Tom Holland, “Εταιρεία Συγγραφέων”: για τα ebooks το ποσοστό των συγγραφέων πρέπει να ξεκινά από το 30%

Tom Holland, συγγραφέας και απερχόμενος 
πρόεδρος της βρετανικής “The Society of Authors”

Ο απερχόμενος πρόεδρος της βρετανικής Εταιρείας Συγγραφέων, συγγραφέας Tom Holland, στο τελευταίο άρθρο του στο περιοδικό “The Bookseller”, τον Νοέμβριο του 2011, επανήλθε στο θέμα με το οποίο είχαν ξεκινήσει τη συνεργασία τους δύο χρόνια πριν: τα e-books.
“Το ποσοστό των συγγραφικών δικαιωμάτων (royalties) στα e-books, που πριν από δύο περίπου χρόνια κυμαινόταν στα φτωχικά επίπεδα του 15%, έχει φτάσει σήμερα στο 25% (υπολογίζοντάς το, πάντα, επί των καθαρών εισπράξεων-net receipts των εκδοτών), με ακόμα μεγαλύτερες τάσεις αύξησης. Και θα ήταν σκάνδαλο να μη συνεχίσει να αυξάνεται.

Στη βρετανική Εταιρεία Συγγραφέων, θεωρούμε ότι τα συγγραφικά δικαιώματα για ένα μη-εμπλουτισμένο ψηφιακό βιβλίο θα έπρεπε να αρχίζουν από ένα 30%, ακόμα και για τα πανεπιστημιακά βιβλία (textbooks). Στην περίπτωση των εμπλουτισμένων (enhanced) e-books, το ύψος των δικαιωμάτων πρέπει να είναι διαπραγματεύσιμο, λαμβάνοντας υπόψη το επιπρόσθετο κόστος και τη δουλειά που απαιτήθηκε. Όταν η συμφωνία αφορά μια έκδοση αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή και δεν προβλέπεται κάποια προκαταβολή, τα συγγραφικά δικαιώματα θα πρέπει να αρχίζουν από ένα ποσοστό 50%, με διάρκεια ισχύος τουλάχιστον τριών ετών ή δυνατότητα του συγγραφέα να τερματίσει μονομερώς τη συμφωνία.
Σε μια εποχή που οι εκδοτικοί οίκοι αρχίζουν να φτιάχνουν τους ψηφιακούς καταλόγους τους με την προοπτική να πουλήσουν, αργότερα, πιο ακριβά τα δικαιώματα σε εκδότες έντυπων βιβλίων, ανάλογα με την πορεία των e-books, οι συγγραφείς θα πρέπει να αντισταθούν σε ένα παιχνίδι γύρω από τα δικαιώματα που αρχίζει να παίζεται εις βάρος τους.
Οι συγγραφείς που είναι εγκλωβισμένοι, εδώ και δύο χρόνια, σε συμφωνίες πνευματικών δικαιωμάτων της τάξης του 15%, σήμερα το έχουν μετανιώσει, και όσοι υπογράφουν, σήμερα, συμφωνίες της τάξης του 25%, θα επιθυμούσαν να μπορούν να τα διαπραγματευτούν και πάλι πολύ σύντομα στο μέλλον.
Παρόλο που, σαν κλάδος, δεν είμαστε σε θέση να ‘απεργήσουμε’, οι συγγραφείς -όπως και κάθε άλλος στην αλυσίδα του βιβλίου- οφείλουμε να παραμείνουμε σε επαφή με τις ψηφιακές εξελίξεις”.
Αναδημοσίευση από το Παρατηρητήριο Ψηφιακού Βιβλίου του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου