Posted by & filed under Uncategorized.

15 εκατομμύρια tablet PC σχεδιάζει να μοιράσει στα σχολεία της η Τουρκία και ο υπουργός Οικονομίας της χώρας, Ζαφέρ Τσαγκλαγιάν, επισκέφτηκε τη Microsoft και την Apple στις ΗΠΑ για να συζητήσει την πιθανότητα συνεργασίας, αναφέρει σήμερα το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Ανατολία. Ο Τσαγκλαγιάν θέλει Microsoft και Apple να συνεργαστούν με τουρκικές εταιρείες για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα.

Σε συνάντηση με μη κατονομαζόμενο αντιπρόεδρο της Microsoft, η εταιρεία δήλωσε τη διαθεσιμότητά για συνεργασία με τουρκικές επιχειρήσεις για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα διανομής tablet PC. Η Microsoft πάντως δε διαθέτει τέτοιες συσκευές ούτε έχει ανακοινώσει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο για tablet PC. Η Apple, σε αντίστοιχη συνάντηση και πάντα σύμφωνα με τις δηλώσεις του Τούρκου υπουργού, έδειξε επίσης πρόθυμη αναφέροντας τη δυνατότητα τουρκικές επιχειρήσεις να πάρουν μέρος στην κατασκευή αξεσουάρ για iPad και iPhone.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg μάλιστα, φέρεται και η Intel να έχει συμμετάσχει σε αντίστοιχες συζητήσεις, ενώ οι όροι που θέτει η τουρκική κυβέρνηση προβλέπουν παραγωγή των tablet PC στη χώρα, κάτι αρκετά δύσκολο.

Τα σχέδια για τη διανομή 15 εκατομμύρια tablet PC στην Τουρκία, με πληθυσμό σήμερα περίπου 74 εκατομμύρια, είναι μέρους του ευρύτερου σχεδίου FATIH (ακρωνύμιο στα τουρκικά για το “Κίνημα για την Ενίσχυση των Ευκαιριών και τη Βελτίωση της Τεχνολογίας), που ξεκινώντας από φέτος θα διαρκέσει 3 χρόνια και θα κοστίσει 1.2 δις ευρώ (3 δις τουρκικές λίρες). Στόχος του προγράμματος, που αφορά την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι η δημιουργία υποδομών internet σε 600.000 τάξεις με τη διανομή laptop, η παροχή online μαθημάτων στους τομείς των υπολογιστών και των ξένων γλωσσών, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες ή που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές, η αντικατάσταση των τυπωμένων βιβλίων με ηλεκτρονικά και η επιμόρφωση των διδασκόντων.

Διαβάστε επίσης:

Posted by & filed under Uncategorized.

Από τη σημερινή συνέντευξη τύπου

Ηλεκτρονικά βιβλία πιο φιλικά στην ανάγνωση από τον υπολογιστή και αναζητήσιμα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, εμπλουτισμένα με πολυμέσα και links προς την ελληνική Βικιπαίδεια ανακοίνωσε για τη φετινή χρονιά η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου.
Για το θέμα των βιβλίων όμως τη συνέντευξη τύπου επισκίασε η δήλωση της υπουργού ότι δε θα είναι τυπωμένα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, στις 12 Σεπτεμβρίου, όλα τα βιβλία αλλά μόνο “τα βασικά βιβλία”:
είναι σε εξέλιξη η εκτύπωση, με στόχο στις 12 Σεπτεμβρίου, που θα ανοίξουν τα σχολεία, να έχουν παραδοθεί όλα τα βασικά βιβλία και το επόμενο 20ήμερο να παραδοθούν τα υπόλοιπα τεύχη, που δεν είναι αναγκαία για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Για τα ηλεκτρονικά σχολικά βιβλία ανακοινώθηκε ότι με την έναρξη των μαθημάτων 140 βιβλία όλων
των τάξεων θα είναι διαθέσιμα και σε μορφή html, δηλαδή σα σελίδα site στο internet, ενώ ως τώρα ήταν διαθέσιμα μόνο σε μορφή PDF εικόνας. Τα βιβλία σε μορφή html θα είναι πιο εύκολο να διαβαστούν μέσα από έναν browser, χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσει ο μαθητής κάποιο αρχείο, και επίσης θα είναι αναζητήσιμα, κάνοντας πιο εύκολο να εντοπιστούν πληροφορίες για το ίδιο θέμα μέσα στο βιβλίο. Τα σχολικά βιβλία της Β’ Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου θα είναι “πλήρως εμπλουτισμένα με διαδραστικά πολυμέσα.”, ενώ όλα τα βιβλία του Γυμνασίου θα περιλαμβάνουν links προς την ελληνική Βικιπαίδεια. Τέλος, θα εμπλουτισθεί σημαντικά ως τα τέλη Σεμπτεμβρίου η πλατφόρμα με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα για τις πανελλήνιες με ολοκλήρωση του υλικού για 6 μαθήματα και την ενεργοποίηση της online υπηρεσίας του καθηγητή-συμβούλου.

Οι ανακοινώσεις του Υπουργείο Παιδείας για τα ηλεκτρονικά σχολικά βιβλία και βοηθήματα:

“Στην πλατφόρμα του Ψηφιακού Σχολείου (http://digitalschool.minedu.gov.gr), (340 χιλιάδες επισκέψεις μέχρι στιγμής),
  • έως τις 10/09/2011 θα έχουν ενσωματωθεί 140 σχολικά βιβλία όλων των τάξεων από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο σε μορφή html. 
  • Είκοσι βιβλία (όλα τα σχολικά βιβλία της Β’ Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου) θα είναι πλήρως εμπλουτισμένα με διαδραστικά πολυμέσα. 
  • Όλα τα βιβλία του Γυμνασίου θα περιλαμβάνουν και συνδέσμους με λήμματα της ελληνικής Βικιπαιδεία (http://el.wikipedia.org).
Στην πλατφόρμα των Ψηφιακών Εκπαιδευτικών Βοηθημάτων για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις (http://www.study4exams.gr), (380 χιλιάδες επισκέψεις μέχρι στιγμής)
  • έως το τέλος Σεπτεμβρίου, θα υπάρχει αναρτημένο πλήρες υλικό για τα εξής μαθήματα: α) Αρχαία Ελληνικά, β) Φυσική θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, γ) Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, δ) Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, ε) Βιολογία και στ) Λατινικά.
  • Παράλληλα, θα ενεργοποιηθεί η υπηρεσία του Καθηγητή-Συμβούλου στην πλατφόρμα, που θα αποστέλλει ηλεκτρονικά στους μαθητές απαντήσεις σχετικά με απορίες τους.”
Διαβάστε επίσης:

Posted by & filed under Uncategorized.

Ο συγγραφέας bestseller βιβλίων “συμβουλών” διάλεξε το Amazon
αντί τον παλιό του εκδότη για το νέο του βιβλίο

Χωρίς να είναι καινούργιο στο χώρο της έκδοσης βιβλίων, το Amazon έκανε ένα αποφασιστικό βήμα για να γίνει και ένας πλήρης εκδοτικός οίκος, ενώ είναι ήδη το μεγαλύτερο online βιβλιοπωλείο ηλεκτρονικών και τυπωμένων βιβλίων. Το Amazon εξέδιδε βιβλία, τυπωμένα, ηλεκτρονικά και audiobooks, σε συγκεκριμένες θεματικές κατηγορίες, όπως τα αστυνομικά και αισθηματικά μυθιστορήματα, ήδη από το 2009 ή βιβλία που υπέβαλλαν οι ίδιοι οι συγγραφείς χωρίς να υπάρχει έγκριση ή επεξεργασία τους από το Amazon ήδη από το 2007. Στα τέλη Μαΐου του 2011 όμως ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου, ολοκληρωμένου εκδοτικού οίκου κάτω από την ομπρέλα του Amazon Publishing, με έδρα τη Νέα Υόρκη, όπου βρίσκονται και τα γραφεία των παραδοσιακών εκδοτών. Η νέα θυγατρική του Amazon δε θα εκδίδει απλώς βιβλία ανεξαρτήτως θεματικής κατηγορίας ή με υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές, αλλά θα στοχεύει σε καινούργια βιβλία, από γνωστούς συγγραφείς, που απαιτούν υψηλές προκαταβολές από τους εκδότες και αποτελούν το πιο κερδοφόρο κομμάτι της αγοράς βιβλίων. Χτες ανακοίνωσε ακριβώς την πρώτη τέτοια συνεργασία με τον συγγραφέα Τίμοθι Φέρις (Timothy Ferriss) για το επόμενο βιβλίο του. Και έδωσε νέα τροφή στη συζήτηση για το αν το Amazon και ίσως και άλλα μεγάλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία θα αντικαταστήσουν στο όχι πολύ μακρινό μέλλον τους παραδοσιακούς εκδότες.
Ο Φέρις γράφει βιβλία “αυτοβοήθειας” και συμβουλών, που απευθύνονται σε νεαρούς άντρες. Όχι ιδιαίτερα γνωστός στην Ελλάδα, αν και το βιβλίο του “Η εβδομάδα των 4 εργάσιμων ωρών.  Μη δουλεύετε 9-5, ζήστε όπου θέλετε, ενταχθείτε στην τάξη των νέων πλουσίων!” έχει μεταφραστεί το 2008 από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος, τα βιβλία του Φέρις είναι από τα μεγαλύτερα bestseller στις ΗΠΑ. Το βιβλίο που μετέφρασε ο Κλειδάριθμος (στα αγγλικά: “The 4-hour Workweek“) έμεινε για περισσότερα από 4 χρόνια στη λίστα με τα bestseller των New York Times, ενώ έχει μεταφραστεί σε 35 γλώσσες. Το βιβλίo για το οποίο συμφώνησε με το Amazon ο Φέρις ανήκει στην ίδια σειρά των “4 ωρών” και θα έχει τίτλο “The 4-hour Chef” και θέμα τη μαγειρική. Θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο του 2012 τυπωμένο, σε εμπλουτισμένη ψηφιακή έκδοση και σε audiobook.
Ο Φέρις δεν απευθύνθηκε καν στον παλιό του εκδοτικό οίκο, τον Crown, θυγατρική του Random House, έναν από τους “Μεγάλους 6” εκδότες των ΗΠΑ, αλλά πήγε κατευθείαν στο Amazon. Κι αν ο επικεφαλής της νέας εκδοτικής προσπάθειας του Amazon, Λάρι Κίρσμπαουμ (Larry Kirshbaum), βετεράνος ατζέντης και πρώην διευθύνων σύμβουλος του εκδοτικού σκέλους της Time Warner (μετέπειτα Hachette), ήταν σχετικά συγκρατημένος για την επιτυχία αυτή, ο ίδιος ο Φέρις προχώρησε σε δηλώσεις όπου υποστήριξε ότι το Amazon και όχι οι παραδοσιακοί εκδοτικοί οίκοι είναι το μέλλον στην έκδοση βιβλίων:
“Η απόφασή μου να συνεργαστώ με το Amazon Publishing  δεν αφορούσε μόνο το με ποιον εκδότη θα συνεργαστώ. Αφορούσε και ποιο είναι το μέλλον των εκδόσεων που θα ήθελα να ασπαστώ. Οι αναγνώστες μου μετακινούνται οριστικά στις ψηφιακές εκδόσεις και μου φάνηκε απόλυτα λογικό να δουλέψω με το Amazon για να προσπαθήσουμε να επανακαθορίσουμε το τι είναι δυνατό. Αυτή είναι μια ευκαιρία για να δείξουμε πραγματικά πώς μπορεί να είναι το μέλλον των βιβλίων και να προσφέρουμε μια ωραία εμπειρία στους αναγνώστες μου, οι οποίοι είναι πάντα η πρώτη προτεραιότητα. Δε θα μπορούσα να είμαι περισσότερο ενθουσιασμένος για αυτό που κάνουμε.”
Πέρα από συγγραφέας πάντως, ο Φέρις διατηρεί έντονη παρουσία στο Twitter (πάνω από 270.000 followers) και είναι επενδυτής σε εταιρείες νέας τεχνολογίας, όπως οι StumbleUpon, Facebook, Digg και  Twitter, ενώ είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός στο να προωθεί ο ίδιος τα βιβλία του. Στοιχεία που βοηθούν να εξηγήσουμε την απόφασή του να στραφεί στο Amazon.

