Στα 3 δισεκατομμύρια δολλάρια ανήλθαν τα έσοδα από πωλήσεις ebooks στις ΗΠΑ το 2013, σύμφωνα με την έρευνα BookStats της Association of American Publishers (AAP) και του Book Industry Study Group (BISG). Στα ίδια επίπεδα είχαν κινηθεί και το 2012, ενώ το 2011 ήταν 2.1 δισ. δολάρια. Και ενώ τα έσοδα δε μεταβλήθηκαν, ο αριθμός των ebooks που πουλήθηκαν “σημείωσε νέο ρεκόρ”. Συνολικά, τα εμπορικά βιβλία στις ΗΠΑ (λογοτεχνικά και μη-λογοτεχνικά σημείωσαν έσοδα 14.6 δισ. δολάρια το 2013 από 15 δισ. το 2012.
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, η ερμηνεία για τη μη-αύξηση των εσόδων το 2013, όταν στα ebooks τα προηγούμενα χρόνια ο ρυθμός αύξησης ήταν τουλάχιστον διψήφιος, βρίσκεται στη μεγάλη επιτυχία που σημείωσαν το 2012 βιβλία όπως το Fifty Shades of Grey και The Hunger Games. Επίσης, ο ορισμός της τιμής από τα βιβλιοπωλεία, αντί για τους εκδότες, ως αποτέλεσμα δικαστικής διαμάχης που έληξε με νίκη το Amazon, εξηγεί τα μικρότερα έσοδα παρά των αυξημένο αριθμό πωλήσεων ebooks.
Η σταθερότητα στα έσοδα από τα ebooks αντανακλά επίσης την ωρίμανση αυτής της αγοράς για τους εκδοτικούς οίκους, όπου οι ρυθμοί αύξησης δε θα προσεγγίζουν την ιλλιγγιώδη ταχύτητα με την οποία τα ebooks πέρασαν από την ανυπαρξία το 2007 στο 20 με 25% της αγοράς το 2013.
Παράλληλα, για πρώτη φορά στις ΗΠΑ οι πωλήσεις βιβλίων online, έντυπων και ηλεκτρονικών, ξεπέρασαν το 2013 τις πωλήσεις μέσα από τα παραδοσιακά, τούβλινα βιβλιοπωλεία.
Ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καστανιώτη προσφέρουν 10 promo codes για να κατεβάσετε δωρεάν σε ebook από το iBookstore το βιβλίο “Φάκελος Σνόουντεν” (320 σελ, €9,99) του Λουκ Χάρντιγνκ, την “ιστορία του Νο 1 καταζητούμενου ανθρώπου στον κόσμο”. Είναι το πρώτο βιβλίο που κυκλοφορεί στα ελληνικά για τις αποκαλύψεις του Σνόουντεν. Γραμμένο από τον δημοσιογράφο της Guardian Λουκ Χάρντινγκ, καταγράφεται σε ένα μεγάλο ρεπορτάζ πως οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ και άλλων χωρών παρακολουθούν, συστηματικά και αδιακρίτως, τις ιντερνετικές και τηλεφωνικές επικοινωνίες των πολιτών. Διαβάστε τη βιβλιοπαρουσίαση από τον eAnagnostis και μάθετε περισσότερα για το βιβλίο στο snowden.kastaniotis.com
Το βιβλίο:
Όλα ξεκίνησαν με ένα ανυπόγραφο e-mail: «Είμαι ανώτερο στέλεχος της κοινότητας των μυστικών υπηρεσιών».
Ακολούθησε η πιο εντυπωσιακή διαρροή απόρρητων πληροφοριών στα χρονικά, έργο ενός ασυνήθιστου ανθρώπου. Οι συνέπειες συντάραξαν τους ηγέτες σε παγκόσμιο επίπεδο, από τον Ομπάμα και τον Κάμερον ως τους προέδρους της Βραζιλίας, της Γαλλίας και της Ινδονησίας και την καγκελάριο της Γερμανίας. Ο Έντουαρντ Σνόουντεν, ένας νεαρός άσος της πληροφορικής που εργαζόταν στην Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας της Αμερικής, αποκάλυψε με ποιον τρόπο ο ισχυρός αυτός οργανισμός χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες για να κατασκοπεύει ολόκληρο τον πλανήτη. Οι κατάσκοποι το χαρακτηρίζουν ως «κυριαρχία στο διαδίκτυο». Άλλοι το χαρακτηρίζουν ως τον θάνατο της ιδιωτικότητάς μας.
Πρόκειται για την πραγματική ιστορία των ενεργειών του Σνόουντεν και των δημοσιογράφων που δέχτηκαν πιέσεις από τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας προκειμένου να θάψουν αυτή την εκπληκτική αποκλειστικότητα.
Η ιστορία του Σνόουντεν θυμίζει θρίλερ που εξελίσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο, αρχίζοντας από τη μέρα που εγκατέλειψε την εντυπωσιακή φίλη του στη Χαβάη κουβαλώντας τέσσερις φορητούς υπολογιστές γεμάτους μυστικά, ως τις βδομάδες της διαρροής πληροφοριών στο Χονγκ Κονγκ και του αγώνα του για τη χορήγηση πολιτικού ασύλου. Έχοντας πλέον παγιδευτεί στη Μόσχα, ένα μοναδικό θύμα, βρίσκεται αντιμέτωπος με κατηγορίες περί κατασκοπείας στις ΗΠΑ, καθώς και με ένα αβέβαιο μέλλον στην εξορία.
Τι οδήγησε τον Σνόουντεν να θυσιαστεί; Ο βραβευμένος δημοσιογράφος της Guardian Λουκ Χάρντινγκ απαντά στο ερώτημα που οφείλει να προβληματίσει κάθε πολίτη της διαδικτυακής εποχής.
Τα ebooks είναι σε ePUB, την πλέον κατάλληλη μορφή για ηλεκτρονική ανάγνωση, και διαβάζονται σε iPad, iPhone, iPod touch και υπολογιστές Mac (OS X Mavericks), αλλά και σε ηλεκτρονικούς αναγνώστες και εφαρμογές που διαβάζουν ePUB (και στα Kindle με μετατροπή σε Mobi).
Πώς μπαίνετε στην κλήρωση
Από τώρα και έως τη 1 το μεσημέρι της Τετάρτης (2/7), μπορείτε να συμμετάσχετε στην κλήρωση με τους εξής τρόπους:
μέσω Twitter: Τουίταρε αυτό το μήνυμα: Κλήρωση στον @eAnagnostis για το ebook “Φάκελος Σνόουντεν” από τις @Kastaniotis_Ed Μάθε πώς: goo.gl/GVREYd #ebookgr #Snowden
Την Τετάρτη μετά τη 1 θα γίνει κλήρωση μέσω του random.org από ενιαία λίστα με τα ονόματα όσων δήλωσαν συμμετοχή. Τα ονόματα θα ανακοινωθούν στο αντίστοιχο κοινωνικό δίκτυο και το promo code θα σταλεί στους νικητές με προσωπικό μήνυμα.
Οδηγίες για την εξαργύρωση των promo codes
Μπορείτε να εξαργυρώσετε τα promo codes από το iTunes στον υπολογιστή σας επιλέγοντας redeem/εξαργύρωση ή ανοίγοντας το iBookstore από την εφαρμογή iBooks στα iPad, iPhone και iPod touch και επιλέγοντας επίσης redeem/εξαργύρωση στο κάτω μέρος της κεντρικής σελίδας του iBookstore. Αναλυτικότερες οδηγίες για την εξαργύρωση μπορείτε να βρείτε εδώ. Αν δεν έχετε κάποια από τις φορητές συσκευές τις Apple, πρέπει να εγκαταστήσετε το δωρεάν πρόγραμμα iTunes και να κάνετε επίσης redeem/εξαργύρωση. Στη συνέχεια βρείτε στον υπολογιστή σας το ebook (αναζητήστε το με τον τίτλο του) και περάστε το στον ηλεκτρονικό αναγνώστη ή την εφαρμογή της επιλογή σας. Για τα Kindle, πρέπει να μετατρέψετε το ePUB σε Mobi (δείτε τον οδηγό βήμα βήμα για τη μετατροπή). Παρόλο που το ebook προέρχεται από το iBookstore και περιλαμβάνει υδατογράφημα με τα προσωπικά σας στοιχεία, οι Εκδόσεις Καστανιώτη δεν εμποδίζουν με κλείδωμα τη συμβατότητα και τις μετατροπές.
Πριν τον Ιούνιο του 2013 η μαζική παρακολούθηση του ίντερνετ φάνταζε ως μια ακόμα θεωρία συνωμοσίας. Σίγουρα, υποστήριζαν οι περισσότεροι από εμάς, οι μυστικές υπηρεσίες διαφόρων χωρών παρακολουθούν μεμονωμένους χρήστες ή κάποιες ομάδες χρηστών που, δικαιολογημένα ή όχι, θεωρούν επικίνδυνους. Πάντως, σε καμία περίπτωση, δε μας παρακολουθούν όλους. Και εξάλλου, και από τεχνικής απόψεως, αυτό δε γίνεται.
Ο Ιούνιος του 2013 είναι από τις λίγες στιγμές στην ιστορία που υπάρχει ένα πριν και ένα μετά. Γιατί μετά τις 6 Ιουνίου του 2013 όλες οι βεβαιότητες για το ίντερνετ και την προστασία της ιδιωτικότητας online κατέρρευσαν και οι μαζικές παρακολουθήσεις αποδείχτηκαν.
Αυτή η τομή οφείλεται στο θάρρος και τις αποκαλύψεις του Έντουαρντ Σνόουντεν, 30 ετών τότε, ενός “ελευθεριακού Ρεπουμπλικάνου” (ή libertarian, αν προτιμάτε) και εξωτερικού συνεργάτη της NSA, της κατασκοπευτικής υπηρεσίας των ΗΠΑ με αρμοδιότητα τις υποκλοπές. Αξιοποιώντας τις εξαιρετικές γνώσεις του γύρω από τους υπολογιστές, ο Σνόουντεν απέδειξε, με χιλιάδες έγγραφα, πως οι υπηρεσίες των ΗΠΑ, σε συνεργασία και με τις υπηρεσίες άλλων χώρων, κυρίως της Βρετανίας, συγκεντρώνουν, αποθηκεύουν και επεξεργάζονται τα στοιχεία των τηλεφωνικών επικοινωνιών και ό,τι διακινείται μέσα από το ίντερνετ. Και μάλιστα αυτό το κάνουν και με τη συνεργασία των εταιριών τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας και με απευθείας παγίδευση των καλωδίων που κάνουν εφικτή τη λειτουργία των τηλεφώνων και του ίντερνετ.
Καθοριστική για τη δημοσιοποίηση των εγγράφων που διέρρευσε ο Σνόουντεν ήταν η συμβολή της Guardian. Ήταν η βρετανική εφημερίδα, που διέθετε ήδη και αμερικάνικη online έκδοση, που πήρε το ρίσκο να δημοσιεύσει τα έγγραφα του Σνόουντεν – και όχι να διαπραγματευτεί τη δημοσίευσή τους με την αμερικανική και τη βρετανική κυβέρνηση. Η αποφασιστική στάση της έβαλε στη συνέχεια στο χορό των αποκαλύψεων εφημερίδες όπως η Washington Post και οι New York Times στις ΗΠΑ. Και γι’ αυτό η Guardian, μαζί με την Washington Post, κέρδισαν φέτος το Βραβείο Πούλιτζερ, το βραβείο δημοσιογραφίας με το μεγαλύτερο κύρος.
Αυτήν την ιστορία, του Σνόουντεν και της Guardian, αφηγείται ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Λουκ Χάρντινγκ στο βιβλίο “Φάκελος Σνόουντεν” που κυκλοφόρησε σήμερα στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Καστανιώτη (μετάφραση: Αντώνης Καλοκύρης, 320 σελ., έντυπο: €17.04, ebook: €9.99).
Ο “Φάκελος Σνόουντεν” προσφέρει έναν χάρτη των αποκαλύψεων του Σνόουντεν, των επιπτώσεων των παρακολουθήσεων στις ατομικές και πολιτικές ελευθερίες – αλλά και των αντεπιχειρημάτων των κυβερνήσεων, παρόλο που και ο ίδιος ήταν στόχος παρακολουθήσεων ενώ έγραφε το βιβλίο.
Όμως ο Χάρντινγκ δεν περιορίζεται σε αυτό. Αφηγείται επίσης την ιστορία του ίδιου του Σνόουντεν και πώς έφτασε αυτός, ένας οπαδός της οπλοκατοχής και γιος ενός αξιωματικού στην ακτοφυλακή των ΗΠΑ, να “προδώσει την Αμερική”, σύμφωνα με τους επικριτές του. Kάνοντας το βιβλίο του να διαβάζεται σα θρίλερ, αφηγείται ακόμα τις δραματικές και γεμάτες διλήμματα στιγμές που έζησαν οι πρωταγωνιστές των αποκαλύψεων. Όταν π.χ. ο δημοσιογράφος και εξωτερικός συνεργάτης της Guardian Γλεν Γρίνγουολντ και η ντοκιμαντερίστρια Λόρα Πόιτρας συνάντησαν για πρώτη φορά τον Σνόουντεν σε ένα ξενοδοχείο στο Χονγκ Κονγκ – χωρίς να τους διασφαλίζει τίποτα ότι ο Σνόουντεν ήταν αυτός που έλεγε πως είναι. Ή όταν ο Σνόουντεν αποφάσισε, ο ίδιος, να αποκαλύψει ποιος είναι και να μιλήσει μπροστά στην κάμερα – ένα βίντεο που έγινε το δημοφιλέστερο άρθρο ως τώρα στο site της Guardian. Ή, τέλος, όταν η Τζανίν Γκίμπσον, αρχισυντάκτρια της αμερικανικής έκδοσης της Guardian, ήρθε αντιμέτωπη με τις “συστάσεις” της ηγεσίας των υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ να “ξανασκεφτεί” τη δημοσίευση των εγγράφων. Όχι τυχαία ο Όλιβερ Στόουν σχεδιάζει τη μεταφορά του βιβλίου στον κινηματογράφο.
Ο “Φάκελος Σνόουντεν”, ένα ρεπορτάζ σε μέγεθος βιβλίου, στις καλύτερες παραδόσεις της ερευνητικής δημοσιογραφίας, είναι το πρώτο βιβλίο για το θέμα στα ελληνικά – και μια καλή αφορμή για να συζητήσουμε, με αποδείξεις, για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν η ιδιωτικότητα και οι ατομικές και πολιτικές ελευθερίες στην ψηφιακή εποχή.
* Αναγκαίο disclaimer: έχω κάνει την επιμέλεια στη μετάφραση του βιβλίου.
Σήμερα ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Διόπτρα προσφέρουν 10 ebooks από 5 διαφορετικούς τίτλους μέσα από το iBookstore της Apple (2 promo code για κάθε τίτλο).
Διαλέξτε ανάμεσα στα ebooks:
“Η Πόλη” (384 σελ., €9,99) του Blake Crouch – “Ένας πράκτορας των μυστικών υπηρεσιών στέλνεται στην ειδυλλιακή πόλη Πάινς για να ερευνήσει μια μυστηριώδη εξαφάνιση. Τη στιγμή που φτάνει εκεί ένα φορτηγό πέφτει πάνω στο αμάξι του. Το κυνηγητό μόλις έχει ξεκινήσει.”
“Φαραώ” (480 σελ., €9,99) του David Gibbins – “Μια συναρπαστική νέα περιπέτεια του θαλάσσιου αρχαιολόγου Τζακ Χάουαρντ, καθώς ακολουθεί τα ίχνη μιας συνταρακτικής αποκάλυψης για ένα αρχαίο μυστικό θαμμένο βαθιά κάπου στην Αίγυπτο.”
“Το Τελευταίο Αίνιγμα” (808 σελ., €11.99) της Marisha Pessl – “Ένας δημοσιογράφος προσπαθεί να ξεμπλέξει το νήμα του μυστηρίου γύρω από την αυτοκτονία μιας νεαρής γυναίκας, μέσα από μια σειρά ανατροπών, γρίφων και κινηματογραφικών τρικ.”
“Άγριο Κυκλάμινο” (576 σελ., €10.99) της Kimberley Freeman – “Από την Αγγλία του 19ου αιώνα μέχρι τη σημερινή Αυστραλία, οι ζωές τριών γυναικών μπλέκονται σε μια συγκλονιστική ιστορία μυστικών, σκανδάλων και αγάπης.”
“Το Μαγεμένο Ποτάμι” (472 σελ., €11.99) της Γιώτας Γουβέλη – “Η ιστορία μιας γοητευτικής νεαρής Ισπανίδας που θα παγιδευτεί σ’ ένα ανίερο ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στην αγάπη και στο πάθος, ανατρέποντας όλα όσα ξέραμε για τη ζωή, την ηθική και την ανθρώπινη δικαιοσύνη.”
Τα ebooks είναι σε μορφή ePUB. Προέρχονται από το iBookstore και διαβάζονται σε iPad, iPhone και iPod touch με την εφαρμογή iBooks.
Πώς μπαίνετε στην κλήρωση
Από τώρα και έως τις 3 το απόγευμα της Τετάρτης (25/6), μπορείτε να συμμετάσχετε στην κλήρωση με τους εξής τρόπους:
μέσω Twitter: Τουιτάρετε αυτό το μήνυμα με τον τίτλο του βιβλίου που θέλετε να κερδίσετε (αντικαταστήστε το κείμενο μέσα στα εισαγωγικά): Κλήρωση στον @eAnagnostis για το ebook “Τίτλος Βιβλίου” (@DioptraBooks) Μάθε πώς: goo.gl/8Tw4Yd
Αύριο μετά τις 3, θα γίνει κλήρωση μέσω του random.org από ενιαία λίστα με τα ονόματα όσων δήλωσαν συμμετοχή. Τα ονόματα θα ανακοινωθούν στο αντίστοιχο κοινωνικό δίκτυο και το promo code θα σταλεί στους νικητές με προσωπικό μήνυμα.
