθόνη βέβαια, το iPad 3, τα αισθάνεται κανείς κάπως βαρύ, ιδιαίτερα μετά από κάποια ώρα και αν δεν τα ακουμπάμε κάπου.
Κατά συνέπεια, το Nexus 7 είναι επίσης ιδιαίτερα φορητό, είτε το μεταφέρει κανείς σε μια τσάντα είτε ακόμα και σε μια (ευρύχωρη) τσέπη παντελονιού.
Αν και κάποιοι θα έβρισκαν την πλαστική πλάτη της συσκευής κάπως “φτηνή”, το κράτημα είναι καλό και σταθερό. Δεν είναι βέβαια η αίσθηση της ποιότητας του αλουμινίου, αλλά για την τιμή του αυτός είναι ένας μάλλον ασήμαντος συμβιβασμός.
Ο τετραπύρηνος επεξεργαστής Tegra 3 της Nvidia δείχνει την αξία του. Σε κανένα σημείο, σε καμία εφαρμογή, ακόμα και σε “βαριά” παιχνίδια, δε διαπιστώσαμε η συσκευή να καθυστερεί, να “κολλάει”, ενώ και η μετάβαση από ανοιχτή εφαρμογή σε ανοιχτή εφαρμογή γινόταν ομαλά. Αυτά δεν είναι βέβαια αποτέλεσμα του επεξεργαστή μόνο (και της 1GB DDR3 RAM), αλλά και του Android 4.1.1 (Jelly Bean). Στη δοκιμή μας δε χρειάστηκε να κάνουμε κάποια στιγμή επανεκκίνηση παρόλο που χρησιμοποιούσαμε κάθε πιθανή εφαρμογή και δεν ασχολούμασταν με το κλείνουμε χειροκίνητα εφαρμογές που δε χρησιμοποιούμε. Ο συνδυασμός επεξεργαστή, RAM και νέου λειτουργικού Android δίνουν ισχύ και ομαλότητα στη λειτουργία που κάνουν το Nexus 7 να ξεχωρίζουν από τα tablet PC της Samsung με 7 ίντσες.
Η οθόνη επίσης είναι κατάλληλη είτε πρόκειται για browsing είτε για παιχνίδια είτε για βίντεο. Δεν είναι σίγουρα Retina, δεν έχει τη δική της ανάλυση και τα φυσικά της χρώματα, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε κάποιο παράπονο: τα χρώματα ήταν ζωντανά και η οθόνη ευκρινής κρατώντας την ακόμα και σε αρκετά μεγάλες γωνίες.
Η μπαταρία είναι κοντά στις υπεσχημένες 9 με 10 ώρες σερφαρίσματος στο internet.
Γενικά, οι επιδόσεις, η οθόνη και η ποιότητα κατασκευής είναι αντίστοιχες με ένα από τα ακριβά κινητά τηλέφωνα με Android, όπως το Samsung Galaxy S III.
Η τιμή
Πολλά από τα παραπάνω δε θα μας εντυπωσίαζαν τόσο αν η τιμή δεν ήταν η σωστή. Και τα $199 (ή $249 για 16 GB εσωτερική μνήμη) φαίνονται μια πολύ σωστή τιμή αυτήν τη στιγμή.
Δεν γνωρίζουμε την τιμή στην οποία θα είναι διαθέσιμο για την Ελλάδα, αλλά η “παράδοση” λέει ότι στις ηλεκτρονικές συσκευές $1=€1 και επομένως το Nexus 7 θα κοστίζει περίπου 200 ευρώ. Σε αυτήν την τιμή θα είναι περίπου 100 ευρώ φτηνότερο από τα αντίστοιχα tablet PC της Samsung (αλλά και αρκετά άλλα), ξεπερνώντας τα όμως σε τεχνικά χαρακτηριστικά και πραγματική ισχύ.
