Πηγές: Inside Google Books Blog (official), iRiver (USA)

Πηγές: Inside Google Books Blog (official), iRiver (USA)
Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν σύλλογοι εκδοτών βιβλίων εκφράζουν τις θέσεις τους για τις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την αντικατάσταση της δωρεάν διανομής τυπωμένων συγγραμμάτων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας με τη διανομή τους αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15. Οι 3 σύλλογοι των εκδοτών που υπογράφουν την ανακοίνωση υποστηρίζουν ότι δεν είναι επί της αρχής αντίθετοι στο ηλεκτρονικό βιβλίο στα πανεπιστήμια, αλλά διαφωνούν με την αντικατάση των έτυπων συγγραμμάτων από τα ηλεκτρονικά και μιλούν για “καθολική εφαρμογή της playstationποίησης της Παιδείας”. Θέτουν επίσης ζητήματα πνευματικών δικαιώματων, κόστους ψηφιοποίησης των βιβλίων και γενικότερα επικοινωνίας και διαλόγου με το Υπουργείο Παιδείας.
Ακολουθεί η ανακοίνωση των 3 συλλόγων εκδοτών:
Πηγή: alfavita.gr
Τα 5 promo code:
Προγραμματική συμφωνία συνεργασίας με τον διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό Creative Commons υπέγραψε η Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού/Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα, κερδίζοντας ουσιαστικά την επίσημη αναγνώριση των προσπαθειών που καταβάλλει από το 2007 ώστε να αυξηθεί η διάθεση έργων στο ευρύ κοινό κατά τρόπο που να επιτρέπει το νόμιμο διαμοιρασμό, την αναπαραγωγή και την περαιτέρω χρήσή τους, εάν το επιθυμεί ο δημιουργός τους. H συμφωνία αφορά σε Ελλάδα και Κύπρο.
Η διάδοση των αδειών Creative Commons εμφανίζεται σημαντική: 350 εκατομμύρια αδειοδοτημένες πηγές από 70 χώρες. Μουσική, κείμενα, οπτικο-ακουστικά και καλλιτεχνικά έργα διατίθενται από δημιουργούς με τρόπο που οι ίδιοι έχουν καθορίσει, σχετικά με την αναφορά του ονόματός τους, την δυνατότητα εμπορικής χρήσης του έργου ή όχι, τη δημιουργία παράγωγων έργων ή ακόμα και την ελεύθερη διανομή με μόνο όρο την αναφορά στην πηγή.
Επιλέξτε άδεια βήμα-βήμα
Στην Ελλάδα, οι άδειες CC έχουν μεταφερθεί στο ελληνικό Δίκαιο από το 2007, έξι χρόνια μετά την ίδρυση του οργανισμού Creative Commons το 2001. Η διάδοση των αδειών Creative Commons έχει ως αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό της Wikipedia, της δημοφιλούς διαδικτυακής εγκυπλοπαίδειας, αφού αποτελεί προϋπόθεση για τη διάθεση του περιεχομένου, όπως και σε άλλες πλατφόρμες συλλογικής δημιουργίας.
Επιπλέον, η διαρκής διάθεση νέων έργων με τέτοιες άδειες έχει δώσει νόημα στην αναζήτηση στο Διαδίκτυο για τέτοια έργα: Google, Yahoo, Bing, BlipTV επιστρέφουν αποτελέσματα για έργα που είναι διαθέσιμα με κάποια άδεια Creative Commons.
Βρείτε έργα με Creative Commons ξεκινώντας την αναζήτηση από το creativecommons.gr
Αναγνώριση των αδειών CC από το YouTube
Ένα μεγάλο βήμα για την αναγνώριση των αδειών Creative Commons παγκοσμίως έγινε όταν πρόσφατα το YouTube πρόσθεσε την άδεια CC BY (Creative Commons Αναφορά Δημιουργού) ως επιλογή κατοχύρωσης για τους χρήστες του: όταν θέλει κάποιος να ανεβάσει ένα video στο YouTube, έχει την επιλογή είτε να το παρέχει με την προκαθορισμένη άδεια (Stadard YouTube Lisence) είτε με την CC BY. Οι δημιουργοί έχουν επίσης τη δυνατότητα να αλλάξουν την άδεια σε υπάρχοντα βίντεο.
Το YouTube έφτιαξε μια βιντεοθήκη Creative Commons που περιέχει 10.000 βίντεο κατοχυρωμένα με την άδεια CC BY, με υλικό από οργανισμούς όπως το CC SPAN, το PublicResource.org, Voice of America και το Al Jazeera. Αυτή η βιντεοθήκη θα αποτελεί μια βάση δεδομένων. Οι χρήστες θα έχουν πρόσβαση σε αυτό το περιεχόμενο το οποίο θα μπορούν να επιμελούνται και να χρησιμοποιούν με όποιο τρόπο θέλουν για δικά τους πρότζεκτ.