Το περίπτερο του Amazon Publishing, στη μεγάλη έκθεση
BookExpo America, Μάιος 2011

Amazon και εκδότες: φίλοι ή εχθροι;

Η προσπάθεια του Amazon να γίνει ένας πλήρης εκδοτικός οίκος θέτει το ερώτημα αν στην ψηφιακή εποχή του βιβλίου οι παραδοσιακοί εκδότες θα αντικατασταθούν πλήρως από τα βιβλιοπωλεία που θα έχουν τις δικές τους εκδόσεις. Εδώ δεν πρόκειται πλέον για έναν εύκολο τρόπο αυτοέκδοσης, όπως στην πλατφόρμα Kindle Direct Publishing, ούτε για κάποια βιβλία σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Το Amazon φιλοδοξεί να αντικαταστήσει τόσο τους ατζέντηδες, που έχουν μεγάλο ρόλο στις ΗΠΑ, όσο και τους εκδότες και επιμελητές σειρών που επιλέγουν τα βιβλία, όλη τη δουλειά της επιμέλειας ή της μετάφρασής τους καθώς και το μάρκετινγκ για την προώθησή τους.
Το Amazon έχει την οικονομική δύναμη και τον όγκο ώστε να μπορεί να δίνει μεγάλες προκαταβολές, που στις ΗΠΑ παίζουν μεγάλο ρόλο και μπορούν να ανέρχονται σε αρκετά εκατομμύρια δολλάρια, Μπορεί επίσης να προωθεί τα νέα βιβλία, τόσο μέσα από το site και τις συσκευές του όσο και έξω από αυτά.
Από την άλλη, οι εκδοτικοί οίκοι έχουν μια σαφώς μεγαλύτερη εμπειρία και εξειδίκευση σε αυτούς τους τομείς, ενώ και τα οικονομικά τους μεγέθη, τουλάχιστον των “6 Μεγάλων” στις ΗΠΑ, δεν είναι διόλου αμελητέα. Ένα μεγάλο μέρος όμως των δραστηριοτήτων τους το εκχωρούσαν ήδη πριν το Amazon και τα e-books σε εξωτερικούς συνεργάτες, ενώ συχνά η επιλογή βιβλίων γίνεται από ανεξάρτητους ατζέντηδες. 
Χαρακτηριστική ως προς το κλίμα που δημιουργείται μεταξύ εκδοτών και Amazon είναι η πρόσφατη δήλωση που έκανε η Βικτώρια Μπάρνσλι (Victoria Barnsley), διευθύνων σύμβουλος του μεγάλου βρετανικού εκδοτικού οίκου HarperCollins (με εξίσου μεγάλη “αδελφή” εταιρεία και στις ΗΠΑ): για τον HarperCollins το Amazon δεν είναι μόνο εχθρός ούτε μόνο φίλος, είναι “frenemy“, εχθρός και φίλος συγχρόνως.
Ένα άλλο πιθανό πρόβλημα είναι πώς ένα βιβλίο που εκδίδεται από ένα βιβλιοπωλείο θα τοποθετείται σε άλλα βιβλιοπωλεία και με τι όρους θα γίνεται αυτό. Ο ρόλος του βιβλιοπωλείου είναι να συγκεντρώνει βιβλία ανεξάρτητα από το ποιος τα έχει εκδώσει. Αντίστοιχο θέμα δημιουργείται και με το ποια βιβλία προωθούνται μέσα στο βιβλιοπωλείο, πού τοποθετούνται κλπ. Το Barnes & Noble, η μεγαλύτερη αλυσίδα “τούβλινων” βιβλιοπωλείων στις ΗΠΑ, π.χ. δέχεται να έχει και τα τυπωμένα βιβλία του Amazon, αν μπορεί να πουλάει και τα ηλεκτρονικά. Για βιβλία που εκδίδει το ίδιο το Amazon θα προτιμούσε όμως τα ηλεκτρονικά βιβλία να είναι δική του αποκλειστικότητα.
Ένα πράγμα πάντως είναι σίγουρο. Όσο και αν με το ηλεκτρονικό βιβλίο γίνεται πολύ πιο εύκολο να εκδώσει κάποιος μόνος του τα βιβλία του, τόσο η δουλειά της επιλογής και της μετάφρασης και επιμέλειας των βιβλίων όσο και της προώθησής τους είναι μάλλον απίθανο να χαθεί στην ψηφιακή εποχή. Το θέμα είναι ποιος θα την κάνει και υπό ποιους όρους θα γίνεται.

