Αποτελέσματα της έρευνας για το ηλεκτρονικό βιβλίο και το ηλεκτρονικό εμπόριο βιβλίων

Η έρευνα που έκανε η Νικόλ Λαφαζάνη (Google+) για τη διάδοση της χρήσης αλλά και τις αντιλήψεις των Ελλήνων σχετικά με τα ηλεκτρονικά βιβλία (e-books) και το ηλεκτρονικό εμπόριο τυπωμένων βιβλίων ολοκληρώθηκε και δημοσιεύουμε τα αποτελέσματά της ειδικά σχετικά με το ηλεκτρονικο βιβλίο. Πολλοί από τους αναγνώστες του blog συμμετείχαν στην έρευνα συμπληρώνοντας το online ερωτηματολόγιο. Η έρευνα της Νικόλ Λαφαζάνη διεξήχθηκε στο πλαίσιο της εκπόνησης της διπλωματικής της εργασίας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Μάρκετινγκ και Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ).
Το γενικό συμπέρασμα, διαβάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, είναι ότι, παρόλο που ένα σημαντικό κομμάτι των ερωτώμενων έχει διαβάσει κάποιο ηλεκτρονικό βιβλίο, αυτό έχει συμβεί στον υπολογιστή (κατά πάσα πιθανότητα ήταν αρχείο PDF) και πρόκειται για βιβλίο που δεν έχει αγοραστεί. Η έλλειψη ηλεκτρονικών αναγνωστών είναι εμφανής, αλλά πια τα τηλέφωνα τρίτης γενιάς (smartphones) έχουν σημαντική παρουσία. Πάντως, σημαντική μερίδα των ερωτώμενων, αν και όχι πλειοψηφική, είναι διατεθειμένοι τόσο να αγοράσει ηλεκτρονικά βιβλία όσο και να περάσει από το τυπωμένο στο ηλεκτρονικό βιβλίο, με τους οικονομικούς λόγους να παίζουν μεγάλο ρόλο σε αυτήν την απόφαση.

Αναλυτικότερα τα αποτελέσματα της έρευνας ως προς το ηλεκτρονικό βιβλίο:

  • Οι περισσότεροι ερωτώμενοι έχουν την εμπειρία της ανάγνωσης ηλεκτρονικού βιβλίου (56,80%)
  • Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (78,76%) δεν έχει ακόμα προβεί σε αγορά κάποιου ηλεκτρονικού βιβλίου. Ωστόσο ο ένας στους πέντε (21,24%) εμφανίζεται ως καταναλωτής ψηφιακού περιεχομένου με χρηματικό αντίτιμο.
  • Οι περισσότεροι διαθέτουν συσκευές απ’ όπου μπορεί κανείς να διαβάσει ηλεκτρονικά βιβλία. Η συντριπτική πλειοψηφία έχει στην κατοχή της υπολογιστή (93,73%), τα κινητά τηλέφωνα τρίτης γενιάς είναι διαδεδομένα (33,17%), ενώ οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους στους early adopters, οι οποίοι για την ώρα αποτελούν ακόμα μειοψηφία (15,04%).
  • Η αγοραστική πρόθεση ειδικής συσκευής ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων δεν βρίσκεται στα άμεσα σχέδια τη πλειοψηφία των ερωτώμενων (60,10%), με ένα όμως σημαντικό κομμάτι να μην το αποκλείει (39,90%). Εκτός του ότι οι τιμές των συσκευών αυτών παραμένουν ακριβές σε σχέση με την αμερικανική αγορά, δεν διατίθενται ακόμα σε πολλά βιβλιοπωλεία ή καταστήματα τεχνολογίας για να έχει πρόσβαση σ’ αυτά το καταναλωτικό κοινό. Η διάθεσή του περιορίζεται ακόμα στα μεγάλα αστικά κέντρα και μέσω του διαδικτύου, αποκλείοντας έτσι το κοινό εκείνων των αγοραστών που δεν αγοράζει μέσω του internet και του απομακρυσμένου από αστικά κέντρα καταναλωτές.
  • Αρκετοί από τους ερωτώμενους έχουν την πρόθεση αγοράς ηλεκτρονικού βιβλίου παρά το γεγονός ότι δε διαθέτουν ειδικό eReader (25,75%), με το 16,90% να μην έχει ακόμα αποφασίσει επ’ αυτού χωρί ςωστόσο να το αποκλείει. Ο ένας στους τέσσερις (24,85%) είτε δεν έχει ακόμα πειστεί για τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η χρήση εξειδικευμένων συσκευών ανάγνωσης είτε δεν έχει χρήματα να διαθέσει σε μια τέτοια αγορά.
  • Η πλειοψηφία του δείγματος (63,01%) δε φαίνεται διατεθειμένη να αλλάξει αναγνωστικές συνήθειες ακόμα κι αν ο παράγοντας οικονομία είναι ισχυρός, με ένα σημαντικό όμως κομμάτι του πληθυσμού να κρίνει τον παράγοντα αυτό καθοριστικό για αλλαγή των στάσεών του απέναντι στην ανάγνωση (36,99%).
  • Μεγάλη μερίδα του ερωτώμενου πληθυσμού δε γνωρίζει τις τιμές διάθεσης των ηλεκτρονικών βιβλίων (40,10%), όσοι όμως τις γνωρίζουν τις βρίσκουν στην πλειοψηφία του υψηλές έως αρκετά υψηλές (34,61%). Μειοψηφία αποτελούν εκείνοι που θεωρούν τις τιμές των ebook λογικές έως και χαμηλές (24,10%). 

Στη συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας τόσο για το ηλεκτρονικό βιβλίο όσο και για το ηλεκτρονικό εμπόριο τυπωμένων βιβλίων. Κάντε κλικ πάνω στο κείμενο για να το δείτε μεγεθυνμένο (καλύπτει ολόκληρη την οθόνη).