DefectiveByDesign και Kindle Swindle, καμπάνιες για το DRM από το Free Software Foundation
Το Free Software Foundation (FSF) ιδρύθηκε το 1985 από τον ακτιβιστή για το ελεύθερο software Richard Stallman, ο οποίος είχε ξεκινήσει το 1983 το GNU project για τη δημιουργία ελεύθερου λογισμικού, που κατέληξε στη δημιουργία του Linux. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, το FSF ξεκίνησε το 2006 την καμπάνια DefectiveΒyDesign – Say NO to DRM! (που αντιστοιχεί χοντρικά με τη φράση στα ελληνικά “ελαττωματικό από τη μάνα του”), που θέλει να δείξει το σκόπιμο, σχεδιασμένο περιορισμό των δυνατοτήτων των συσκευών και του ψηφιακού περιεχομένου για να ελέγχεται από τις εταιρείες, την εφαρμογή δηλαδή του DRM (Digital Rights Management).
Η καμπάνια έχει οργανώσει, ανάμεσα σε άλλα, διαμαρτυρίες στο ίντερνετ και στους δρόμους ενάντια στο κλείδωμα των συσκευών, των προγραμμάτων και των αρχείων από τη Microsoft, την Apple και το Amazon. Έντονη είναι η κριτική που ασκεί η καμπάνια DefectiveΒyDesign στο Amazon και στις πρακτικές του και στο κλείδωμα με DRM των Kindle και των e-books του. Νομίζω ότι όσα λέει για το Kindle και τα Kindle books είναι πολύ κοντά με αυτά που είχα γράψει κι εγώ για το DRM και το Amazon. Ένα από τα banner στην κεντρική του σελίδα παρουσιάζουν τον Jeff Bezos, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του Amazon, μέσα στην οθόνη ενός Kindle με τη λέξη Swindle (“απάτη”) από κάτω. Έτσι, τρέχει μια ειδική καμπάνια με την ονομασία Kindle Swindle (που κάνουν παρήχηση στα αγγλικά), που ζητάει από όσους συμμετέχουν να πηγαίνουν στις σελίδες που αφορούν προϊόντα Kindle και να τα κάνουν tag με τις λέξεις ή τις φράσεις “kindle swindle”, “defectivebydesign”, “drm”.
Ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία του Free Software Foundation και της καμπάνιας DefectiveByDesign. To Amazon είναι η εταιρεία στο χώρο των e-books και των e-readers που κλειδώνει το περιεχόμενό της και τις συσκευές της μακράν περισσότερο από τους υπόλοιπους, ενώ έχει κυρίαρχη θέση στις ΗΠΑ στη συγκεκριμένη αγορά. Γι’ αυτό και βρίσκεται στο κέντρο της κριτικής, χωρίς, όπως εξηγεί η καμπάνια, το DRM να εφαρμόζεται μόνο από το Amazon.
Διαβάστε επίσης: Το κλείδωμα των ebooks (DRM) και τα δικαιώματα των αναγνωστών
Ιστορία χιλιοσυζητημένη το DRM με διάφορες αφορμές κάθε φορά.
“Διαβολικό” πράγμα το DRM αλλά καταλαβαίνω απόλυτα κάθε δημιουργό που θέλει να δώσει το έργο ένταντι κάποιου αντιτίμου.
Δε θα συζητήσω εδώ τα υπόλοιπα ζητήματα (π.χ. το πόσα χρόνια πρέπει να διαρκεί η πνευματική ιδιοκτησία). Θα πω μόνο ότι η ειδική στοχοποίηση της Amazon είναι άδικη, καθώς το DRM της είναι ίσως το πιο “γενναιόδωρο” από τα αντίστοιχα συστήματα. Μπορείς να διαβάσεις ότι έχεις αγοράσει σε έως και έξι συσκευές ταυτόχρονα.
Και λέω συσκεύες γιατί η amazon έχει κάνει καταπληκτική δουλειά: υπάρχουν viewers για PC, κινητά, iPad. Έτσι κάποιος που αγοράζει από το kindle store είναι πράκτικά σπάνιο να καταλάβει ότι υπάρχει DRM στη μέση.
Τέλος, ακόμα ένα λάθος του FSF είναι ότι κατηγορεί τις εταιρείες παραγωγής των e-readers αντί τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων. Αυτοί ζητούν από τιε εταιρείες το DRM αλλιώς δε θα τους διέθεταν περιεχόμενο προς πώληση. Διαφορετικά η Amazon δεν ζημιώνεται αν πουλήσει χωρίς DRM, πράγμα που κάνει ήδ με τα mp3s που πουλάει.
Όπως έλεγα και στο πιο αναλυτικό ποστ για το DRM, δεν είναι υποχρεωτικό για κάποιον που θέλει να πουλάει τα βιβλία του να βάλει DRM και, επίσης, το DRM που μπαίνει κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από την προστασία από την πειρατεία.
Όχι, το Amazon δεν είναι από τα πιο “γενναιόδωρα”, ίσα-ίσα. Οι εφαρμογές που δίνει επιτρέπουν να διαβαστούν τα βιβλία σε κινητά και υπολογιστές, όχι όμως σε άλλους ηλεκτρονικούς αναγνώστες. Γιατί η λογική του Amazon εκτενή κείμενα διαβάζονται βασικά σε ηλεκτρονικούς αναγνώστες. Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες εταιρείες μπορεί να μην έχουν εφαρμογές, αλλά επιτρέπουν την ανάγνωση και από άλλους ηλεκτρονικούς αναγνώστες. To Amazon κλειδώνει μάλιστα πλήρως και το αρχείο και τη συσκευή. Αναλυτικότερα γράφω στο παραπάνω άρθρο.
Τέλος, σαφώς και φταίνε και οι εταιρείες κατασκευής e-readers. Εξάλλου, στην περίπτωση των Kindle, αλλά άλλων e-readers σε μικρότερο βαθμό, ο κατασκευαστής και ο βιβλιοπώλης, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και ο εκδότης είναι η ίδια εταιρεία.