Posted by & filed under Uncategorized.

Η Microsoft ανακοίνωσε πως σταματάει τη διάθεση του προγράμματος Microsoft Reader για την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων που διατίθενται ως αρχεία LIT, ιδιότητη μορφή αρχείου της Microsoft. Στις 8 Νοεμβρίου του 2011 κλείνει το βιβλιοπωλείο για e-books σε LIT και στις 30 Αυγούστου του 2012 σταματάει να διατίθεται και το πρόγραμμα από το site της Microsoft. Τα ήδη εγκατεστημένα προγράμματα σε υπολογιστές και άλλες συσευές θα συνεχίσουν, όπως είναι λογικό, να λειτουργούν κανονικά. Εδώ και χρόνια πάντως η Microsoft είχε σταμάτησει να αναπτύσσει ή να συντηρεί το πρόγραμμα και τον είδος του αρχείου. Η τελευταία έκδοση του προγράμματος για υπολογιστές ήταν το 2007 και η τέλευταία έκδοση για φορητές συσκευές αφορούσε το λειτουργικό Windows Mobile 6.1

Το πρόγραμμα Microsoft Reader άρχισε να διατίθεται το 2000 και προοριζόνταν για την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων σε υπολογιστές, υπολογιστές τσέπης (PDA/palmtop) και κάποια κινητά, καθώς και στις πρώτες απόπειρες για tablet PCs. Για τα δεδομένα της εποχής, είχε πλούσια τυπογραφία στη διάταξη των σελίδων και τις γραμματοσειρές καθώς βασιζόνταν στο ClearType της Microsoft. Καθόλου αμελητέες δεν ήταν και οι δυνατότητες για σελιδοδείκτες, υπογραμμίσεις, λεξικό, αναζήτηση, ακόμα και αντιγραφή κειμένου. (βλ. MobileRead Wiki, Wikipedia), ενώ υποστήριζε επίσης κλείδωμα των βιβλίων. Αρκετά βιβλία, κυρίως τεχνικά, εκδόθηκαν σε μορφή LIT και το πρόγραμμα Microsoft Reader είχε αρκετή διάδοση ακολουθώντας την επιτυχία που είχε το λειτουργικό Windows Mobile σε φορητές συσκευές πριν την εμφάνιση του iPhone το 2007 και γενικότερα των smartphones.

Microsoft Reader και e-book σε μορφή LIT στο ASUS Α626,
PDA με Windows Mobile 5.0 και οθόνη LCD 3,5 ιντσών (πηγή)

Ο Microsoft Reader, όμως, όπως και γενικότερα η πρώτη προσπάθεια για τη διάθεση e-books που έγινε το 2000, δεν απέκτησε πραγματικά μεγάλη απήχηση και οι πωλήσεις e-books σε σύγκριση με τα τυπωμένα βιβλία ήταν ασήμαντες. Πρωτοπόροι στη δημιουργία e-books τότε ήταν επίσης η Palm, που έχει εξαγοραστεί από τη Hewlett-Packard, και η Mobipocket, που εξαγοράστηκε από το Amazon το 2005 και τα ομώνυμα αρχεία της, γνωστά και ως mobi, χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα στο Kindle. Τοηλεκτρονικό βιβλίο απέκτησε τη δυναμική που έχει σήμερα μόνο στα τέλη του 2007 με την κυκλοφορία από το Amazon του πρώτου Kindle, με οθόνη ηλεκτρονικού χαρτιού.
Το τέλος του Microsoft Reader δε σημαίνει απαραίτητα ότι η Microsoft αποσύρεται πλήρως από την ανάπτυξη software για τα ηλεκτρονικά βιβλία, καθώς προωθεί ιδιαίτερα το λειτουργικό για κινητά Windows Mobile 7 και στα κινητά μια από τις σημαντικότερες εφαρμογές είναι η ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων. Ό,τι και να γίνει πάντως, εγκαταλείπει την ιδέα ενός αποκλειστικά δικού της, ιδιόκτητου αρχείου και κάποια νέα προσπάθειά της θα πρέπει να υποστηρίζει το ePUB, το διεθνές πρότυπο για τα ηλεκτρονικά βιβλία.

Διαβάστε επίσης:

Πηγές: TechCrunch, The Digital Reader, Social Times

Posted by & filed under Uncategorized.