Πλήρης αξιοποίηση από την πρώτη στιγμή
Η απήχηση που μπορεί να έχει το Nexus 7 στην Ελλάδα (και γενικότερα στην Ευρώπη) έχει να κάνει με την πλήρη πρόσβαση που δίνει στο Google Play Store (πρώην Android Market). Αντίθετα με τα εξίσου φτηνά Kindle Fire και Nook Tablet, δε χρειάζεται να καταβάλουμε καμία προσπάθεια για να εγκαταστήσουμε τις επιπλέον εφαρμογές που θέλουμε ή, πολύ περισσότερο, δε χρειάζεται ξεκλείδωμα για να φύγουμε από τα στεγανά των Amazon και Barnes & Noble αντίστοιχα και να εγκαταστήσουμε το Google Play Store. Το ξεκλείδωμα των συσκευών δεν είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, αλλά ο “μέσος χρήστης” προβληματίζεται συχνά για το πώς γίνεται με ασφάλεια. Οπότε το ότι το Nexus 7 έχει προεγκατεστημένο και διαθέσιμο το Google Play Store διευκολύνει σημαντικά. Σημειώνουμε ότι η συσκευή της δοκιμής αγοράστηκε στις ΗΠΑ και το Nexus 7 δεν εισάγεται επίσημα στην Ελλάδα. Αλλά και πάλι δεν υπήρχε πρόβλημα: όπως και στα εγχώρια κινητά με Android, απλά συνδέεις το Nexus 7 με έναν λογαριασμό Gmail/Google και αρχίζεις να κατεβάζεις εφαρμογές.
Το ερώτημα των 7 ιντσών
Αυτά που μας προβλημάτισαν με το Nexus 7 δεν αφορούν τόσο τη συγκεκριμένη συσκευή όσο γενικότερα τα tablet PC με 7 ίντσες οθόνη και λειτουργικό Android.
Οι 7 ίντσες προσφέρουν τη φορητότητα που αναφέραμε και περιορίζουν την τιμή στα $200. Υπάρχουν όμως κάποια μειονεκτήματα. Σε αυτό το μέγεθος το σερφάρισμα στο internet μοιάζει με το σερφάρισμα από κινητό, βελτιωμένο σίγουρα, αλλά εξακολουθείς να μην έχεις την αίσθηση ότι βλέπεις την πλήρη σελίδα, όπως σε μια οθόνη 9,7 (iPad) ή 10,1 ιντσών (Samsung Galaxy Tab 10,1). Ακόμα και όταν οι σελίδες κατεβαίνουν στην εκδοχή τους για υπολογιστές και όχι στην εκδοχή τους για κινητά, απλά χρειάζεται αρκετό ζουμάρισμα και ξεζουμάρισμα. Είμαστε πλέον πιο κοντά σε έναν πλήρη browser με τον Chrome ή με τον Dolphin και τα πρόσθετα που υποστηρίζει, αλλά η αίσθηση ότι δε βλέπουμε το “κανονικό” internet παραμένει.
Το ίδιο ισχύει και για τις ταινίες. Στα video από το YouTube οι 7 ίντσες είναι μια χαρά, αλλά αν θέλετε να παρακολουθήσετε μια ταινία αποδεικνύονται πολύ λίγες. Αντίστοιχα, στα ηλεκτρονικά περιοδικά (ή τα PDF) δεν μπορεί κανείς να δει μια πλήρη σελίδα σε ικανοποιητικό μέγεθος, η οθόνη είναι πολύ μικρή για αυτό. Έτσι εφαρμογές όπως το Flipboard, που παρουσιάζει περιεχόμενο από τα κοινωνικά δίκτυα και τα site σε μορφή περιοδικού, διατηρούν για το Nexus 7 την εμφάνιση που έχουν και για τα κινητά.
Στο πληκτρολόγιο η αίσθηση ήταν πιο πολύ κινητού, με πληκτρολόγηση γράμμα γράμμα. Ακόμα και με τη συσκευή οριζόντια η πληκρολόγηση με τα δύο χέρια φαντάζει πολύ δύσκολη. Ίσως με αρκετή εξάσκηση να βελτιώνονταν τα πράγματα, αλλά ακόμα και στο iPad π.χ. αρκετοί δυσκολεύονται (και εξού τα διάφορα αξεσουάρ με πληκτρολόγια).
Δεν υπάρχει κάποια λύση για όλα αυτά. Πρέπει όμως να έχουμε υπόψη μας ότι οι 7 ίντσες μαζί με το πλεονέκτημα της υπερφορητότητας και της χαμηλής τιμής επιβάλλουν και κάποιους σημαντικούς συμβιβασμούς.
