Γιατί η Google εξαγόρασε τον εκδοτικό οίκο ταξιδιωτικών οδηγών Frommer’s

Την εξαγορά του εκδοτικού οίκου ταξιδιωτικών οδηγών Frommer’s από τη Google ανακοίνωσε χτες ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του, John Wiley & Sons. Η Google σκοπεύει να δημοσιεύει online ταξιδιωτικές συμβουλές και αξιολογήσεις αντλώντας περιεχόμενο από τον Frommer’s, που ιδρύθηκε το 1957 εκδίδοντας οδηγούς για φτηνά ταξίδια στην Ευρώπη για Αμερικανούς και σήμερα αριθμεί περισσότερους από 300 τίτλους. Η εταιρία δεν ανακοίνωσε αν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί συνεχίσουν παράλληλα να τυπώνονται. 
Ο Frommer’s έρχεται να προστεθεί στην εξαγορά από τη Google πέρυσι της υπηρεσίας αξιολόγησης εστιατορίων Zagat και της ITA Software, που προσφέρει δεδομένα σε ταξιδιωτικά site. Οι εξαγορές αυτές εντάσσονται στη στρατηγική της Google η μηχανή αναζήτησής της να δίνει ήδη από τη σελίδα των αποτελεσμάτων σχετικές σε περιεχόμενο και τοποθεσία και αξιόπιστες πληροφορίες. Θα αξιοποιηθούν ακόμα στους χάρτες και εφαρμογές για κινητά της Google. Η εξαγορλα του Frimmer’s ανταποκρίνεται όμως και στις αλλαγές που έχουν συμβεί στην έννοια του ταξιδιωτικού.
Οι ταξιδιωτικοί οδηγοί δεν είναι πια βιβλία

Βιβλία που στην πραγματικότητα είναι τυπωμένες βάσεις δεδομένων. Βιβλία που οι φωτογραφίες, το βίντεο και ο ήχος έχουν αυξημένη βαρύτητα σε σχέση με το κείμενο. Βιβλία όπου μετράει η ταχύτητα ενημέρωσής τους ή η παροχή πληροφοριών σχετικών με το σημείο που βρισκόμαστε. Αυτά τα βιβλία είναι ακριβώς που οι ηλεκτρονικές τους εκδόσεις είναι αυτό που πάντα χρειαζόταν ο αναγνώστης. Μόνο στην ηλεκτρονική τους μορφή αυτές μπορούμε να πάρουμε από αυτά, γρήγορα και αποτελεσματικά, τέτοιου είδους πληροφορίες.
Η ίδια η πορεία του Frommer’s το αποδεικνύει. Από τους τυπωμένους ταξιδιωτικούς, που ανανεώνονται ανά κάποια χρόνια, επένδυσε στο site του και στη συνέχεια σε podcast και σε εφαρμογή για iPhone και iPad. Ο μεγάλος ανταγωνιστής του πάντως, το Lonely Planet, ιδιοκτησία από το 2007 του BBC, υπήρξε πιο γρήγορο και επιθετικό στη δημιουργία site, forum, ebooks και εφαρμογών.
Οι ταξιδιωτικές πληροφορίες κάθε άλλο παρά χωράνε στη στατικότητα του χαρτιού. Σπάνια κανείς διαβάζει έναν οδηγό από την αρχή ως το τέλος. Θέλει να πάει στο συγκεκριμένο σημείο που τον ενδιαφέρει, συχνά την ίδια στιγμή που βρίσκεται ο ίδιος στο αξιοθέατο ή την τουριστική επιχείρηση που αναφέρεται στον οδηγό. Και πάντα, η ποιότητα ενός εστιατορίου ή οι υπηρεσίες ενός ξενοχείου να αλλάξουν από μήνα σε μήνα ή τα δρομολόγια των μέσων μεταφοράς να μην ισχύουν πια. Ακόμα καλύτερα, και όσο αξιόπιστος και να είναι ένας οδηγός, σημασία έχει και τι λένε οι “απλοί” τουρίστες που επισκέφτηκαν το μέρος – και στο internet ποτέ δεν ήταν πιο εύκολο να “ανεβάσεις” τις εντυπώσεις σου.
Έτσι, ο ταξιδιωτικός οδηγός από ένα βιβλίο εκατοντάδων σελίδων, που ανανεώνεται ανά 1 ή 2 χρόνια, έχει γίνει ένα ή περισσότερα site, έχει γίνει εφαρμογές και ιντερνετικές υπηρεσίες. Σε αυτήν την περίπτωση το τυπωμένο βιβλίο δεν έγινε απλά e-book, άλλαξε εντελώς μορφή – και η νέα του μορφή ταιριάζει απόλυτα με τη φιλοσοφία και τη στρατηγική της Google.