Λονδίνο, Σάββατο, 6 Αυγούστου 2011

Οι “ταραχές” στο Λονδίνο και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Αγγλίας από το Σάββατο ως την Τετάρτη ήταν μια κοινωνική έκρηξη απέναντι στη φτώχεια και τον αποκλεισμό των νέων. Μέσα σε αυτήν την έκρηξη, αρκετά καταστήματα λεηλατήθηκαν και καταστράφηκαν, μερικά μάλιστα κάηκαν ολοσχερώς. Ο στόχος των λεηλασιών ήταν κυρίως παπούτσια και ρούχα, υπολογιστές και τηλεοράσεις πλάσμα. Ακόμα και σε εμπορικούς δρόμους όμως όπου όλες οι βιτρίνες των καταστημάτων είχαν υποστεί ζημιές, τα βιβλιοπωλεία έμειναν ανέπαφα. Και όχι μόνο τα μικρά, ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, αλλά και αλυσίδες όπως το Waterstone’s, η μεγαλύτερη αλυσίδα βιβλιοπωλείων στη χώρα. Με εξαίρεση σύντομα διαστήματα όπου ορισμένα καταστήματα έκλεισαν προληπτικά, τα βιβλιοπωλεία παρέμειναν μάλιστα ανοιχτά παρά τις “ταραχές”.
Σε εφημερίδες και site στη Βρετανία υπήρξε προβληματισμός για αυτήν την εξαίρεση.  Τα βιβλία, σε αντίθεση με τις ηλεκτρονικές συσκευές, δε θεωρήθηκαν από τους εξεγερμένους, φτωχούς και ίσως άνεργους νέους αξιόλογα, επιθυμητά καταναλωτικά προϊόντα. Ο συγγραφέας και ποιητής Nikesh Shukla προσπάθησε στον Guardian να το εξηγήσει επισημαίνοντας ότι οι συγγραφείς συνήθως δεν προέρχονται από τους φτωχούς των βρετανικών πόλεων και δεν μπορούν επομένως να τους απευθυνθούν με τα βιβλία τους. Η γενικότερη απόρριψη των “ταραξιών” από την εκπαίδευση πριν αυτοί γίνουν “ταραξίες” δεν προβλημάτισε ιδιαίτερα.  Η ερμηνεία που φαίνεται να κυριάρχησε στη Βρετανία συνοψίζεται στα λόγια ενός υπαλλήλου του Waterstone’s, όπως δημοσιεύτηκαν και επαναλήφτηκαν εκτενώς στο Twitter: “Μάλλον θα μείνουμε ανοιχτά. Αν κλέψουν μερικά βιβλία, μπορεί να μάθουν και τίποτα”.

Twitter, Τρίτη, 9 Αυγούστου

Αυτή η φράση συγκεφαλαιώνει όχι μόνο την παντελή αδιαφορία για την ερμηνεία των γεγονότων, αλλά και τον ελιτισμό και την υπεροψία του “μορφωμένου” με την οποία αντιμετωπίστηκαν οι “ταραξίες”. Μίσος ενάντια στους “αγράμματους”, “που δεν ανοίγουν ποτέ και κανένα βιβλίο”, αυτό είναι που αισθάνεται ο υπάλληλος του Waterstone’s. Ο ελιτισμός αυτός όμως είναι πραγματικά αποκαλυπτικός για το βιβλίο ως σύμβολο πολιτισμικής και, επομένως, κοινωνικής καταξίωσης, δείχνει πόσο έχει φετιχοποιηθεί το βιβλίο και η ανάγνωσή του.
Σύμφωνα με αυτή τη λογική, ο αναγνώστης ενός βιβλίου δεν έρχεται σε επαφή με μια ολοκληρωμένη, εκτενή, τεμηριωμένη ανάλυση ή αισθητικά αξιόλογη αφήγηση. Σημασία έχει ότι μπροστά του έχει κείμενο στη μορφή του βιβλίου. Τι είναι τώρα αυτό το κείμενο, τι λέει και πώς είναι γραμμένο δεν έχει σημασία, αρκεί να είναι αρκετές σελίδες και να έχει δέσιμο βιβλίου. Μπορεί το βιβλίο να είναι “γαλάζιο” και ένας άντρας να διηγείται τις σεξουαλικές του επιτυχίες, πραγματικές ή κατά φαντασία. Μπορεί να είναι “ροζ” και μια γυναίκα να διηγείται πώς βρήκε τον έρωτα της ζωής της. Μπορεί να είναι θεωρίες συνωμοσίας ή μια -“αποκλειστική”- ματιά από την κλειδαρότρυπα στη ζωή ενός διάσημου. Μπορεί να μας υπόσχεται να χάσουμε βάρος ή να γίνουμε πλούσιοι. Σύμφωνα με το φετιχισμό της ανάγνωσης του βιβλίου, όλα αυτά δεν έχουν σημασία όμως, αρκεί να “διαβάζεις και κάνα βιβλίο”. Πολλά τέτοια βιβλία έχουν μεγάλες πωλήσεις, τέτοια βιβλία διαβάζουν πολλοί που χάρη στη “φιλαγνωσία” τους καλύπτουν τις προδιαγραφές που θέτει ο υπάλληλος του βρετανικού βιβλιοπωλείου.
Και επειδή είναι η μορφή του βιβλίου που δίνει την πολιτισμική καταξίωση, εξορισμού η ταινία, το internet ή η τηλεόραση θεωρούνται κάτι λίγο ή κάτι κατώτερο. Ακόμα και ο κινηματογράφος, “είναι τέχνη βέβαια, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει ένα βιβλίο”, κάτι που ισχύει προφανώς, όσο όμως ισχύει και ότι “ένα βιβλίο δεν μπορεί να υποκαταστήσει μια ταινία”.
Και πότε ένα βιβλίο, μια ταινία στον κινηματογράφο, μια εκπομπή στην τηλεόραση ή ένα άρθρο στο ίντερνετ είναι καλά; Ίσως όταν σε βοηθούν καταρχάς να καταλάβεις πως δεν έγινες και τόσο μοναδικός και καλύτερος επειδή κατανάλωσες αυτά τα “υψηλά”, “ποιοτικά” πολιτιστικά προϊόντα.
Υ.Γ. Για να είμαστε απόλυτα ακριβείς, ένα και μόνο βιβλιοπωλείο δέχτηκε επίθεση στο Λονδίνο, το γκέι βιβλίοπωλείο “Gay’s the Word”. Δεν υπήρξε όμως αφαίρεση βιβλίων και τα κίνητρα της επίθεσης πρέπει να ήταν ομοφοβικά.