Το εισαγωγικό βίντεο για το Nexus 7
Το ερώτημα Android
Η αντιπαράθεση μεταξύ Android και iOS δεν έχει τέλος. Αλλά αν στο Nexus 7 το πρόβλημα της ταχύτητας αναβάθμσισης του λειτουργικού έχει -θεωρητικά τουλάχιστον- λυθεί λόγω της συμπαραγωγής του από τη Google, το πρόβλημα με το πόσες και πόσο καλές εφαρμογές υπάρχουν διαθέσιμες για Android συσκευές παραμένει.
Το ότι στο Android ελάχιστες είναι οι εφαμογές ειδικά για tablet PC δεν προβληματίζει τόσο, γιατί, όπως αναφέραμε, το Nexus 7 είναι πιο κοντά σε αίσθηση σε ένα μεγάλο κινητό παρά στα tablet PC των 9,7 ή 10,1 ιντσών. Επίσης, όλες οι “βασικές” εφαρμογές υπάρχουν πλέον για Android – όπου ως “βασικές”, πέρα από τις υπηρεσίες της Google, θα πρέπει να θεωρούνται και τα Dropbox (αποθήκευση και συγχρονισμός αρχείων), Evernote (σημειώσεις και αρχειοθέτηση), Instagram (φωτογραφίες), Instapaper (bookmarks), Flipboard (παροσουσίαση κοινωνικών δικτύων και site σε μορφή περιοδικού), Zite (όπως το Flipboard, αλλά με πιο “έξυπνες” προτάσεις) και Zinio (ηλεκτρονικά περιοδικά).
Το θέμα είναι ότι ακόμα και στις “βασικές” εφαρμογές σχεδόν παντού και πάντα το Android είναι πιο πίσω έως σημαντικά πιο πίσω από το iPad και το iPhone. Χειρότερα όμως: μια σειρά ωραίων εφαρμογών, από e-books και περιοδικά έως σημειωματάρια και παιχνίδια υπάρχουν μόνο για το iPad. Χαρακτηριστικά, όποια εφαρμογή στα ελληνικά είναι η ίδια e-book (όχι απλά διαβάζει e-books), όποια διαβάζει περιοδικά και κόμιξ ή εμπλουτισμένα e-books στα ελληνικά είναι διαθέσιμη μόνο για το iPad (και σε κάποιες περιπτώσεις και το iPhone).
Αυτά είναι προβλήματα που αφορούν κυρίως τους power users, όσους θα θελήσουν να εξαντλήσουν τις δυνατότητες ενός tablet PC. Αν θέλετε έναν browser, να μπαίνετε Facebook και Twitter και να βλέπετε καμιά ταινία (ή να διαβάζετε e-books κυρίως με κείμενο), δε θα καταλάβετε τη διαφορά.
Η ηλεκτρονική ανάγνωση
Για να διαβάζεις κανείς ηλεκτρονικά, από τον browser, τα περιοδικά και εφαρμογές όπως το Flipboard έως τα e-books, η φορητότητα, η καλή οθόνη και η χαμηλή τιμή κάνουν του Nexus 7 μια καλή επιλογή tablet PC στις 7 ίντσες. Το μικρό μέγεθος και το χαμηλό βάρος είναι πλεονέκτημα για να διαβάζει κανείς παντού, σε περιπτώσεις που θα ήταν αρκετά δύσκολο (ή πολύ ενεργοβόρο) να ανοίξει π.χ. το laptop του. Η οθόνη αφής δίνει επίσης την αμεσότητα του ξεφυλλίσματος, αν και σε αυτό το σημείο πολλές βελτιώσεις μπορούν να γίνουν ακόμη.
Ειδικά για τα e-books, όταν έχουμε να κάνουμε με λογοτεχνία και δοκίμιο, η οθόνη του Nexus 7, όπως και κανενός tablet PC, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την αίσθηση του τυπωμένου χαρτιού, το ξεκούραστο διάβασμα και τη μπαταρία ενός ηλεκτρονικού αναγνώστη. Σε σχέση με μεγαλύτερες οθόνες, οι 7 ίντσες, όπως αναφέραμε, επιβάλουν περιορισμούς στα PDF και τα περιοδικά, ενώ πολύ από το πιο πρωτοποριακό περιεχόμενο σε e-books και περιοδικά, με ενσωμάτωση πολυμέσων και διαδραστικότητας, παραμένει διαθέσιμο αποκλειστικά στους κατόχους iPad (και αυτό δε φαίνεται να αλλάζει σύντομα).