Οδηγίες για την εξαργύρωση των promo codes
Μπορείτε να εξαργυρώσετε τα promo codes από το iTunes στον υπολογιστή σας επιλέγοντας redeem/εξαργύρωση ή ανοίγοντας το iBookstore από την εφαρμογή iBooks στα iPad, iPhone και iPod touch και επιλέγοντας επίσης redeem/εξαργύρωση στο κάτω μέρος της κεντρικής σελίδας του iBookstore. Αναλυτικότερες οδηγίες για την εξαργύρωση μπορείτε να βρείτε εδώ.
Σήμερα ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Κριτική προσφέρουν 5 promo codes για να κατεβάσετε δωρεάν σε ebook από το iBookstore το βιβλίο “Δυστυχώς απολύεσαι” (192 σελ, €6,99) του Φώτη Καλαμαντή, “εννιά διηγήματα που μοιάζουν με ταινίες μικρού μήκους σε ύφος νουάρ”.
Το βιβλίο:
Δεν υπάρχουν εδώ στοιχεία ρομαντικής διήγησης ή ξέγνοιαστων εφηβικών αναμνήσεων. Υπάρχουν καθημερινοί, αλλά και τόσο ξεχωριστοί χαρακτήρες του σήμερα· άνθρωποι που ζουν ανάμεσά μας περιχαρακωμένοι, αόρατοι. Άνθρωποι που ζουν εκρηκτικές ζωές, σε ακραίες συνθήκες «κρας τεστ», φροντίζοντας να μην τους βλέπουμε.
Ο συγγραφέας αποτυπώνει με οδυνηρή διεισδυτικότητα, κυνικό ρεαλισμό αλλά και απροσδόκητο χιούμορ τις συνέπειες της γενικευμένης κρίσης. Δεν στέκεται στις ξύλινες πολιτικές ανακοινώσεις ούτε στις στερεότυπες δημοσιογραφικές αναφορές. Εστιάζει στον σκοτεινό υποθάλαμο του εγκεφάλου, στους καμένους καναπέδες των ξεπεσμένων μπαρ της αθηναϊκής περιφέρειας, εκεί όπου φωλιάζουν οι πιο προσωπικές και απόρρητες ανθρώπινες σκέψεις κι επιθυμίες.
Τα ebooks είναι σε ePUB, την πλέον κατάλληλη μορφή για ηλεκτρονική ανάγνωση, και διαβάζονται σε iPad, iPhone και iPod touch.
Πώς μπαίνετε στην κλήρωση
Από τώρα και έως τις 12 το μεσημέρι της Τρίτης (24/6), μπορείτε να συμμετάσχετε στην κλήρωση με τους εξής τρόπους:
μέσω Twitter: Τουίταρε αυτό το μήνυμα: Κλήρωση στον @eAnagnostis για το ebook “Δυστυχώς απολύεσαι” του Φ. Καλαμαντή από τις Εκδ. @Kritiki_gr Μάθε πώς: goo.gl/9UYBk4
Την Τρίτη μετά τις 12 θα γίνει κλήρωση μέσω του random.org από ενιαία λίστα με τα ονόματα όσων δήλωσαν συμμετοχή. Τα ονόματα θα ανακοινωθούν στο αντίστοιχο κοινωνικό δίκτυο και το promo code θα σταλεί στους νικητές με προσωπικό μήνυμα.
Οδηγίες για την εξαργύρωση των promo codes
Μπορείτε να εξαργυρώσετε τα promo codes από το iTunes στον υπολογιστή σας επιλέγοντας redeem/εξαργύρωση ή ανοίγοντας το iBookstore από την εφαρμογή iBooks στα iPad, iPhone και iPod touch και επιλέγοντας επίσης redeem/εξαργύρωση στο κάτω μέρος της κεντρικής σελίδας του iBookstore. Αναλυτικότερες οδηγίες για την εξαργύρωση μπορείτε να βρείτε εδώ. Αν δεν έχετε κάποια από τις φορητές συσκευές τις Apple, πρέπει να εγκαταστήσετε το δωρεάν πρόγραμμα iTunes και να κάνετε επίσης redeem/εξαργύρωση.
CosmoteBooks Fastbuy είναι το όνομα της νέας εφαρμογής για γρήγορες παραγγελίες από τo βιβλιοπωλείο Cosmote Books. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για συσκευές Android και iPhone και iPad και έχει ανέβει στα αντίστοιχα καταστήματα εφαρμογών από τις 20 Ιουνίου.
Η καινοτομία της εφαρμογής Fastbuy έγκειται στο ότι ο αναγνώστης μπορεί να αναζητήσει το βιβλίο όχι μόνο πληκτρολογώντας το τίτλο ή τον συγγραφέα στο πεδίο αναζήτησης, αλλά σκανάροντας ένα barcode ή QR Code. Επιπλέον, η ολοκλήρωση της παραγγελίας γίνεται με καταχώριση των στοιχείων αποστολής στην εφαρμογή αλλά υπάρχει και η “υπηρεσία Call me back”, όπου η Cosmote επικοινωνεί με τον αναγνώστη για να ολοκληρώσει τηλεφωνικά την παραγγελία (9 με 5 τις εργάσιμες μέρες ή αλλιώς την επόμενη εργάσιμη μέρα). Το βιβλίο αποστέλλεται με courier και η πληρωμή γίνεται “με αντικαταβολή κατά την παράδοση χωρίς επιπλεόν μεταφορικά”. Ο αναγνώστης επικοινωνεί για πληροφορίες σχετικά με την παραγγελία του στο τηλέφωνο 21080229371. Η υπηρεσία αφορά έντυπα βιβλία. Η Cosmote Books Reader παραμένει χωριστή εφαρμογή και εξακολουθεί να αφορά την αγορά και ανάγνωση ebooks.
