Παταγώδης διαφαίνεται η αποτυχία των Times του Λονδίνου, ιδιοκτησίας Ρούπερτ Μέρντοχ, να χρεώσουν τους αναγνώστες για την πρόσβαση στη σελίδα τους στο ίντερνετ. Η ιταλική εφημερίδα Repubblica, από την άλλη, προχώρησε σε δυναμική είσοδο στην ηλεκτρονική ανάγνωση των εφημερίδων με ειδική εφαρμογή για iPad και χρέωση για συνδρομή 20 ευρώ το μήνα, αλλά και πολυμεσικό περιεχόμενο πέρα από το περιεχόμενο της έντυπης έκδοσης και μια όμορφη διαφημιστική καμπάνια. Οι ελληνικές εφημερίδες έχουν αλήθεια σχέδια για το iPad; Ελπίζουμε τουλάχιστον να κατάλαβαν ότι δεν είναι και πολύ αποτελεσματικό να χρεώνεις για την απλή πρόσβαση στη σελίδα σου στο ίντερνετ και να τους έφυγαν οι όποιες τέτοιες ιδέες.
Αναδημοσιεύομε παρακάτω δύο άρθρα του Χρήστου Ξανθάκη από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 1 Αυγούστου 2010.
Οι «Times» του Λονδίνου επί πληρωμή; Πιο παταγώδης αποτυχία δεν μπορούσε να υπάρξει! Οπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία, σχεδόν έναν μήνα από την εφαρμογή του μέτρου στους «Times» και στους «Sunday Times», οι δύο εφημερίδες έχουν απολέσει το 90% της ηλεκτρονικής κυκλοφορίας τους.
Από 1.200.000 επισκέπτες καθημερινά, έπεσαν στους μόλις 150.000 κυβερνοναύτες που φρόντισαν να κάνουν εγγραφή για τις υπηρεσίες τους στη δοκιμαστική περίοδο. Κι από αυτούς τους 150.000, μόνο οι 15.000 πείσθηκαν τελικά να πληρώσουν τις 2 λίρες της συνδρομής την εβδομάδα…
Κάθετη πτώση λοιπόν, η οποία θα έχει άμεση επίπτωση τόσο στην επιρροή όσο και στα έσοδα της μαμάς εταιρείας «News Corporation» – βλέπε Ρούπερτ Μέρντοχ, για να μην ξεχνιόμαστε. Οπως έχει υπολογιστεί, με τις 2 λίρες την εβδομάδα (αν δεν αποχωρήσουν εν τω μεταξύ κάποιοι συνδρομητές) προκύπτει ένα έσοδο γύρω στο 1.500.000 λίρες, ήτοι 1.800.000 ευρώ, ετησίως.
Υπολογίστε περίπου κι άλλα τόσα από τους 12.500 συνδρομητές στην εφαρμογή των «Times» στο iPad (προς 9,99 λίρες τον μήνα) και η «News Corporation» αποκομίζει γύρω στις 3.000.000 λίρες (3.600.000 ευρώ) τον χρόνο, τερματίζοντας το τζαμπατζιλίκι στο κυβερνοδιάστημα. Το πόσα χάνει βέβαια από τις απολεσθείσες διαφημίσεις (άλλα λεφτά δίνει ο διαφημιζόμενος για εκατομμύρια «κλικ» κι άλλα για μερικές χιλιάδες…) απομένει να φανεί εντός των προσεχών μηνών.

Για τους «Times» και τις ηλεκτρονικές περιπέτειές τους μιλήσαμε λίγο πιο πάνω.
Εδώ, σειρά έχει η εκτόξευση της ιταλικής εφημερίδας «La Repubblica» στους ωκεανούς του κυβερνοδιαστήματος. Μια «Μοναδική Εξέλιξη», όπως λέει και η διαφημιστική της καμπάνια, προσθέτοντας ότι κάπως έτσι αρχίζει η νέα εποχή της πληροφόρησης.
Ο λόγος; Εφτιαξε η «Repubblica» μια πολύ όμορφη εφαρμογή για το iPad και τη βάφτισε «Repubblica+». Γιατί; Διότι θα περιλαμβάνει μεν κείμενα και φωτογραφίες, αλλά και ηχητικά ντοκουμέντα και βίντεο που θα συμπληρώνουν το ελκυστικό πακέτο.
Πιο ελκυστική ακόμη πάντως είναι η καταχώριση της εφημερίδας, προς ενημέρωσιν των υποψήφιων αναγνωστών στο iRad. Εκεί εμφανίζεται ένας πιτσιρικάς, βγαλμένος απ’ το πενάκι του Νόρμαν Ρόκγουελ, με τη χάρτινη «Repubblica» στο ένα χέρι και την ηλεκτρονική στο άλλο. Και βροντοφωνάζει: «Ηρθε η ώρα της επανάστασης για την εφημερίδα σας!» Ψέματα λέει;