Έτσι, η Apple χτες βελτίωσε ακόμα περισσότερο την ήδη κορυφαία εφαρμογή για ebooks, το iBooks. Το
iBooks 2 υποστηρίζει πια μέσα στα βιβλία ήχο, βίντεο, γραφικά και διαδραστικότητα με τρόπο που καμιά άλλα εφαρμογή δεν το κάνει. Στο iBookstore υπάρχει πια ξεχωριστή ενότητα με τα ηλεκτρονικα σχολικά βιβλία και συγγράμματα. Είναι ακόμα λίγα και μόνο στα αγγλικά, διαβάζονται μόνο στο iPad και διατίθενται μόνο στις ΗΠΑ, αλλά είναι η αρχή και οι
τρεις μεγαλύτεροι εκδοτικοί οίκου του κλάδου, που έχουν το 90% της αγοράς στις ΗΠΑ, συμμετέχουν από την πρώτη μέρα. Το
iTunes U είναι πλεον μια ξεχωριστή εφαρμογή. Δεν είναι πια ένα μέρος για να βρει κανείς δωρεάν πανεπιστημιακές διαλέξεις μόνο, αλλά πρόκειται για ολόκληρη ψηφιακή τάξη: με βίντεο-διάλέξεις, αλλά και όποιο άλλο υλικό θελήσει να ανεβάσει ο διδάσκων για το μάθημά του. Πρώτος στόχος για όλα αυτά η δευτεροβάθμια εκπαίδευση και γενικά το σχολείο και όχι το πανεπιστήμιο. Αυτό όμως που εντυπωσίασε πραγματικά ήταν το
iBooks Author, ένα δωρεάν πρόγραμμα για υπολογιστές Macintosh της Apple που απλοποιεί δραματικά τη δημιουργία ηλεκτρονικών βιβλίων – ebooks μάλιστα με πολυμέσα και διαδραστικότητα που δημιουργούνται με drag-and-drop. Ως τώρα η δημιουργία ενός ebook, όχι απαραίτητα επαγγελματικού, χωρίς να ασχοληθεί κανείς με τον κώδικα του αρχείου ήταν αδύνατη.
Πίσω από αυτές τις τρεις εφαρμογές της Apple υπάρχει μια άλλη, βαθύτερη στροφή: όποιος θέλει διαδραστικό, πολυμεσικό περιεχόμενο αυτό που πρέπει να φτιάξει είναι ένα ηλεκτρονικό βιβλίο, όχι μια εφαρμογή.
Το iBooks Author ήταν αυτό που συγκέντρωσε τα φώτα χτες – και δικαιολογημένα. Τα ebooks δεν μπορούν να δείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες αν τα εργαλεία για τη δημιουργία τους δεν απλουστευτούν δραματικά. Όμως για να βγάλει η Apple το iBooks Author έπρεπε να “σκοτώσει” έναν εν δυνάμει αντίπαλό της, το
Push Pop Press των Mike Matas και Kimon Tsinteris (
συνέντευξη του τελευταίου στον Θοδωρή Γεωργακόπουλο). Το πρώτο και μόνο e-book που έβγαλαν ήταν το “Our Choice” του Al Gore (μέλος τους Δ.Σ. της Apple παρεμπιπτόντως) – και ήταν εντυπωσιακό! Το θέμα όμως δεν ήταν αυτό το ένα ebook, αλλά ότι είχαν αναπτύξει εργαλεία που θα έκαναν εύκολη και γρήγορη τη δημιουργία ebook με βίντεο, ήχο και διαδραστικότητα. Εργαλεία που θα δούλευαν σε όλους τους υπολογιστές, θα έδιναν ebooks σε μορφή ePUB, το διεθνές, ανοιχτό πρότυπο για τα ebooks, και θα μπορούσαν να πουληθούν σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία. Τότε ήταν που η Apple και ο Steve Jobs, σύμφωνα με το
Apple Insider, καλέσαν τον Matas, που δουλευε παλιότερα στην εταιρεία, και του “εξήγησαν” πως, αν προχωρούσε, θα τον μήνυαν γιατί χρησιμοποίησε λογισμικό που είχε αναπτύξει μεν ο ίδιος όσο δούλευε στην Apple, αλλά οι σχετικές πάτέντες δεν του ανήκαν. Έτσι οι Matas και Tsintiris προτίμησαν να
πουλήσουν την εταιρεία τους στο Facebook και να μην προχωρήσουν στη δική τους εκδοχή του iBooks Author.
Το iBooks Author είναι δωρεάν, κάτι φαινομενικά παράξενο για ένα τόσο πρωτότυπο και πολύπλοκο πρόγραμμα. Αντίστοιχα προγράμματα, όχι τόσο αποδοτικά μάλιστα, κοστίζουν πολλές εκατοντάδες ευρώ. Όμως τα έσοδα για την Apple δε θα προέρθουν από την πώληση του προγράμματος. Με το iBooks Author
τα ebooks που δημιουργούνται δεν είναι ePUB, το πρότυπο που χρησιμοποιούν όλοι διεθνώς εκτός από το Amazon, αλλά .ibooks, αρχείο που διαβάζεται αποκλειστικά με την εφαρμογή iBooks. Επιπλέον, ρητά αναφέρεται στους όρους χρήσης του ότι τα ebooks που δημιουργούνται με το πρόγραμμα
μπορούν να πωληθούν αποκλειστικά και μόνο στο iBookstore (αν είναι δωρεάν, τα ανεβάζετε όπου θέλετε, θεωρητικά). Για να μην υπάρχει αμφιβολία, κομμάτι του κώδικα που χρησιμοποιείται είναι ιδιοκτησία της Apple.
Έτσι, το iBooks δεν απλουστεύει τη δημιουργία ebooks, απλουστεύει τη δημιουργία ebooks για το iPad και το iPhone και μόνο. Το αρχείο που προκύπτει δεν μπορεί να διαβαστεί σε κανένα άλλο tablet PC ή smartphone ή σε κάποιον ηλεκτρονικό αναγνώστη.
Για χρησιμοποιήσει ο εκδότης ή ο συγγραφέας το iBooks Author, πρέπει να έχει Mac και μάλιστα με το το πιο πρόσφατο λειτουργικό, το Mac OS X Lion. Για να κάνει προεπισκόπηση του ebook, πριν το ανεβάσει στο iBookstore, πρέπει να έχει και iPad, αφού εφαρμογή iBooks για Mac ή Windows PC δεν υπάρχει.
Καταστρέφοντας το ePUB
Όλα αυτά συνεπάγονται αυξημένα κόστη για τον συγγραφέα ή τον εκδότη, αφού πρέπει να αγοράσει υπολογιστή και tablet PC από την Apple, αλλά και να πρέπει να δημιουργήσει τουλάχιστον τρεις φορές το ebook του: μία για το iPad και το iPhone, μία για το Amazon (KF8) και μία για όλους τους υπόλοιπους σε ePUB.
Συνεπάγονται επίσης προβλήματα και για τον αναγνώστη. Αν ως τώρα το πρόβλημα ονομαζόταν κλείδωμα των βιβλίων, τώρα για τον αναγνώστη που θέλει να αλλάξει συσκευή ή εφαρμογή τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Και να ξεκλειδώσει το (αγορασμένο) περιεχόμενό του, δε θα μπορεί να το διαβάσει σε άλλη εφαρμογή ή συσκευή, καθώς δε θα είναι και πάλι συμβατό και δε θα μετατρέπεται αποτελεσματικά.
Είτε πρόκειται για το ePUB, είτε πρόκειται για το πρότυπο του Amazon (KF8), είτε για το .ibooks της Apple, τεχνικά όλα αυτά τα ήδη αρχείων έχουν έναν κοινό πυρήνα: αποτελούν διαφορετικές υλοποιήσεις των HTML, CSS και Javascript. Το EPUB3, η νέα γενιά ePUB, φέρνει στα ebooks τις HTML5 και CSS3, φέρνει δηλαδή πολυμέσα και διαδραστικότητα, αλλά και πολύπλοκη και σταθερή ψηφιακή τυπογραφία. Λύνει μάλιστα προβλήματα με τις γλώσσες της Άπω Ανατολής. Είναι διεθνές και ανοιχτό, φτάνει να δει κανείς ποιοι είναι μέλη του οργανισμού που το διαχειρίζονται. Apple και Amazon όμως βήμα βήμα το υπονομεύουν και το καταστρέφουν.