Posted by & filed under Uncategorized.

Μια νέα δυνατότητα ανακοίνωσε σήμερα το η Google για την υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης Google+. Βλέποντας την περιγραφή ενός βιβλίου στο Google Books μπορούμε να το προτείνουμε εύκολα και γρήγορα στους κύκλους μας στο Google+. Πατώντας την επιλογή πάνω δεξιά την επιλογή “Κοινή χρήση” (Share) στη μπάρα της Google που εμφανίζεται όταν έχουμε μπει στο λογαριασμό μας στο Google+, το link προς το βιβλίο μαζί με το εξώφυλλο, τον τίτλο και την περιγραφή του έχουν ήδη συμπληρωθεί στο πεδίο και είναι έτοιμα για ποστάρισμα. Μπορούμε να επιλέξουμε τους κύκλους με τους οποίους θα μοιραστούμε τις βιβλιοπροτάσεις μας και να προσθέσουμε τα δικά μας σχόλια.

 Πριν, έπρεπε να προσθέσουμε εμείς το link είτε στο πεδίο “Κοινή χρήση” είτε να πάμε στη σελίδα μας στο Google+ για να ποστάρουμε. Το πλήθος των πληροφοριών που θα συνοδεύουν το βιβλίων εξαρτάται από το ποιες πληροφορίες για αυτό (metadata) είναι καταχωρημένες στο Google Books. Αντίστοιχη δυνατότητα μοιράσματος του βιβλίου δεν υπάρχει όταν βρισκόμαστε σε κάποια σελίδα του και το διαβάζουμε, πρέπει να βρισκόμαστε στη σελίδα της περιγραφής του (about/preview). 

Πώς η βιβλιοπρότασή μας εμφανίζεται στη ροή/stream του Google+

Η νέα αυτή δυνατότητα είναι μια χρήσιμη προσθήκη και είναι η πρώτη φορά που ένα κοινωνικό δίκτυο ευρείας χρήσης προσθέτει μια τέτοια δυνατότητα για τα βιβλία. Στην πραγματικότητα, ένας αντίστοιχος εύκολος και γρήγορος τρόπος να μοιραζόμαστε όχι μόνο βιβλία αλλά και άλλα  links και πληροφορίες θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει ως πρόσθετο (add-on/extension) στους browser.

Η Google είχε ενσωματώσει επίσης στο Google+ τα +1 που κάνουμε σε βιβλία στο Google Books εμφανίζοντάς τα στο προφίλ μας στο Google+. Το +1 είναι αντίστοιχο του like στο Facebook.

Πηγή: Inside Google Books (Official Google Books blog)

Posted by & filed under Uncategorized.

Ηλεκτρονικό χαρτί, αλλά όχι σαν κι αυτό που γνωρίζουμε από τους ηλεκτρονικούς αναγνώστες. Το i2R e-paper που παρουσίασε το φημισμένο τεχνολογικό ιστιτούτο της Ταϊβάν ITRI αποτελείται από εύκαμπτους υγρούς κρυστάλλους πάνω σε μια πλαστική μεβράνη και μπορούμε να το τυπώσουμε με ανάλυση 300 dpi και να το σβήσουμε μέχρι 260 φορές χρησιμοποιώντας ένα θερμικό εκτυπωτή. Με τα κατάλληλα φίλτρα μπορούν να παραχθούν και έγχρωμες παραλλαγές του. Πέρα από επανεκτυπώσιμο, είναι πολύ ελαφρύ, μαλακό και δεν υπάρχει (θεωρητικά) περιορισμός στις διαστάσεις που μπορεί να παραχθεί. Επιπλέον, το κόστος του υπολογίζεται σε περίπου $2 (€1,4) για μια σελίδα διαστάσεων A4 (χαρτί εκτυπωτή). Ρεύμα καταναλώνεται μόνο κατά την εκτύπωση ή τη διαγραφή του περιεχομένου του.

