Ξεκινώντας με το Kobo, το νέο Timeline του Facebook καταγράφει τη “ζωή μας ως αναγνώστες”

Τα βιβλία που διαβάσαμε από το Kobo στο Timeline του Facebook

Ο Mark Zuckerberg ανακοίνωσε χτες στο πλαίσιο του συνεδρίου F8 μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στην εμφάνιση και τις λειτουργίες του Facebook. Το ατομικό προφίλ (“Timeline“) του κάθε μέλους του Facebook θα είναι μια σελίδα που θα καταγράφει πλήρως “τη ζωή μας”. Ο χρήστης θα μπορεί να ορίζει ένα εξώφυλλο για το προφίλ του, να αναδεικνύει ή να συμπληρώνει σημαντικά γεγονόντα και να ενσωματώνει μια σειρά από εφαρμογές που θα εμφανίζουν αυτόματα τις δικές του δραστηριότητες, από το τι ταινίες και τηλεοπτικές σειρές βλέπει σε υπηρεσίες όπως το Netflix και το Hulu, τι μουσική ακούσει στο Spotify μέχρι ποια βιβλία και άρθρα από εφημερίδες διαβάζει.
Η πρώτη εφαρμογή που εμφανίζει τα βιβλία που διαβάζουμε ή διαβάσαμε και μπορεί να ενσωματωθεί στο προφίλ μας στο Facebook είναι του Kobo, γνωστού για τον ηλεκτρονικό αναγνώστη Kobo Touch, τις εφαμοργές για κινητά και tablet PC και το βιβλιοπωλείο του. Το Kobo ήδη στις εφαρμογές και τον ηλεκτρονικό του αναγνώστη έχει μια από τις πιο “κοινωνικές” πλατφόρμες ανάγνωσης βιβλίων διασυνδεδεμένες με το Facebook και το Twitter. Ο αναγνώστης κοινοποιεί στους “φίλους” του τι διαβάζει, σε ποιο σημείο βρίσκεται, πόσα βιβλία έχει διαβάσει, ποια κεφάλαια του αρέσουν κλπ και “ανταμείβεται” με μια σειρά από “βραβεία” (“budges”). Σε μια διαδικασία που μοιάζει αρκετά με παιχνίδι (“gamification”) και πλησιάζει τη λογική του Foursquare με τις ανταμοιβές για τη συνεχή χρήση του, ο αναγνώστης που χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του Kobo “κερδίζει” ένα “βραβείο” για την ανάγνωση ενός αριθμού βιβλίων ή π.χ. 50.000 σελίδων (“Juggernaut”), επειδή ξεκίνησε να διαβάζει ένα βιβλίο αργά το βράδυ ή για την αφοσίωσή του στην κλασική λογοτεχνία κλπ

Συνέντευξη των Michael Serbinis και Jason Gamblen του Kobo για την εφαρμογή τους στο Facebook

Μέσω της νέας μορφής που παίρνει το προφίλ στο Facebook, όλα αυτά αναδεικύνονται και ενσωματώνονται με νέο τρόπο – και γίνονται επίσης πιο ορατά από τους “φίλους” μας. Η ιδέα είναι τόσο η κοινοποίηση του τι διαβάζουμε, αλλά και οι βιβλιοπροτάσεις βλέποντας αυτά που διαβάζουν οι “φίλοι” μας.
Παρόλο που το Kobo είναι το πρώτο που έχει εφαρμογή για την κοινοποίηση του τι διαβάζουμε στο Facebook, αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλα βιβλιοπωλεία.
Θέλουμε να κοινοποιούμε στο Facebook τι ακριβώς διαβάζουμε;
Αυτή η κοινοποίηση των αναγνωστικών μας προτιμήσεων δημιουργεί μια σειρά από ερωτήματα. Θα χρειάζεται από τη μια να έγκαταστήσουμε μια ξεχωριστή εφαρμογή για κάθε βιβλιοπωλείο από το οποίο κατεβάζουμε ή αγοράζουμε βιβλία, οπότε οι πληροφορίες αυτές θα είναι πολυδιασπασμένες και όχι ιδιαίτερα εύχρηστες.