Ο θανάσιμος πόλεμος με το Amazon
Το iBooks 2 και το iBooks Author δίνει μια νέα τροπή στην
αντιπαράθεση της Apple με το Amazon στο χώρο του ηλεκτρονικού βιβλίου. Ενώ το iBookstore άνοιξε τον Απρίλιο του 2010, μαζί με την κυκλοφορία του πρώτου iPad, είναι ένα βιβλιοπωλείο με ασύγκριτα λιγότερους τίτλους και ασύγκρητα λιγότερες πωλήσεις από το Amazon. Η Apple δε διαθέτει αφενός δικούς της ηλεκτρονικούς αναγνώστες, όπως το
Kindle του Amazon, που είναι η πλέον κατάλληλη συσκευή για την ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων, αλλά ακόμα και στο iPad τις περισσότερες πωλήσεις e-books τις κάνει με μεγάλη διαφορά το Amazon. Και το Kindle Fire, το φτηνό tablet PC του Amazon, έχει αναδειχτεί στο βασικό ανταγωνιστή του iPad.
Ο αντίπαλος όμως δεν είναι μόνο το Amazon. Καθώς οι ανταγωνιστές της Apple βελτιώνουν τις συσκευές και το λειτουργικό τους, η αναμφισβήτητη κυριαρχία του iPad διατηρείται, όμως πρέπει να ενισχυθεί από όλο και πιο ποιοτικό περιεχόμενο.
Όπως και το Amazon, η Apple, παρά τις προσπάθειές της στη βελτίωση των συσκευών και του software, επιδιώκει να ενισχύσει το διαθέσιμο περιεχόμενό της για να κάνει πιο ελκυστικές τις συσκευές της. Μπορεί το iPad να είναι η καλύτερη συσκευή και να έχει το καλύτερο λογισμικό της αγοράς, μπορεί -για αρκετούς- και να μην είναι. Αλλά ό,τι και να πιστεύουμε για αυτά τα ζητήματα θέλει να συνεχίσει να είναι η συσκευή με το καλύτερο και περισσότερο περιεχόμενο, εφαρμογές και τώρα και ebooks.
Έτσι το κάλεσμα της Apple (και του Amazon) στους συγγραφείς και τους εκδότες είναι σαφές: δημιούργησε πρώτα για τη δική μου πλατφόρμα, δημιούργησε μόνο για τη δική μου πλατφόρμα. Με τη διαφορά ότι το Amazon, καθώς δεν έχει σαν προνομιακό πεδίο τιην καινοτομία στις συσκευές, φροντίζει τουλάχιστον να διαθέτει -καλές- εφαρμογές για όλες τις πλατφόρμες και στηρίζεται στο ότι ήδη έχει το μεγαλύτερο online βιβλιοπωλείο.
Το τοπίo στις εκδόσεις αλλάζει
Τι σημαίνουν όλα αυτά για το χώρο των εκδόσεων, για τους συγγραφείς, τους εκδότες και τους βιβλιοπώλες; Η στρατηγική της Apple οδηγεί σε μια παράκαμψη των “μεσαζόντων”, των εκδοτών και των ατζέντηδων, αυτήν την περίπτωση, εξηγεί ο Mike Elgan στο
Cult of Mac. Κάτι που έκανε ιδιαίτερα και στη μουσική. Αντίστοιχα κινείται και το Amazon, συγχωνεύοντας το ρόλο του εκδότη και του ατζέντη στο βιβλίοπωλείο σε αρκετές περιπτώσεις.
Πέρα από την “παράκαμψη” των μεσαζόντων όμως, πρόκειται για αλλαγή του κέντρου βάρους. Αν το κέντρο στο κόσμο του τυπωμένου βιβλίου ήταν ο εκδότης (για τις ΗΠΑ και ο ατζέντης) και το βιβλιοπωλείο, στα e-books το κέντρο βάρους είναι τα νέα, ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, τα οποία και αυτά είναι στην πραγματικότητα εταιρείες πληροφορικής: ξεχωρίζουν για το software που τρέχει τα καταστήματά τους, ξεχωρίζουν για τις συσκευές τους και το software που τρέχουν, ξεχωρίζουν για τo software δημιουργίας και ανάγνωσης ebooks.