Η τεχνολογία, που δεν έχει μπει ακόμα στην παραγωγή, κέρδισε ένα από τα φετινά R&D 100 Awards, τα “όσκαρ της τεχνολογίας”, ως ένα προϊόν φιλικό προς το περιβάλλον. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για πίνακες ανακοινώσεων, διαφημίσεις, βιβλία και γενικώς όπου υπάρχουν μηνύματα μεγάλων ή ακανόνιστων διαστάσεων που ανανεώνονται τακτικά.
Το ηλεκτρονικό χαρτί που χρησιμοποιείται από τους ηλεκτρονικούς αναγνώστες, παρόλο που έχει το ίδιο όνομα, είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Πρόκειται για είδος οθόνης, με τεχνολογία ηλεκτρονικού μελανιού, όχι για επιφάνεια στην οποία μπορεί να εκτυπωθούν κείμενο ή εικόνες, ενώ εδώ και χρόνια παράγεται μαζικά για εμπορικά προϊόντα.  Η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής του στον κόσμο, η E Ink, έχει έδρα επίσης την Ταϊβάν και προτείνει κι αυτή χρήσεις της τεχνολογίας της για οικονομικούς πίνακες ανακοινώσεων ή διαφημίσεις, και μάλιστα με περιεχόμενο με κίνηση και ευκολότερα εναλλασσόμενο, αφού έχουμε να κάνουμε με οθόνη και όχι με εκτύπωση.
Το αν η τεχνολογία i2R e-paper θα μπει κάποια στιγμή στην παραγωγή είναι άγνωστο, είναι πάντως ένας ενδιαφέρον πειραματισμός, ενδεικτικός για το πώς εξελίσσονται οι τεχνολογικές δυνατότητες.

Πηγές: Reuters, ITRI

Posted by & filed under tablet PC.


Update: Λίγες ώρες μετά την αρχική δημοσίευση της ανάρτησης, το Amazon ανακοίνωσε επίσημα το Kindle Cloud Reader. Έχω κάνει τις σχετικές αλλαγές στην ανάρτηση.

Χωρίς να έχει ανακοινωθεί επίσημα, έχει αρχίσει να λειτουργεί το Kindle Cloud Reader του Amazon, μια εφαρμογή που λειτουργεί μέσα από τον browser και επιτρέπει την ανάγνωση e-books με ρυθμίσεις και δυνατότητες αντίστοιχες του προγράμματος Kindle for PC ή Mac ή των εφαρμογών Kindle για tablet PC και κινητά. Το Kindle Cloud Reader δίνει τη δυνατότητα αγορών με link προς το Kindle Store και είναι η απάντηση του Amazon στην Apple, που είχε επιβάλει ή να μην υπάρχει link προς βιβλιπωλείο ή άλλο κατάστημα στις εφαρμογές για iPad, iPhone και iPod touch ή να παίρνει προμήθεια 30% για κάθε αγορά που γίνεται μέσα από τις εφαρμογές.

Η κεντρική σελίδα του Kindle Cloud Reader
Μπορούμε να μπούμε και να χρησιμοποιήσουμε το Kindle Cloud Reader απλά πληκτρολογώντας στον browser http://read.amazon.com Προς το παρόν υποστηρίζονται μόνο ο Chrome για υπολογιστές με Windows ή Linux, Mac και Chromebook και ο Safari για υπολογιστές με Windows ή Mac και το iPad. Για όλες τις άλλες περιπτώσεις, όπως το iPhone και οι συσκευές με Android, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες εφαρμογές Kindle. Τα ηλεκτρονικά βιβλία που μπορούμε να διαβάσουμε στην εφαρμογή είναι αυτά που έχουμε αγοράσει ή κατεβάσει δωρεάν από το Amazon, όπως ισχύει για όλες τις εφαρμογές Kindle.

Διαβάζοντας ένα e-book (κλικ=μεγέθυνση)
Για να χρησιμοποιηθεί το Kindle Cloud Reader απαιτείται λογαριασμός στο Amazon, ο ίδιος που χρησιμοποιείται για αγορές από το κατάστημα ή στους ηλεκτρονικούς αναγνώστες και τις εφαρμογές Kindle. Οι δυνατότητες του Kindle Cloud Reader είναι πλούσιες, πιο περιορισμένες όμως από τις εξειδικευμένες εφαρμογές Kindle για κάθε συσκευή. Το κυριότερο για εφαρμογή που τρέχει μέσα από τον browser είναι πως υποστηρίζει την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων χωρίς να είμαστε συνδεδεμένοι στο internet (offline reading). Σε κάθε τίτλο που έχουμε στο ψηφιακό μας ράφι στο Amazon μπορούμε κάνοντας δεξί κλικ και επιλέγοντας “download & pin” να το κατεβάσουμε και να το διαβάσουμε και χωρίς σύνδεση. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης του φόντου του κειμένου, του μεγέθους της γραμματοσειράς και των περιθωρίων, μπορούμε να μεταβούμε εύκολα σε άλλα σημεία του κειμένου ή να δούμε τα περιεχόμενα, ενώ μπορούμε να ορίσουμε σελιδοδείκτες ή να κρατήσουμε σημειώσεις. Η εφαρμογή “θυμάται” το τελευταίο σημείο όπου σταματήσαμε να διαβάζουμε και συγχρονίζεται με τις άλλες εφαρμογές ή με τις συσκευές Kindle που πιθανόν χρησιμιμοποιούμε ώστε να συνεχίσουμε το διάβασμα από εκεί που το αφήσαμε (απαιτείται σύνδεση στο internet). Δοκιμάζοντας την εφαρμογή μέσα από Chrome δεν είναι δυνατό να ανατρέξουμε σε λεξικό – τουλάχιστον προς το παρόν, καθώς η εφαρμογή δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα ακόμη.

