Ο Σπύρος Παπαβασιλείου (Άνοδος) μιλάει στον eAnagnotis για την παραγωγή έντυπων βιβλίων και ebooks

event-production

Ο Σπύρος Παπαβασιλείου σπούδασε γραφιστική. Έχει εργαστεί επί σειρά ετών σε εταιρείες όπως Hellas Can A.Ε., Telemarketing A.E., και τα τελευταία 8 χρόνια εργάζεται στην εταιρεία Άνοδος Α.Ε. Η Άνοδος Α.Ε. είναι ο επίσημος διανομέας των προϊόντων Adobe στην Ελλάδα και εξουσιοδο- τημένο εκπαιδευτικό κέντρο της Adobe. Παράλληλα με τις ανωτέρω αρμοδιότητες είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής (Adobe Certified Instructor-Εxpert) στα δημοφιλή προγράμματα της Adobe (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat). Έχει πραγματοποιήσει πλήθος εκπαιδεύσεων σε μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες και εκδοτικούς οργανισμούς.

Στο eVent του eAnagnostis θα συμμετάσχει στη συζήτηση για την “παραγωγή έντυπου και ηλεκτρονικού βιβλίου”.

eAnagnostis: Χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα DTP, όπως το InDesign, σε ποιο βαθμό ένας εκδοτικός οίκος είναι έτοιμος για να περάσει στην παραγωγή ηλεκτρονικών βιβλίων; (ανάλογα με το είδος, για τι είδη αρχείων μιλάμε;)

Γιώργος Φωτόπουλος: Με το Adobe InDesing υποστηρίζουμε αποτελεσματικά τόσο εκδότες βιβλίων όσο και εκδότες περιοδικών και άλλων εντύπων. Μέχρι ένα σημείο υπάρχουν πολλά κοινά με την σχεδίαση σε έντυπη μορφή, αλλά υπάρχουν και πολλές διαφορές. Η σχεδίαση για epub χρειάζεται ιδιαίτερη προετοιμασία. Το σημαντικό στη σελιδοποίηση για την παραγωγή ενός epub είναι η οργάνωση του αρχείου με ορθόδοξο τρόπο, όπως: η δομή του αρχείου, η χρήση των σωστών γραμματοσειρών, η σειρά και η δομή των εικόνων, η μορφοποίηση με χρήση paragraph και character styles. Μάλιστα, οι τελευταίες εκδόσεις του InDesign επιτρέπουν την αυτοματοποίηση πολλών διαδικασιών, επιταχύνοντας τους χρόνους παραγωγής.

eAnagnostis: Τα ebooks δίνουν τη δυνατότητα αξιοποίησης παλαιότερων τίτλων, ανενεργών ή εξαντλημένων. Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει ο εκδότης στην ψηφιοποίηση των παλαιότερων βιβλίων του και τι μέσα έχει για να τις ξεπεράσει;

Γιώργος Φωτόπουλος: Οι προκλήσεις είναι κυρίως στα κείμενα που έχουν στοιχειοθετηθεί με παλαιότερης τεχνολογίας γραμματοσειρές, και στην προσαρμογή του layout για εξαγωγή σε epub. Η ύπαρξη αρχείων με μη unicode γραμματοσειρές, παλιές postscript γραμματοσειρές, παρουσιάζουν κατά τη μεταφορά τους σε νέες εκδόσεις λογισμικού προβλήματα αντιστοίχισης χαρακτήρων. Και ενώ έχουμε το layout διατηρημένο έχουμε πολλά προβλήματα στις αντιστοιχήσεις των χαρακτήρων. Οι νέες εκδόσεις του InDesign έχουν βελτιώσει το λογισμικό προσπαθούν να βοηθήσουν το χρήστη στην αξιοποίηση παλαιότερων εκδόσεων με νέα χαραστηριστικά. Τέλος το InDesign, ως σκέλος του Creative Cloud, έχει την υποστήριξη όλης της οικογένειας των λογισμικών (όπως το Illustrator, το Photoshop, κοκ) της Adobe, δίνοντας στο χρήστη τη δυνατότητα να αξιοποιήσει πολλές από τις λειτουργικότητες τους στην παραγωγή του έντυπου και του ηλεκτρονικού βιβλίου.

eAnagnostis: Πώς ένας εκδοτικός οίκος μπορεί, χρησιμοποιώντας ένα DTP πρόγραμμα όπως το InDesign, να παράξει ικανοποιητικά αποτελέσματα για διαφορετικές πλατφόρμες πώλησης και ανάγνωσης βιβλίων, αλλά και να προχωρήσει την ψηφιοποίηση πέρα από το ePUB;

Γιώργος Φωτόπουλος: O εκδοτικός οίκος πρέπει να γνωρίζει σε βάθος την εφαρμογή σελιδοποίησης έτσι ώστε να μπορέσει να εξάγει σε διαφορετικά format π.χ. pdf, mobi. Οι διαφορές στα format συνδέονται πάντα με τις πλατφόρμες ανάγνωσης. Στο InDesign δημιουργούμε πρώτα το epub, από εκεί το εξάγωγουμε και προχωράμε στα υπόλοιπα παράγωγα με χρήση των κατάλληλων editors. Υπάρχει γεφυροποίηση των format και η σχετική βιβλιογραφία που μπορεί να βοηθήσει το χρήστη να παράξει τα επιθυμητά τελικά αποτελέσματα. Το InDesign δέχεται και εξάγει XML και έτσι μπορεί να αξιοποιήσει αρχεία που έχουν δημιουργηθεί σε άλλο πρόγραμμα αλλά και να εξάγει τα δικά του αρχεία για περαιτέρω μετατροπές.

eAnagnostis: Πώς αλλάζει ο ρόλος των ανεξάρτητα εργαζόμενων σελιδοποιών και του ατελιέ των εκδοτικών οίκων με την παραγωγή ηλεκτρονικών βιβλίων; Ποια υποστήριξη τους παράσχετε εσείς στη μετάβαση αυτή;

Γιώργος Φωτόπουλος: Ο ρόλος τους δεν αλλάζει ριζικά. Με μια σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων, ο εκδοτικός οίκος μπορεί να ανταπεξέλθει στις νέες συνθήκες. Η εκπαίδευση είναι πάντα απαραίτητη, διότι συχνά τα ατελιέ χρησιμοποιούν μόνο το 30% του λογισμικού, χάνοντας την ευκαιρία να αξιοποιήσουν δυνατότητες που θα δώσουν εντυπωσιακά αποτελέσματα αλλά και θα μειώσουν σημαντικά τους χρόνους παραγωγής. Η σωστή και μεθοδική εκπαίδευση και μελέτη των εγχειριδίων αποτελεί κλειδί στην εξέλιξη και προσαρμογή των ατελιέ και των σελιδοποιών στη μετάβαση που συντελείται.