Όμως αν ο στόχος σας δεν είναι κυρίως η λογοτεχνία και τα δοκίμια ή αν δεν αισθάνεστε περιορισμένος στις 7 ίντσες, το Nexus 7 μπορεί να είναι η λύση για σας.
Διαθεσιμότητα
Το Nexus 7 κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδά, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία. Παραγγελίες γίνονται δεκτές μόνο από κατοίκους των αντίστοιχων χωρών.
Με δύο λόγια
Γρήγορο, ελαφρύ, με καλή οθόνη και στη σωστή τιμή. Ξεχωρίζει από τα ανταγωνιστικά tablet PC στις 7 ίντσες. Το μέγεθος της οθόνης και το λειτουργικό Android προβληματίζουν όσους θέλουν εμπερία υπολογιστή και άφθονο περιεχόμενο στο tablet PC τους, αλλά κυρίως σε συνδυασμό με την ελκυστική τιμή δεν αποτρέπει όσους θέλουν μια συσκευή που να κάνει αποτελεσματικά “τα βασικά”.
Πότε θα ανοίξει το Amazon στην Ελλάδα; Πότε θα ξεκινήσει να διαθέτει e-books στα ελληνικα; Είναι από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δέχεται ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” σε εκδηλώσεις και κατ’ ιδίαν συζητήσεις. Το ερώτημα δεν αφορά κυρίως το πότε θα έχουμε ένα πλήρες ηλεκτρονικό κατάστημα Amazon που θα πουλά από παιχνίδια και ρούχα έως ηλεκτρονικές συσκευές και ελληνικά e-books. Αφορά κυρίως το πότε θα μπορέσουμε να αγοράζουμε ελληνικά e-books από το Amazon και να παραγγέλνουμε Kindle, επομένως να τα παραγγέλνουμε σε σημαντικά φτηνότερες τιμές, στα €100 όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει να εξετάσουμε τη στρατηγική του Amazon, κυρίως σε σχέση με τα Kindle και τα e-books και γενικότερα με τη διάθεση ψηφιακού περιεχομένου, αλλά και πώς αυτή η στρατηγική μπορεί να αλλάξει με τον καιρό.
Η στρατηγική του Amazon
Μέχρι σήμερα, το Amazon κινείται με βάση την αρχή της συνεργείας ανάμεσα στα υλικά και τα ψηφιακά προϊόντα. Πουθενά δεν ανοίγει κατάστημα με ηλεκτρονικούς αναγνώστες και tablet PC Kindle αν δεν έχει διασφαλιστεί η διάθεση τοπικού ψηφιακού περιεχομένου για αυτές τις συσκευές, δηλαδή e-books και, για την περίπτωση των tablet PC, ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, μουσικής και εφαρμογών. Και, αντίστοιχα, πουθενά δε ανοίγει κατάστημα με ψηφιακό περιεχόμενο και ηλεκτρονικές συσκευές αν δεν έχει ανοίξει προηγουμένως ή δεν ανοίγει παράλληλα κατάστημα και για τα μη-ψηφιακά προϊόντα. Η λογική είναι ότι το Amazon δημιουργεί ένα κατάστημα όπου τα κέρδη μεγιστοποιούνται όταν ο πελάτης δεν αγοράζει μόνο ένα είδος προϊόντων, αλλά ξεκινώντας από μία αγορά σε ένα είδος εμπιστεύεται το κατάστημα και αγοράζεις από αυτό (σχεδόν) τα πάντα.
Στην Ευρώπη π.χ. υπάρχει κατάστημα Kindle σε Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είτε προϋπήρχε ένα πλήρες Amazon που επεκτάθηκε και σε ψηφιακά προϊόντα είτε ένα πλήρες Amazon ξεκίνησε να λειτουργεί με το τοπικό λανσάρισμα του Kindle.