Η ιδέα της καταγραφής των βιβλίων που διαβάζουμε και πότε τα διαβάσαμε είναι ελκυστική για τους αναγνώστες. Π.χ. είναι πολύ παλιά η συνήθεια του να αναγράφουμε πάνω στα τυπωμένα μας βιβλία την ημερομηνία που τα αγοράσαμε. Το πρόβλημα όμως είναι κατά πόσο θα θέλαμε να κοινοποιήσουμε στους “φίλους” μας στο Facebook ποια ακριβώς βιβλία διαβάζουμε – με δεδομένο ότι οι “φίλοι” μας μπορούν να προέρχονται από το σχολείο, τη δουλειά ή να είναι απλώς κάποιοι γνωστοί που συναντήσαμε μία και μόνη φορα. Και άπαξ και δώσουμε μια φορά την έγκρισή μας στην εφαρμογή, αυτή θα δημοσιεύει αυτόματα τέτοιες πληροφοίες χωρίς να μας ξαναρωτήσει. Επίσης, η ιδέα των “βραβείων” για την πρόοδό μας στην ανάγνωση δεν είναι απαραίτητα κάτι θετικό, καθώς δημιουργεί έναν ανταγωνισμό για το πόσο διαβάζουμε και διαστρεβλώνει τις προτεραιότητές μας: αντί να διαβάζουμε γιατι μας ενδιαφέρει το βιβλίο, μπορεί να διαβάζουμε για να κερδίσουμε μια σειρά από (συμβολικά) “βραβεία”.

Τέλος, υπάρχει και ενός διαφορετικού τύπου προβληματισμός. Θα μπορούσαν οι εφαρμογές που καταγράφουν την αναγνωστική μας δραστηριότητα στο Facebook να αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα κοινωνικά δίκτυα για το βιβλίο, όπως το Goodreads και το Shelfari; Σε τέτοια εξειδικευμένα, μονοθεματικά κοινωνικά δίκτυα όχι μόνο καταγράφουμε -ανώνυμα συνήθως – το τι διαβάζουμε, αλλά υπάρχουν και εκτενείς βιβλιοκριτικές από τους αναγνώστες καθώς και αλγόριθμοι που κάνουν βιβλιοπροτάσεις με βάση τις προτιμήσεις τις δικές μας ή των φίλων μας, ανάλογα με το είδος βιβλίων που μας ενδιαφέρει, τη βαθμολογία των βιβλίων κλπ Δε φαίνεται στο άμεσο μέλλον όλες αυτές οι λειτουργίες τους να απορροφηθούν από τις εφαρμογές στο Facebook. Το Goodreads π.χ. ήδη ανακοίνωσε όχι μόνο τη δυνατότητα ενσωμάτωσης πληροφοριών από το δικό του δίκτυο στο Facebook, αλλά και το αντίστροφο.
Επίσης στο συνέδριο από F8 ανακοινώθηκε από τον Mark Zuckerberg η δυνατότητα ανάγνωσης άρθρων από εφημερίδες και περιοδικά μέσα στο Facebook καθώς και ανάδειξη τέτοιων άρθρων που διαβάζουν οι φίλοι μας μέσω της εξειδίκευσης του ως σήμερα γενικής χρήσης like σε like, watch, listen και read. Οι εφαρμογές για το Facebook που έχει ανακοινώσει τόσο η Washington Post όσο και η Wall Street Journal επιτρέπουν την ανάγνωση άρθρων χωρίς να βγούμε από το Facebook, αλλά και το περιεχόμενο της πρώτης σελίδας της εφημερίδας καθορίζεται ανάλογα με το τι άρθρα έχουμε διαβάσει ως τώρα, τι διαβάζουν οι “φίλοι” μας και πληροφορίες που αντλούνται από το προφίλ μας.

Το νέο προφίλ θα είναι διαθέσιμο τις επόμενες βδομάδες στους χρήστες του Facebook.