Για την προώθηση της υπηρεσίας Fastbuy το Cosmote Books έχει εγκαταστήσει στο Μετρό Συντάγματος μια εικονική βιβλιοθήκη, που θα λειτουργεί από τη Δευτέρα, 23 Ιουνίου έως την Κυριακή, 29 Ιουνίου. Η εικονική βιβλιοθήκη φιλοξενεί 30 επιλεγμένους τίτλους και ο επισκέπτης μπορεί σκανάροντας το QR code του βιβλίου να το παραγγείλει μέσα από την εφαρμογή Fastbuy. Οι παραγγελίες για τα συγκεκριμένα βιβλία “δεν θα επιβαρύνονται με έξοδα μεταφοράς και αντικαταβολής”, ενώ αποστολές πραγματοποιούνται σε όλη την Ελλάδα.
Τη δικη τού online βάση των βιβλίων που κυκλοφορούν στα ελληνικά ανακοινώνει την Τετάρτη ο ΟΣΔΕΛ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου). Η υπηρεσία θα ονομάζεται osdelnet και είναι βασισμένη στο πρώτυπο της biblionet, που λειτουργεί από το 1998 και τη διαχειριζόταν το ΕΚΕΒΙ (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου) και, μετά το κλείσιμο του οργανισμού, έχει περάσει στο ΕΙΠ (Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού).
“Μετά από εντατική προετοιμασία τριών ετών, ο κόσμος του βιβλίου (επαγγελματίες και αναγνώστες) έχει στη διάθεσή του το πλέον άρτιο και χρηστικό εργαλείο ενημέρωσης και προβολής”, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΔΕΛ.
Παράλληλα, στη συνέντευξη τύπου που θα δοθεί την Τετάρτη, 25 Ιουνίου στις 12:00 στα γραφεία του ΟΣΔΕΛ (Θεμιστοκλέους 73), ο οργανισμός θα ανακοινώσει επίσης:
Τα βασικά αποτελέσματα της πρώτης πανελλαδικής δημοσκοπικής έρευνας για τη φωτοτύπηση (καταστήματα, πανεπιστήμια, καταναλωτές, κ.ά.), έρευνας που πραγματοποιήθκε από την Public Issue για λογαριασμό και υπό τη συμβολή και τον συντονισμό του ΟΣΔΕΛ.
Το πρόγραμμα νομιμοποίησης και αδειοδότησης φωτοτυπικών καταστημάτων, με τον τίτλο “photOKopy”, στο πλαίσιο του σχεδιασμού ευρύτερων επιχειρηματικών δράσεων του ΟΣΔΕΛ για τον σεβασμό των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών του γραπτού λόγου. (Συγγραφείς, μεταφραστές, δημοσιογράφοι).
Ο “Ηλεκτρονικός Αναγνώστης” σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καστανιώτη προσφέρουν 10 promo codes για να κατεβάσετε δωρεάν σε ebook από το iBookstore το βιβλίο “Άγρια Ακρόπολη” (224 σελ, €9,99) του Νίκου Ά. Μάντη. Πρόκειται για δυστοπικό θρίλερ που διαδραματίζεται στη Νέα Αθήνα του 2159 μ.Χ. Συναρπαστική αφήγηση μέσα σε ένα πρωτότυπο κόσμο, που δικαίως τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορήματος 2014 του περιοδικού “Ο αναγνώστης”.
Το βιβλίο:
Έτος 2159 μ.Χ. Ο κόσμος πλέον διοικείται με βάση τη νοημοσύνη: χωρίζεται σε αναστημένους προ-ανθρώπους, τους Νεάντερταλ, που απλώς επιβιώνουν ως μέλη της πιο εξαθλιωμένης κάστας της παγκόσμιας τάξης, και σε Χόμο Σάπιενς, που ζουν για να δίνουν τεστ με στόχο την άνοδό τους στην ιεραρχία. Όλα κινούνται γύρω από το περιβόητο «εμβόλιο της ευφυΐας». Μόνο όσοι εμβολιάζονται έχουν τη δυνατότητα να ζουν με αξιοπρέπεια. Οι υπόλοιποι πρέπει να υπηρετούν ισόβια τους άλλους.
Ο Μάνο είναι ένας νεαρός Νεάντερταλ, κάτοικος της Μητρόπολης Νέας Αθήνας. Κάποιο βράδυ έρχεται σε επαφή με έναν άγνωστο, τον Άξελ, που ανήκει σε οργάνωση για την ανατροπή του συστήματος. Τότε του παρουσιάζεται μία και μοναδική ευκαιρία να αλλάξει για πάντα τη ζωή του. Οι κίνδυνοι βέβαια είναι πολλοί και παραμονεύουν στους πάνω ορόφους της Μητρόπολης, στην Αλεξάνδρεια, κι ακόμα πιο ψηλά, στον Θόλο, όπου βρίσκονται οι Πιστοποιημένοι.
Μια ολόκληρη κοινωνία έχει μάθει να αντιμετωπίζει τους Νεάντερταλ σαν ζώα, αδυνατώντας να δει πέρα από τα πρωτόγονα χαρακτηριστικά τους. Θα καταφέρει ο Μάνο να αλλάξει τη μοίρα του; Και αν ναι, με ποιο τίμημα;
Τα ebooks είναι σε ePUB, την πλέον κατάλληλη μορφή για ηλεκτρονική ανάγνωση, και διαβάζονται σε iPad, iPhone, iPod touch και υπολογιστές Mac (OS X Mavericks), αλλά και σε ηλεκτρονικούς αναγνώστες και εφαρμογές που διαβάζουν ePUB (και στα Kindle με μετατροπή σε Mobi).
Πώς μπαίνετε στην κλήρωση
Από τώρα και έως τις 4 το απόγευμα της Πέμπτης (19/6), μπορείτε να συμμετάσχετε στην κλήρωση με τους εξής τρόπους:
μέσω Twitter: Τουίταρε αυτό το μήνυμα: Κλήρωση στον @eAnagnostis για το ebook “Άγρια Ακρόπολη” του Νίκου Α. Μάντη (@Kastaniotis_Ed) Μάθε πώς: goo.gl/5Vg0e1 #ebookgr
Την Πέμπτη μετά τις 4 θα γίνει κλήρωση μέσω του random.org από ενιαία λίστα με τα ονόματα όσων δήλωσαν συμμετοχή. Τα ονόματα θα ανακοινωθούν στο αντίστοιχο κοινωνικό δίκτυο και το promo code θα σταλεί στους νικητές με προσωπικό μήνυμα.