Υπάρχει μια μικρή παραχώρηση που κάνει το Amazon σε αυτήν τη στρατηγική. Σε πολλές χώρες, όπως και στην Ελλάδα, διαθέτει τους ηλεκτρονικούς αναγνώστες Kindle από το αμερικάνικο Amazon, με την επιβάρυνση σε έξοδα αποσολής και δασμούς που συνεπάγεται αυτό, χωρίς όμως να διαθέτει e-books στις αντίστοιχες γλώσσες. Γνωρίζει το Amazon ότι με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να μπει δυναμική σε μια αγορά, όταν δεν έχει περιεχόμενο στην τοπική γλώσσα και αυτές οι πωλήσεις δεν είναι κερδοφόρες, αφού η λογική του Amazon είναι να επιδοτεί την τιμή της συσκευής για να κερδίζει από την αγορά περιεχομένου. Όμως με αυτόν τον τρόπο μπορεί να δοκιμάζει σε ποιες χώρες υπάρχει σημαντική ζήτηση για e-books και καταλαμβάνει θέσεις, να δημιουργεί κοινό για μελλοντικές επεκτάσεις.
Το Amazon στην Ελλάδα;
Τι σημαίνει αυτή η στρατηγική για την Ελλάδα; Ότι για να δούμε κατάστημα Kindle και e-books στα ελληνικά θα πρέπει να ανοίξει ένα πλήρες Amazon στη χώρα, που θα πουλάει ό,τι μπορεί να πουληθεί μέσω internet. Και αυτό με δεδομένο τον σχετικά μικρό πληθυσμό της Ελλάδας (και τα οικονομικά της προβλήματα) δεν είναι καθόλου, μα καθόλου πιθανό στο άμεσο μέλλον.
Αυτή η σύνδεση ψηφιακών και μη-ψηφιακών προϊόντων που κάνει το Amazon σημαίνει ότι είναι απίθανο να μάθουμε ξαφνικά μία ωραία πρωία ότι μπορούμε να αγοράσουμε ελληνικά e-books, όπως συνέβη με το iBookstore της Apple, που ενδιαφέρται αποκλειστικά για το ψηφιακό περιεχόμενο. Με τη σημερινή του στρατηγική, το Amazon ή θα έρθει ως πλήρες κατάστημα στην Ελλάδα και θα το μάθουμε από τις επιθετικές διαπραγματεύσεις που θα κάνει με εκδότες και άλλους προμηθευτές ή θα συνεχίσουμε να αγοράζουμε Kindle από την Αμερική.
Εκτός εάν
Οι επιχειρηματικές στρατηγικές υπάρχουν για να αλλάζουν. Αυτό που δουλεύει αποτελεσματικά σήμερα δε δουλεύει απαραίτητα και αύριο. Και όντως το Amazon διαπιστώνοντας ότι δεν έχει νόημα να συνδέει τα ψηφιακά και τα μη-ψηφιακά προϊόντα του, να εξαρτά το αν θα πουλά Kindle και e-books από το αν θα πουλάει και άλλα προϊόντα, θα μπορούσε στο μέλλον να κάνει στροφή. Θα μπορούσε να αποφασίσει ότι άνοιξε πλήρη ηλεκτρονικά καταστήματα στις χώρες που είχε νόημα να το κάνει αυτό, αλλά για τις υπόλοιπες αυτό δεν έχει νόημα και, επομένως, εκεί θα ανοίξει μόνο για τα ψηφιακά του προϊόντα, για τα Kindle, τα e-books και τις ταινίες, τη μουσική, τις τηλεοπτικές εκπομπές και τις εφαρμογές.
Υπάρχει μάλιστα μια ένδειξη πως κάτι μπορεί να αρχίζει να αλλάζει. Και αυτό είναι το άνοιγμα καταστήματος Kindle στην Ινδία. Ναι, συνδέεται με το τι θα γίνει με τα Kindle στην Ελλάδα. Και ο λόγος είναι ότι το Amazon άνοιξε κατάστημα Kindle και διέθεσε e-books τοπικά χωρίς να έχει προηγουμένως ή να ανοίξει παράλληλα ένα πλήρες κατάστημα που να πουλά υλικά προϊόντα μέσω ταχυδρομείου.
