Ελλάδα: Ανέτοιμοι αναγνώστες ή ανέτοιμοι εκδότες και βιβλιοπώλες;
Στις ΗΠΑ, που είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη διάδοση των ebooks στο δυτικό κόσμο, η δραματική άνοδος των ebooks ξεκινάει με την κυκλοφορία του πρώτου ηλεκτρονικού αναγνώστη Kindle από το Amazon το Νοέμβριο του 2007. Το Amazon έβαλε φωτιά στην αγορά του ηλεκτρονικού βιβλίου προσφέροντας με μία κίνηση πολλές, συνδυασμένες υπηρεσίες στους αναγνώστες. Διέθετε καταρχάς συσκευή με οθόνη ηλεκτρονικού χαρτιού για ανάγνωση τόσο ξεκούραστη όσο και στο τυπωμένο χαρτί. Ήδη από το πρώτο Kindle υπήρχε δωρεάν σύνδεση στο internet μέσω του δικτύου 3G για αγορές κατευθείαν μέσα από τη συσκευή, ενώ η τιμή αγοράς του ήταν στα $399, λογική για τα δεδομένα των ηλεκτρονικών συσκευών της εποχής. Και τέλος, είχε συνεργαστεί με τους εκδότες ώστε να διαθέτει 90.000 τίτλους βιβλίων, όχι σε PDF, αλλά ειδικά διαμορφωμένα για το Kindle, ανάμεσά τους 101 από 112 best seller στις λίστες των New York Times, με τιμή μάλιστα για τα περισσότερα best seller στα $9.99. Τα βιβλία συμπλήρωναν εφημερίδες σε ψηφιακή μορφή και blogs, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία της πλατφόρμας αυτοέκδοσης του Amazon για τους συγγραφείς. Κι όλα αυτά από το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο στη χώρα. Όλα ήταν εκεί: κατάλληλη συσκευή, ευκολία αγοράς ακόμα και για όσους δεν έχουν υπολογιστή, σωστές τιμές, πολύ, κατάλληλα διαμορφωμένο και επιθυμητό περιεχόμενο και η εγγύηση από τον βιβλιοπώλη και τους εκδότες που ήδη γνώριζαν καλά οι αναγνώστες.
Τεσσερισήμιση χρόνια μετά, τα Kindle ξεκινούν από $79 και το Amazon διαθέτει πάνω από 1 εκατομμύριο ebooks προς πώληση και περισσότερα από 2 εκατομμύρια ebooks δωρεάν.
Ας αναλογιστούμε τι από τις παραπάνω προϋποθέσεις, τηρουμένων των αναλογιών ως προς τις τιμές και το πλήθος των βιβλίων, υπάρχουν σήμερα στην ελληνική αγορά των ebooks.
Χωρίς αμφιβολία, μια μέρα πριν το Amazon παρουσιάσει αυτό το ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών, οι αναγνώστες στις ΗΠΑ αισθάνονταν τόσο “ανέτοιμοι” και τόσο “διστακτικοι” όσο και οι αναγνώστες στην Ελλάδα σήμερα.
Είναι οι τιμές των e-βιβλίων Μιχάλη (μιλάω για την Ελλάδα). Ο άλλος προτιμά να δώσει 2€ παραπάνω και να πάρει κάτι που μπορεί να το έχει στη βιβλιοθήκη του. Έτσι το βλέπουν όλοι μου οι φίλοι και δεν έχουν άδικο. Αν δεν εξορθολογιστούν λοιπόν οι τιμές, θα συνεχίσει ο κόσμος να αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό τις ηλεκτρονικές εκδόσεις των βιβλίων. Τα ακούτε εκεί στον Ψυχογιό;
Οι τιμές είναι το ένα και το γεγονός οτι οι περισσότεροι που διαβάζουν (από το συνολικά μικρό ποσοστό) είναι μεγαλύτεροι στην ηλικία άνθρωποι που δεν το κατέχουν το άθλημα και δεν θα μπουν εύκολα στο ebook.
Συμπέρασμα: Πούλα χαρτί+μελάνι όσο περισσότερο μπορείς γιατί με τα ebooks εκ των πραγμάτων όταν θα χρειαστείς να μειώσεις τιμές (σε σχέση με το χαρτί) θα έχεις μικρότερο καθαρό κέρδος στο τέλος. Και δεν είμαστε λαός που θα πάρει 3 ebooks των €5 αντί για 1 χάρτινο των €15 (είπαμε διαβάζουν λίγοι). Άσε που με τις πείνες που έρχονται ο μόνος δρόμος είναι bookcrossing :P
Και για να απαντήσω και στο ερώτημα του τίτλου (μη βγω spammer :P): Ανέτοιμοι ΟΛΟΙ … (so sad, so true) (στατιστικώς μιλώντας, μη μου αρχίσετε τα μεμονωμένα παραδείγματα)
Παραθέτω την απάντηση του Γιάννη Μπασκόζου, κάτω από το δικό μου σχόλιο στο άρθρο του στο χτεσινό Βήμα:
“αγαπητέ e- anagnostis, Πρόκειται για μια έρευνα και όχι για την άποψη μου. Επιπλέον η έρευνα φανερώνει αυτό που λέτε ότι, δηλαδή, οι βιβλιοπώλες και οι εκδότες πρέπει να έχουν στρατηγική για να πείσουν τους αναγνώστες.
Γ.Ν.Μπ.”
@Andreas & @schrysan: Αρκετές από τις τιμές στα ελληνικά ebooks είναι όντως προβληματικές. Αλλά το παράδειγμα του Amazon, που εξιστορώ, νομίζω πως δείχνει πως δεν είναι μόνο οι σωστές τιμές. Πρέπει πολλά κομμάτια του παζλ να μπουν στη σωστή θέση.
Παραθέτω και την απάντηση στον Γ.Ν.ΜΠ. στο Βήμα:
“Ευχαριστώ για την απάντηση. Κι εγώ προσπάθησα να μην εκφράσω τόσο άποψη όσο να καταγράψω το τι έκανε το Amazon στις ΗΠΑ, όπου συνέστησε τα ebooks στους αναγνώστες (και το B&N στη συνέχεια επίσης). Γιατί θα ήταν κρίμα – και πρώιμο – να πούμε ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τα ebooks στην Ελλάδα όταν δεν έχει γίνει μια ολοκληρωμένη προσπάθεια για να παρουσιαστούν σωστά στους αναγνώστες.”