Οδηγίες για την εξαργύρωση των promo codes
Μπορείτε να εξαργυρώσετε τα promo codes από το iTunes στον υπολογιστή σας επιλέγοντας redeem/εξαργύρωση ή ανοίγοντας το iBookstore από την εφαρμογή iBooks στα iPad, iPhone και iPod touch και επιλέγοντας επίσης redeem/εξαργύρωση στο κάτω μέρος της κεντρικής σελίδας του iBookstore. Αναλυτικότερες οδηγίες για την εξαργύρωση μπορείτε να βρείτε εδώ. Αν δεν έχετε κάποια από τις φορητές συσκευές τις Apple, πρέπει να εγκαταστήσετε το δωρεάν πρόγραμμα iTunes και να κάνετε επίσης redeem/εξαργύρωση. Στη συνέχεια βρείτε στον υπολογιστή σας το ebook (αναζητήστε το με τον τίτλο του) και περάστε το στον ηλεκτρονικό αναγνώστη ή την εφαρμογή της επιλογή σας. Για τα Kindle, πρέπει να μετατρέψετε το ePUB σε Mobi (δείτε τον οδηγό βήμα βήμα για τη μετατροπή). Παρόλο που το ebook προέρχεται από το iBookstore και περιλαμβάνει υδατογράφημα με τα προσωπικά σας στοιχεία, οι Εκδόσεις Καστανιώτη δεν εμποδίζουν με κλείδωμα τη συμβατότητα και τις μετατροπές.
Ο Ανδρέας Τριανταφυλλίδης εργάζεται 25 χρόνια σε θέσεις marketing, εμπορικής διεύθυνσης και πωλήσεων, τα περισσότερα από αυτά στο χώρο της αγοράς τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών. Στη thinking είναι συνιδρυτής και υπεύθυνος marketing. Πιστεύει ότι το μέλλον ανήκει στις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Στο eVent του eAnagnostis θα συμμετάσχει στη συζήτηση για “το marketing έντυπων και ηλεκτρονικών βιβλίων στο διαδίκτυο”.
eAnagnostis: Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι παράμετροι μιας επιτυχημένης παρουσίας ενός εκδοτικού οίκου στο διαδίκτυο και ιδιαίτερα στα κοινωνικά δίκτυα; Τι συνιστά μια επιτυχημένη παρουσία και πώς είναι μετρήσιμη;
Ανδρέας Τριανταφυλλίδης: (α) Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησης, οι θεμελιώδεις παράμετροι είναι ίδιες τόσο για τη διαδικτυακή όσο και για τη «φυσική» παρουσία ενός οίκου.
Πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε -για κάθε κατηγορία βιβλίου- τους πελάτες, ή πιο συγκεκριμένα ποιος επιλέγει, ποιος πληρώνει και ποιος το χρησιμοποιεί.
Θέλουμε επιπλέον να ξέρουμε πολύ καλά πώς ο πελάτης ανακαλύπτει, ερευνά και «ξεφυλλίζει», συγκρίνει, αποφασίζει για αγορά (ή όχι), και πώς μοιράζεται (ή όχι) θετικά ή αρνητικά σχόλια για το βιβλίο που διάβασε.
Εφόσον κατέχουμε τα «ποιος» και «πώς» της αγοραστικής και χρηστικής εμπειρίας μπορούμε να αξιολογήσουμε με οικείους επιχειρηματικούς όρους, και με τον αναγνώστη στο επίκεντρο, τα διαδικτυακά εργαλεία που έχουμε στη διάθεση μας.
Με λίγα λόγια, η επιτυχής υλοποίηση της διαδικτυακής παρουσίας ξεκινά από το να σκεπτόμαστε τους ανθρώπους που θεωρούμε ότι ενδιαφέρονται για τα βιβλία μας και το πώς θα αξιοποιήσουμε -και- το διαδίκτυο για να τους κάνουμε θελκτικότερες προτάσεις.
(β) Για το τι συνιστά επιτυχημένη παρουσία στο διαδίκτυο, και πώς μετράται, θα έλεγα ότι εξαρτάται από τους στόχους που βάζει κάθε οίκος.
Αν λόγου χάρη θέλουμε να εδραιώσουμε ή να βελτιώσουμε την εταιρική εικόνα θα πρέπει να βασιστούμε περισσότερο στη διαίσθηση και την αίσθηση ή -αν έχουμε σχετικό προϋπολογισμό και τεχνογνωσία- μπορούμε να οργανώσουμε σχετική έρευνα.
Το ίδιο ισχύει συγκεκριμένα και για τους στόχους marketing. Άλλο πράγμα η προσέλκυση πιθανών αγοραστών στη σελίδα ενός βιβλίου, άλλο η βελτίωση των πωλήσεων από το site, και διαφορετική η προσπάθεια εμπλουτισμού της λίστας συνδρομητών σε newsletter μας.
Σημασία έχει οι στόχοι που βάζουμε, ειδικά στο διαδίκτυο, να είναι (1) σημαντικοί και (2) τόσο σημαντικοί ώστε να αξίζει να τους παρακολουθούμε με συνέπεια.
(*) Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε από το πλήθος τεχνολογικών και ειδικών όρων και εκφράσεων και ακόμα πιο εύκολο να χαθούμε στις αμέτρητες αναφορές που μας διαθέτει η Google, το Facebook, και λοιποί. Δε χρειάζεται, και δεν επιτρέπεται, να είμαστε τεχνοφοβικοί.
Αρκεί να σκεπτόμαστε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την πρόταση μας για τον πελάτη, με τρόπο που να έχει επιχειρηματική λογική, και να ζητάμε από οποιοδήποτε πάροχο ή επαγγελματία του «διαδικτύου» να ανταποκρίνεται σε αυτούς τους όρους.
eAnagnostis: Μπορεί το διαδίκτυο να αντικαταστήσει τη βιτρίνα ή το ράφι ενός βιβλιοπωλείου; Σε ποιο βαθμό μπορεί ένας εκδότης να διαθέσει μέσα από το site του τα έντυπα και ηλεκτρονικά του βιβλία και ειδικότερα σε σχέση με άλλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία;
Ανδρέας Τριανταφυλλίδης: (α) Η προφανής απάντηση στο πρώτο σκέλος είναι, εμφατικά, «ναι». Το διαδίκτυο, η Amazon στην προκειμένη, μπορεί, και έχει, αντικαταστήσει βιτρίνες και ράφια βιβλιοπωλείων. Νιώθω ότι στην Ελλάδα ξεχνάμε ότι η Amazon, πολύ πριν αρχίσει να πουλά ηλεκτρονικά βιβλία, έκτισε το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο έντυπων τίτλων στις ΗΠΑ.