Στην Ινδία το Amazon διαθέτει βέβαια έναν τοπικό μεταπωλητή, το Junglee, όπου όμως πρακτικά κανείς παραγγέλνει από το αμερικάνικο Amazon. Θα μπορούσε το Junglee βέβαια να γίνει ένα πλήρες, τοπικό Amazon και να μην έχουμε την αποσύνδεση υλικών και ψηφιακών προϊόντων, απλά μια αντιστροφή της σειράς: πρώτα τα e-books και στη συνέχεια όλα τα άλλα. Μπορεί όμως να έχουμε και την αρχή μια αλλαγής στρατηγικής από την πλευρά του Amazon.
Και σε αυτήν την περίπτωση βέβαια το Amazon δε θα ανοίξει κατάστημα Kindle στην Ελλάδα (ή στην Κύπρο, που λόγο γλώσσας πάει μαζί) καθόλου σύντομα. Αλλά η μόνη πιθανότητα να ανοίξει κατάστημα Kindle στην Ελλάδα είναι να αλλάξει το Amazon στρατηγική – να πάψει να θεωρει δηλαδή ότι για να πουλήσει e-books στα ελληνικά πρέπει να μπορεί να μας πουλήσει και τυπωμένα βιβλία, CD, laptop και πάνες για μωρά. Ως τότε το amazon.gr θα υπάρχει, αλλά θα συνεχίσει να ανακατευθύνει στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά καταστήματα του Amazon.
Τη διάθεση των ηλεκτρονικών αναγνωστών Kindle και ηλεκτρονικών βιβλίων στην Ινδία ανακοίνωσε το Amazon την Τετάρτη. Το βιβλιοπωλείο, στη διεύθυνση www.amazon.com/kindlestoreindia διαθέτει περισσότερα από 1 εκατομμύριο e-books, πολλά εκ των οποίων είναι δωρεάν. Η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι στα αγγλικά. Οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες θα κοστίζουν από 6,999 ινδικές ρουπίες ή περίπου €100, τιμή αντίστοιχη με τα ευρωπαϊκά καταστήματα του Amazon. Τα Kindle θα διατίθεται από την “τούβλινη” αλυσίδα καταστημάτων Croma και τον τοπικό μεταπωλητή του Amazon Junglee. Παράλληλα, οι συγγγραφείς από την Ινδία μπορούν να υποβάλουν τα e-books τους για αυτοέκδοση μέσω της πλατφόρμας Kindle Direct Publishing.
Kindle σε 3 ηπείρους
Είναι η πρώτη φορά που το Amazon ανοίξει κατάστημα Kindle στην Ασία. Η επιλογή της Ινδίας δεν είναι αυτονόητη, καθώς αν και τα περισσότερα e-books είναι στα αγγλικά τα πνευματικά τους δικαιώματα είναι γεωγραφικά περιορισμένα και, επομένως, απαιτούνται χωριστές συμφωνίες με τους εκδότες ακόμα και για τις αγγλόφωνες χώρες.
Ακόμα σημαντικότερο όμως είναι ότι το Amazon ανοίγει για πρώτη φορά κατάστημα σε μία χώρα για Kindle και e-books χωρίς να έχει προηγουμένως σε λειτουργία ή να εγκαινιάζει ένα πλήρες κατάστημα για υλικά προϊόντα κάθε είδους. Πιθανόν αυτό να σημαίνει μια αλλαγή στρατηγικής, όπου το Amazon δε θα θεωρεί αναγκαία την παρουσία του σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που μπορούν να παραγγελθούν ηλεκτρονικά ώστε να διαθέσει και e-books και Kindle. Από την άλλη, μπορεί να θεωρεί την έμμεση παρουσία του μέσω του Junglee επαρκή προς το παρόν.
Το Amazon διαθέτει πλέον καταστήματα Kindle σε ΗΠΑ, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία, δηλαδή σε 6 χώρες και 3 ηπείρους. Στην πράξη, οι χώρες είναι περισσότερες αφού το γερμανικό Amazon καλύπτει και την Αυστρία και την, κατά πλειοψηφία γερμανόφωνη, Ελβετία και το γαλλικό Amazon καλύπτει το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο.
Τα επόμενα καταστήματα Amazon αναμένονται να ανοίξουν το προσεχές διάστημα στην Ιαπωνία, όπου υπάρχει είδη κατάστημα με άλλα προϊόντα, και στη Βραζιλία, όπου θα ξεκινήσει να δραστηριοποιείται το Amazon για πρώτη φορά.