Για τη χρήση του Kindle Cloud Reader, δεν απαιτείται εγκατάσταση. Στο iPad μπορεί να δημιουργηθεί συντόμευση που εμφανίζεται όπως τα εικονίδια για τις εγκατεστημένες εφαρμογές. Χωρίς να χρειάζεται κάποια ενέργεια από την πλευρά του χρήστη, πάντοτε η εφαρμογη χρησιμοποιείται στην τελευταία διαθέσιμη εκδοχή της, αναβαθμίζεται δηλαδή αυτόματα. Στο iPad δεσμεύεται χώρος 50MB για τη λειτουργία της και την αποθήκευση περιεχομένου – κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει όριο στο πόσα βιβλία είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή για ανάγνωση χωρίς σύνδεση στο internet.

Όλα γίνονται για να μπει το link προς το Kindle Store
Τεχνικά, το Kindle Cloud Reader βασίζεται σε HTML5 και είναι μια web app. Δεν είναι η πρώτη τέτοια εφαρμογή για τα ηλεκτρονικά βιβλία. Αντίστοιχες προσπάθειες με HTML5 έχουν γίνει με την εφαρμογή Ibis Reader και Book.ish αλλά και με το Google Books. Όμως στις περιπτώσεις αυτές είτε οι δυνατότες παραμετροποίησης είναι περιορισμένες, είτε δεν υποστηρίζεται η ανάγνωση χωρίς σύνδεση στο internet 
Στο επιχειρηματικό μέτωπο πρόκειται για την απάντηση του Amazon στην προσπάθεια της Apple να αποσπά προμήθεια 30% για τις πωλήσεις βιβλίων μέσα από τις συσκευές της. Αντίστοιχα σχέδια, για μια εφαρμογή ανάγνωσης e-book μέσα από τον browser, έχει και το Kobo. Στις αρχές Ιουνίου οι Financial Times εγινε ο πρώτος εκδότης εφημερίδας που εγκαινίασε εφαρμογή μέσα από τον browser για να παρακάμψει το App Store της Apple και την καταβολή προμήθειας στις συνδρομές. Αντίστοιχα σχέδια έχει και η Wall Street Journal. Στα τέλη Ιουλίου όλες οι εφαρμογές για ebooks σε iPad, iPhone και iPod touch τροποποιήθηκαν ώστε να αφαιρέσουν τη δυνατότητα αγοράς βιβλίων μέσα από τις εφαρμογές.

Πηγή: TechCrunch

Posted by & filed under Uncategorized.

Το τεχνολογικό μπλογκ Fusible ανακάλυψε πώς το Amazon κατοχύρωσε τη διεύθυνση KindleAir.com μέσω της θυγατρικής του MarkMonitor, που χρησιμοποιεί για τέτοιες σκοπούς. Και η διαπίστωση αυτή ήταν αρκετή για να φουντώσουν οι φήμες πως η ανακοίνωση ενός νέου Kindle είναι κοντά.

Μια εκδοχή είναι πως Kindle Air θα είναι το όνομα του Kindle 4, πιθανόν ενός ηλεκτρονικού αναγνώστη σημαντικά λεπτότερου και μικρότερου, στο πρότυπο της ονομασίας MacBook Air που χρησιμοποιεί η Apple για τα ιδιαίτερα φορητά της laptop. Σε μια άλλη εκδοχή, Kindle Air θα μπορούσε να είναι το όνομα του φημολογούμενου και αναμενόμενου tablet του Amazon.

Τα ενδεχόμενα αυτά δεν είναι καθόλου απίθανα. Με το προηγούμενο Kindle, το Kindle 3, να έχει κυκλοφορήσει πριν από 1 χρόνο (27 Αυγούστου 2010) και τους βασικούς ανταγωνιστές του Amazon να έχουν λανσάρει πρόσφατα ανανεωμένες συσκευές, γίνεται όλο και πιο πιθανό να δούμε τις επόμενες βδομάδες το Kindle 4. Σε αυτήν την προσδοκία συμβάλλουν τόσο οι σχετικές πρόσφατες διαρροές στη Wall Street Journal και στους New York Times όσο και η μείωση τιμής στα εργοστασιακά επισκευασμένα (refurbished) Kindle 3. Οι διαρροές στις δύο εφημερίδες, που κάνουν λόγο για 2 νέες συσκευές και οθόνη αφής, είναι οι πιο αξιόπιστες ενδείξεις πως ένα νέο Kindle όντως ετοιμάζεται.

Από την άλλη, το Amazon έχει μια στρατηγική να δεσμεύει διευθύνσεις στο internet χωρίς να έχει κάποια άμεσα σχέδια για αυτές – ή απλά για να μην τις αγοράσει κάποιος άλλος. Η διεύθυνση Amazon.gr π.χ. έχει αγοραστεί ίσως περισσότερο από 10 χρόνια, χωρίς όμως να έχει ανοίξει ποτέ Amazon στην Ελλάδα ή να υπήρξαν τέτοια σχέδια κάποια στιγμή. Τέλος, από το 2007 που κυκλοφόρησε το Kindle το Amazon δεν έχει χρησιμοποιήσει διαφορετικό όνομα ή κάποιο προσδιορισμό για τις 2 επόμενες γενιές της συσκευής.

Πηγές: Fusible via Slashgear