Αντί να απαντήσω αν μπορεί να το κάνει στην Ελλάδα, θα προτείνω ένα άλλο ερώτημα:
Αν η Amazon διέθετε τμήμα πώλησης ελληνικών βιβλίων, θα αντικαθιστούσε βιτρίνες, ράφια και βιβλιοπωλεία; Σε τι βαθμό;
(β) Καταρχάς κάθε εκδότης οφείλει να διαθέτει τα βιβλία του, σε όλες τις μορφές, μέσω του δικτυακού του τόπου. Είναι πλέον στοιχειώδης τόσο η λογική του όσο και η επένδυση που απαιτείται.
Υποθέτω ότι «βαθμός» εδώ σημαίνει κάτι του τύπου «πόσο ανταγωνιστικά», οπότε απαντώ «εξαρτάται». Εξαρτάται από το εύρος και τον κύκλο ζωής του κατάλογου του, τις ιδιαιτερότητες των πελατών του, τις σχέσεις που έχει με κανάλια και σημεία διανομής, τη διάρθρωση των χρηματοροών του και από πολλά άλλα συστατικά.
Μπορώ να φανταστώ, αν και υπάρχει σημαντική πιθανότητα να κάνω λάθος, ένα μοντέλο διάθεσης βοηθημάτων για τη δευτεροβάθμια κατά κύριο λόγο από το δικτυακό κατάστημα και άλλα άμεσα κανάλια του εκδότη. Πιο δύσκολη, αλλά όχι απίθανη, η περίπτωση να κτιστεί ένα αντίστοιχο άμεσο μοντέλο διάθεσης παιδικών βιβλίων.
Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη μου απάντηση μου είναι «εξαρτάται». Η δεύτερη είναι «ας το συζητήσουμε».
eAnagnostis: Ποιες είναι οι διαφορές στην προώθηση και στην πώληση ενός έντυπου και ενός ψηφιακού βιβλίου στο διαδίκτυο;
Ανδρέας Τριανταφυλλίδης: Καταρχάς η προώθηση του βιβλίου, άσχετα από τις μορφές του, είναι μία.
Στο πλαίσιο αυτής (της «μίας προώθησης») πρέπει να επικοινωνούνται διακριτικά τα πλεονεκτήματα του εντύπου, των ψηφιακών μορφών, και -προτείνω- του συνδυασμού των δύο.
Πριν διευκρινίσω το «πρέπει να επικοινωνούνται διακριτικά», ας δούμε το παράδειγμα κάποιων πλεονεκτημάτων για το ψηφιακό βιβλίο:
Στο διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα «άμεσης ικανοποίησης», ενώ για το έντυπο πρέπει να περιμένουμε να έρθει.
Διατίθεται συχνά σε χαμηλότερη τιμή από το έντυπο, πράγμα που για κάποια βιβλία και κάποιους αναγνώστες είναι σημαντικός παράγοντας.
Κάποια βιβλία θέλουμε περισσότερο να τα έχουμε σε ψηφιακή μορφή, είτε επειδή δε θέλουμε να κοσμούν τη βιβλιοθήκη μας, είτε επειδή θέλουμε να είναι άμεσα διαθέσιμα.
Πολλά βιβλία και οι αναγνώστες τους ωφελούνται από «μόνο ψηφιακές» ευκολίες, όπως αξιοποιήσιμες σημειώσεις και υπογραμμίσεις, εμπεδωμένα λεξικά, κ.λπ.
Τη «διακριτική επικοινωνία» των πλεονεκτημάτων που προτείνω τη βασίζω σε δύο επιχειρήματα: (1) πρωταγωνιστής είναι το βιβλίο, και αυτό θέλουμε να προωθήσουμε και (2) τα πλεονεκτήματα στην πιο πάνω λίστα είναι από αυτά που δε λέγονται «φωναχτά»
eAnagnostis: Πώς ένας εκδοτικός οίκος μπορεί να αναπτύξει και να διατηρήσει την επισκεψιμότητα στο site/κατάστημά του;
Ανδρέας Τριανταφυλλίδης: Εκδίδοντας και προβάλλοντας τα καλύτερα -για το κοινό του- βιβλία και προσφέροντας τις θελκτικότερες προτάσεις που μπορεί!
Μερικές φορές είμαι, χωρίς να μπορώ να το εξηγήσω καλά, κάπως καχύποπτος απέναντι σε «εύκολες» προτάσεις ανάπτυξης της επισκεψιμότητας στο site, όπως διαγωνισμοί, δημοσίευση θεματικών ή παρόμοιων άρθρων, κ.λπ. Τέτοιες ενέργειες έχουν θέση σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης του οίκου και αλλού, αλλά όχι πάντα στο site του οίκου.
Προσωπικά προτιμώ να χτιστούν, στο δικτυακό τόπο, άψογα ο κατάλογος και το περιεχόμενο των τίτλων, να υλοποιηθεί όσο γίνεται περισσότερα μια πιο απλή διαδικασία αγοράς και να δημιουργηθούν αποτελεσματικά εργαλεία εμπορικής πολιτικής.
Άπαξ και φτιαχτούν αυτά τα βασικά, άψογα όπως είπα και πριν, υπάρχουν αμέτρητοι τρόποι για να προσελκύσει κανείς επισκέπτες στο δικτυακό τόπο του.
eAnagnostis: Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε το περιεχόμενο των βιβλίων για να χτίσουμε μια στρατηγική προώθησης και επικοινωνίας του εκδοτικού οίκου στο διαδίκτυο;
Ανδρέας Τριανταφυλλίδης: Το «περιεχόμενο» μπορεί να αξιοποιηθεί περισσότερο για να καλύψει τον αναγνώστη στη δική του διαδρομή εύρεσης, αξιολόγησης, αγοράς και «ενεργητικής» ανάγνωσης, παρά για την άμεση προώθηση.
Ας δούμε κάποια τυπικά βήματα της διαδρομής αυτής και παραδείγματα για το πως μπορούν να βοηθηθούν από την κατάλληλη πολιτική περιεχομένου.
«Σκοντάφτω πάνω σε ένα βιβλίο» – είναι πολύ πιθανότερο να πέσω πάνω σε αναφορές σε ένα βιβλίο όταν, λόγου χάρη, μπορούν αυτοί που το έχουν αγοράσει σε ebook να δημοσιεύουν αποσπάσματα από αυτό. Επίσης περισσότερες αναφορές σε κοινωνικά δίκτυα κι αλλού μπορούμε να έχουμε αν οι επισκέπτες στη σελίδα του βιβλίου μας έχουν επιλεγμένο περιεχόμενο από αυτό που μπορούν να μοιραστούν (πχ φωτό, αποσπάσματα, κ.λπ.)
«Αναζητώ ένα βιβλίο (ή θέμα)» – Κοινώς «γκουγκλάρω». Όσο περισσότερο περιεχόμενο από το βιβλίο διαθέτουμε στο ρομποτάκι της Google για ευρετηρίαση, τόσο πιο πιθανό είναι να το βρει σε καλή κατάταξη κάποιος που το ψάχνει. Επίσης, όσο περισσότερες αναφορές γίνονται σε κοινωνικά δίκτυα και άλλους δικτυακούς τόπους, τόσο βελτιώνεται η πιθανότητα να βρει κάποιος το βιβλίο μας.
«Αξιολογώ ένα βιβλίο» – Ίσως να είναι το βήμα στο οποίο βοηθά περισσότερο η σοβαρή αξιοποίηση του περιεχομένου του βιβλίου. Μην ξεχνάμε ότι στον «φυσικό» κόσμο αυτό το βήμα σημαίνει συχνά «έχω το βιβλίο στο χέρι και το ξεφυλλίζω», μια εμπειρία που είναι ικανή από μόνη της να μας στείλει βόλτα σε βιβλιοπωλείο (ή βιβλιοθήκη). Το θελκτικό, πλήρες, αν όχι γενναιόδωρο, και εύκολα προσβάσιμο περιεχόμενο βοηθά και παρακινεί τον επισκέπτη να επιλέξει με σιγουριά το βιβλίο.
Η Άννη Ραγιά εργάζεται στον εκδοτικό οίκο ΜΕΛΙΣΣΑ που από το 1953 ειδικεύεται σε υψηλού επιπέδου εικονογραφημένες εκδόσεις τέχνης, αρχαιολογίας, αρχιτεκτονικής και ελληνικού πολιτισμού και ιστορίας. Το 1994 ξεκίνησε αρχικά σαν υπεύθυνη για την ανάπτυξη των ξενόγλωσσων τίτλων και τα τελευταία χρόνια είναι υπεύθυνη για τις νέες εκδόσεις.
Στο eVent του eAnagnostis θα συμμετάσχει στη συζήτηση για την “αναγνωστική εμπειρία σήμερα και αύριο”.
eAnagnostis: Τι σημαίνει διαβάζω ένα βιβλίο και πώς αυτό αλλάζει στο ψηφιακό περιβάλλον, με τη διάδοση του internet και των ηλεκτρονικών βιβλίων;
Άννη Ραγιά: Διαβάζω ένα βιβλίο σημαίνει αφιερώνω χρόνο να μεταφερθώ κάπου αλλού μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου. Η ουσία του διαβάσματος δεν αλλάζει είτε χρησιμοποιούμε βιβλίο είτε οποιοδήποτε ψηφιακό μέσο. Ο αναγνώστης με τη χρήση του internet έχει διευκολυνθεί αρκετά στην εύρεση και του θέματος που έχει επιλέξει να διαβάσει.
eAnagnostis: Τι αλλάζει για τον εκδότη βιβλίων στην ψηφιακή εποχή;
Άννη Ραγιά: Παγκοσμίως τα εικονογραφημένα πολυσέλιδα λευκώματα, όπως είναι τα δικά μας, δεν έχουν ζήτηση σε ψηφιακή μορφή καθώς το αγοραστικό κοινό προτιμάει το έντυπο σε ποσοστό 90%. Η δημιουργία ψηφιακών εικονογραφημένων βιβλίων είναι εξάλλου εξίσου πολυέξοδη με την έντυπη.
eAnagnostis: Πώς θα μπορούσε ο εκδότης να εμπλουτίσει την αναγνωστική εμπειρία στο ψηφιακό περιβάλλον, τόσο για τα έντυπα όσο και για τα ηλεκτρονικά βιβλία, ανάλογα με το είδος του βιβλίου;
Άννη Ραγιά: Εμείς δεν έχουμε δημιουργήσει κανένα ψηφιακό βιβλίο μέχρι σήμερα καθώς το αγοραστικό μας κοινό τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό προτιμά τα έντυπα.
Άλλοι ανάλογοι ξένοι οίκοι σε ψηφιακά βιβλία δημιουργούν π.χ. μικρές πινακοθήκες τέχνης ή αρχιτεκτονικές διαδρομές κοκ.
eAnagnostis: Σε ποιους τρεις τομείς το ηλεκτρονικό βιβλίο και ειδικότερα η ανάγνωσή του βρίσκονται ήδη σε ικανοποιητικό σημείο και σε ποιους τρεις τομείς θα μπορούσε να βελτιωθεί μαθαίνοντας από το έντυπο ή αξιοποιώντας καλύτερα τις – ψηφιακές δυνατότητες;
Άννη Ραγιά: Τα παιδικά βιβλία τέχνης είναι αυτά που ψηφιακά έχουν μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα σύμφωνα με στατιστικές.
Τα εξαντλημένα παλαιότερα βιβλία και τα λεξικά ίσως να άξιζε να ψηφιοποιηθούν για ακαδημαϊκούς λόγους.