Το πρόγραμμα YouTube Video Editor πλέον διαθέτει μια ταμπέλα CC, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να ψάξουν την βιντεοθήκη των Creative Commons και να επιλέξουν από εκεί τα βίντεο που θέλουν να χρησιμοποιήσουν και να δημιουργήσουν νέα βασισμένα σε αυτά. Αυτό που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι ότι όταν παράγεται ένα βίντεο που έχει προέλθει από τον συνδυασμό υλικού προστατευμένου από την άδεια CC BY, αυτόματα αναφέρονται τα βίντεο που χρησιμοποιήθηκαν με παραπομπή από κάτω. Από την στιγμή λοιπόν που η άδεια CC BY υπάρχει ως επιλογή αδειοδότησης, η βιντεοθήκη των Creative Commons θα μεγαλώνει όσο περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν την εν λόγω άδεια.
Μερικά παραδείγματα
Στην Ελλάδα, όλες οι αποφάσεις των Δημόσιων Αρχών που αναρτώνται στο Διαδίκτυο στο πλαίσιο του προγράμματος Δι@υγεια μπορούν να χρησιμοποιηθούν με μοναδικό όρο χρήσης την αναφορά στην πηγή. Ομοίως, όλες οι πληροφορίες στους δικτυακούς τόπους του Γραφείου του Πρωθυπουργού, του Γραφείου του Αντιπροέδρου, του OpenGov.gr και τουgeodata.gov.gr. Η χρήση αδειών Creative Commons ενθαρρύνονται σε όλα τα έργα που χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Τον Ιούνιο του 2011, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και η Επιτροπή του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας, επιθυμώντας να καταστήσουν προσιτά στους ερευνητές και σε κάθε ενδιαφερόμενο τα βιβλία του ΙΑΕΝ, αποφάσισαν να προχωρήσουν στην ψηφιοποίησή τους, προκειμένου να διατεθούν στο Διαδίκτυο με άδεια χρήσης Creative Commons (Αναφορά προέλευσης – μη εμπορική χρήση) και να κυκλοφορήσουν σε DVD. Διατίθενται τα 47 βιβλία που έχουν εκδοθεί ως τώρα (Μάιος 2011), σε 56 τόμους (περί τις 24.000 σελίδες). Στην διαδικτυακή εφαρμογή, ο χρήστης βλέπει καταρχήν τις εικόνες των σελίδων (αρχεία GIF) μπορεί όμως κατά βούληση να ανοίγει και τα αντίστοιχα HTML αρχεία, προκειμένου να εντοπίζει εύκολα τις λέξεις που αναζητεί και ενδεχομένως να αντιγράφει αποσπάσματα κειμένου.
Επίσης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το Open Book (Ανοικτή Λογοτεχνία στο Διαδίκτυο) με τη διάθεση της συλλογικής διηγημάτων από 15 συγγραφείς υπό τον τίτλο Δήγμα Γραφής -μια ντουζίνα και τρία διηγήματαυπό μορφή ψηφιακού βιβλίου με άδεια Creative Commons με απαίτηση για την αναφορά προέλευσης, μη εμπορική χρήση και παρόμοια διανομή για τυχόν παράγωγα έργα.
Πηγή: The Bookseller
—–
Από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 παύει η διανομή των διδακτικών συγγραμμάτων στους φοιτητές με δαπάνες του Δημοσίου και θεσπίζεται η υποχρέωση ανάρτησης στο διαδίκτυο της αναλυτικής ύλης των παραδόσεων/σημειώσεων των μαθημάτων που διδάσκουν οι καθηγητές όλων των βαθμίδων.
μετά το μεταβατικό στάδιο της τριετίας (2012-2014), το σύνολο των ακαδημαϊκών συγγραμμάτων, σημειώσεων και βοηθημάτων θα είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο και οι φοιτητές και σπουδαστές θα έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά χωρίς καμία δέσμευση ή οικονομική υποχρέωση. Πρόσβαση θα δίνεται όχι μόνο στο εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος σπουδών, αλλά και σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλία, συγγράμματα και βοηθήματα που διδάσκονται σε όλα τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας.
ενισχύονται οι βιβλιοθήκες των ιδρυμάτων με τον απαραίτητο αριθμό έντυπων ή ηλεκτρονικών συγγραμμάτων ώστε να καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των ιδρυμάτων. Για κάθε διανεμόμενο σύγγραμμα παραχωρείται από το κράτος στη βιβλιοθήκη του οικείου ιδρύματος αριθμός συγγραμμάτων ανάλογα με τις ανάγκες της βιβλιοθήκης
Τα τυπωμένα σχολικά εγχερίδια θα αντικατασταθούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Νότια Κορέα από ηλεκτρονικά βιβλία μέχρι το 2015. Αυτό ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, Επιστήμης και Τεχνολογίας στο πλαίσιο του προγράμματός του “Στρατηγικές Έξυπνης Εκπαίδευσης”. Το σχέδιο εξασφάλισε 2.23 τρις γουόν (1.4 δις ευρώ) και καλύπτει την ψηφιοποίηση των σχολικών βιβλίων, την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού και τη δωρεάν παροχή tablet PC στους μαθητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η ψηφιοποίηση θα ολοκληρωθεί για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 2014 και για τη δευτεροβάθμια το 2015. Η ψηφιοποίηση θα αφορά όλα τα γνωστικά αντικείμενα και όλα τα σχολεία. Στο μεταβατικό στάδιο, θα χρησιμοποιούνται τόσο τα χάρτινα όσο και τα ψηφιακά εγχειρίδια.
Στα ηλεκτρονικά βιβλία θα περιλαμβάνουν το συνηθισμένο περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και διάφορα έργα αναφοράς, καθώς και video, διαδραστηκότητα, animation, links προς ιντερνετικές πηγές κλπ. Η κυβέρνηση όμως θέλει να δημιουργήσει ασύρματα δίκτυα internet στα σχολεία και έναν κεντρικό server βασισμένο στη λογική του cloud computing, από τον οποίο όλοι οι χρήστες, μαθητές και διδάσκοντες, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στη βάση δεδομένων με όλα τα ψηφιακά εγχειρίδια. Τα σχολεία θα αποφασίζουν ποιο βιβλίο θα διδάσκονται οι μαθητές για τα γνωστικά αντικείμενα που θα διδάσκονται κάθε χρονιά.
Στα σχέδια της νοτιοκορεάτικης κυβέρνησης είναι επίσης να αυξήσει από το 2013 τις εικονές τάξεις στο internet για μαθητές που ήταν αναγκασμένοι να χάσουν κάποιο μάθημα π.χ. λόγω ασθένειας ή λόγω καιρού. Υπό εξέταση βρίσκεταινα ισχύσει κάτι αντίστοιχο και για μαθητές που υποφέροντας από σοβαρές ασθένειες είναι αναγκασμένοι να νοσηλεύονται για μακρό χρονικό διάστημα.
Η πρόσβαση στο διαθέσιμο εκπαιδευτικό περιεχόμενο δε θα περιορίζεται στα tablet PCs, αλλά θα περιλαμβάνει υπολογιστές και μια ποικιλία ηλεκτρονικών συσκευών καθώς και “έξυπνες” ιντερνετικές τηλεοράσης όπου θα προβάλλονται εκπαιδευτικά θέματα συμπληρωματικά με τα μαθήματα.
Το ηλεκτρονικό βιβλίο στη Νότια Κορέα
“Δεν αναμένουμε να είναι δύσκολη η μετάβαση στα ψηφιακά εγχειρίδια, καθώς οι μαθητές σήμερα είναι πολύ εξοικειωμένοι με το ψηφιακό περιβάλλον”, δήλωσε αξιωματούχος του Υπουργείου Παιδείας της Νότιας Κορέας. Αισιόδοξη εκτίμηση που βασίζεται στην ευρύτατη διάδοση του internet και των ηλεκτρονικών συσκευών στη χώρα (π.χ. η Νότια Κορέα έχει τις γρηγορότερες συνδέσεις internet σε όλον τον κόσμο, και μάλιστα 7 φορές γρηγορότερες από τον παγκόσμιο μέσο όρο), την επέκταση του ηλεκτρονικού βιβλίου και της πειραματικής χρήσης e-books στην εκπαίδευση ήδη από το 2008.
Σύμφωνα με τον James F. Larson, συγγραφέα του βιβλίου “The Telecommunications Revolution in Korea”, στη Νότια Κορέα “ήδη τα ψηφιακά βιβλία αποτελούν περισσότερο από το 20% των συνολικών πωλήσεων βιβλίων σε αυτήν τη χώρα”, κάτι που, σε συνδυασμό με τη μετάβαση της Ν. Κορέας σε μια πλήρως δικτυωμένη κοινωνία, πιστεύει πως θα έχει βαθειές συνέπειες και για την εκδοτική βιομηχανία. Σύφωνα με την Κορεατική Έκδοση Εκδοτών, το 2013 οι πωλήσεις e-books θα τριπλασιαστούν σε σχέση με το 2010.
Στο χώρο της εκπαίδευσης, από την άνοιξη του 2008 εκατοντάδες σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης χρησιμοποιούν ψηφιακά συγγράμματα σε αναδιπλούμενους υπολογιστές της Fujitsu, που μοιάζουν με tablet PC, καθώς και στη συνέχεια με το Samsung Galaxy Tab, ενώ παράλληλα μαθητές και διδάσκοντες αλληλεπιδρούν μέσω του internet.
Πηγές: The Chosunilbo, The Korea Times, eSchool News, The Bookseller