Την Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου διοργανώνει μεγάλη παρουσίαση στην Καλιφόρνια το Amazon, σύμφωνα με πρόσκληση που έστειλε σήμερα σε δημοσιογράφους και bloggers στις ΗΠΑ. Η παρουσίαση διοργανώνεται στο Barker Hanger, έναν χώρο 3.250 τετραγωνικών μέτρων στη Santa Monica στην Καλιφόρνια. Το Amazon δε διευκρινίζει στην πρόσκλησή του τι θα αφορά η παρουσίαση, δημοσιογράφοι και bloggers όμως με πρόσβαση σε εκπροσώπους του μεγάλου ηλεκτρονικού καταστήματος αναφέρουν πως θα ανακοινωθεί η νέα γενιά ηλεκτρονικών αναγνωστών και tablet PC Kindle.
Ως τώρα τέτοιες ανακοινώσεις γίνονταν στη Νέα Υόρκη, την έδρα των κυριότερων εκδοτικών οίκων στις ΗΠΑ. Η μεταφορά τους στην Καλιφόρνια, έδρα των εταιριών πληροφορικής και ψυχαγωγίας, μπορεί να σημαίνει την επιθυμία του Amazon να δώσει έμφαση στα tablet PC του και το περιεχόμενο που υποστηρίζουν (ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές, μουσική, εφαρμογές).
Η παρουσίαση θα ξεκινήσεις στις 8:30 μμ ώρα Ελλάδας και ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” θα καλύψει ζωντανά τις ανακοινώσεις με live tweetting από το @eAnagnostis.
Τι καινούργιο θα έχουν τα νέα Kindle
Οι “διαρροές”, οι φήμες και οι εκτιμήσεις για το τι θα ανακοινωθεί ποικίλλουν. Γίνεται λόγος ακόμα και για ανακοίνωση από πλευράς του Amazon τηλεφώνου ή tablet PC Kindle Fire στις 10 ίντσες. Το πιο ασφαλές πάντως είναι να θεωρήσουμε ότι θα ανακοινωθούν νέοι ηλεκτρονικοί αναγνώστες Kinde και η επόμενη γενιά του tablet PC Kindle Fire στις 7 ίντσες.
Το νέο tablet PC Kindle Fire με οθόνη 7 ιντσών και λειτουργικό Android θα έχει, επιβεβαιωμένα, κάμερα στο μπροστινό μέρος της συσκευής και κουμπιά για την αυξομείωση του ήχου (η έλλειψή τους είχε δυσκολέψει αρκετά στο προηγούμενο μοντέλο). Όμως βελτιώσεις θα πρέπει να αναμένονται και σε άλλους κρίσιμους τομείς, όπως ο επεξεργαστής, η ποιότητα κατασκευής. και η ανάλυση της οθόνης, που οι διαρροές τη θέλουν να είναι πλέον στα 1280 x 800 pixels από 1024 x 600 που είναι σήμαερα. Ενδιαφέρον θα έχει αν το Amazon ρίξει την τιμή του Kindle Fire κάτω από τα $199, ίσως με την κυκλοφορία μοντέλου με διαφημίσεις.
Στους ηλεκτρονικούς αναγνώστες Kindle το πραγματικό νέο προϊόν θα είναι ένα Kindle Touch με ενσωματωμένο φωτισμό, όπως το Nook Simple Touch με GlowLight του Barnes & Noble. Η τιμή του Kindle Touch όμως θα είναι χαμηλότερη από τα $139 δολάρια του αντίστοιχου Nook. Το Kindle χωρίς οθόνη αφής θα ανανεωθεί και αυτό, αλλά η τιμή του δεν αναμένεται να πέσει.
Στην Ευρώπη
Πιο ενδιαφέρον από αυτά για την Ελλάδα και την Κύπρο, είναι αν η ανακοίνωση του Kindle Fire συνοδευτεί με επέκταση της πώλησής του και στην Ευρώπη. Το Amazon έχει ήδη επίσημα ανακοινώσει ότι θα ανοίξει εκτός ΗΠΑ το κατάστημά του με εφαρμογές Android “μέσα στο καλοκαίρι”, κάτι που συνδέεται άμεσα με την πώληση εκτός ΗΠΑ και του Kindle Fire.