Δύσκολα μπορεί να μιλήσει κανείς για το τέλος του ενός ή του άλλου επαγγέλματος πάντως. Η Apple συνεργάστηκε με τους μεγάλους, παραδοσιακούς εκδότες για να μπει στα ηλεκτρονικά συγγράματα. Εξάλλου, και το ίδιο το Amazon όταν αποφάσισε να μπει πιο σοβαρά στο χώρο των εκδόσεων δεν περιορίστηκε στην πλατφόρμα αυτοέκδοσης που έχει, αλλά άνοιξε έναν “κανονικό” και αρκετά παραδοσιακό στη δομή εκδοτικό οίκο με έδρα τη Νέα Υόρκη: με διευθυντή, επιμελητές εκδόσεων, επαγγελματίες “αναγνώστες” βιβλίων, τμήμα marketing και προκαταβολές στους συγγραφείς – όλα όσα δεν υπάρχουν δηλαδή σε μια πλατφόρμα αυτοέκδοσης όπου ο συγγραφέας ανεβάζει, προωθεί και πουλάει μόνος του το βιβλίο του.
iBooks 2: χρήσιμο ή μόνο εντυπωσιακό;
Ερχόμενοι στο κομμάτι της εκπαίδευσης, τα εργαλεία της Apple βελτιώνουν τα πράγματα και με το iTunes U για την ψηφιακή τάξη και με το iBooks Author για τη δημιουργία ebook (για το iPad) και με το iBooks 2 για την ανάγνωση πολυμεσικών, διαδραστικών ebooks.
Όμως τα
εμπλουτισμένα ebooks
πάσχουν από το ίδιο πρόβλημα με τα περιοδικά-εφαρμογές για το iPad: σίγουρα είναι εντυπωσιακά και μας δείχνουν τις δυνατότητες του iPad, αλλά είναι όντως χρηστικά, προσφέρουν μια καλή αναγνωστική εμπειρία; Το ερώτημα μένει να απαντηθεί, καθώς προς το παρόν
τα εμπλουτισμένα βιβλία είναι μόλις 2300 στο iBookstore και μόλις 700 στο Amazon. Προς το παρόν κυριαρχεί μάλλον η λογική του εντυπωσιασμού και του
gamification. Όλες οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες παρουσιάζονται σα να είναι παιχνίδι: ας πάρουμε μια φωτογραφία και ας τη μεγαλώσουμε, ας πάρουμε ένα αντικείμενο και ας το περιστρέψουμε ή ας πατήσουμε πάνω σε διάφορα σημεία του. Για καλό ή για κακό, το συνέχες κείμενο απουσιάζει.
Το πρόβλημα της οθόνης και το κόστος ενός iPadΤο πρόβλημα με την ανάγνωση συνεχούς κειμένου μας φέρνει και στο ερώτημα κατά πόσο το iPad είναι η κατάλληλη συσκευή για την
εκπαίδευση. Αρκετά είναι τα πιλοτικά προγράμματα στις ΗΠΑ που χρησιμοποιούν το iPad στην τάξη. Όμως, αν ένας μαθητής ή ένας φοιτητής έχει υπολογιστή, αυτός είναι πρώτα ή μόνο ένα laptop, όχι το iPad ή κάποιο άλλο tablet PC. Κι αυτό γιατί το laptop θεωρείται -όχι άδικα- ο πρώτος, ο βασικός υπολογιστής που πρέπει να έχει κάποιος για το πλήρες πληκτρολόγιό του και τη δυνατότητά του να τρέχει προγράμματα χωρίς περιορισμούς.
Οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες, αν και έχουν την πιο κατάλληλη οθόνη για την ανάγνωση, έχουν το πρόβλημα ότι δεν κάνουν τίποτε άλλο. Πρόγραμμα που είχε xρηματοδοτήσει το Amazon το 2009 για τη χρήση των ηλεκτρονικών αναγνωστών Kindle DX στα αμερικανικά πανεπιστήμια αποδείχτηκε πρώιμο και απέτυχε. Όμως όταν ο μαθητής ή ο φοιτητής χρειαστεί να διαβάσει πολλές σελίδες κειμένου, οι οθόνες με οπίσθιο φωτισμό, όπως του iPad και των laptop, είναι κουραστικές για τα μάτια.
Για τους περισσότερους Αμερικάνους μαθητές πάντως, τα $500 του φτηνότερου iPad δεν είναι καν ρεαλιστική επιλογή. Πόσο μάλλον που τα νέα ηλεκτρονικά συγγράμματα της Apple, ξεκινώντας από 1GB και φτάνοντας στα 3 GB, κάνουν τα 16 GB της εσωτερικής (μη-επεκτάσιμης) μνήμης του φτηνότερου iPad να φαντάζουν πολύ λίγα. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει αγορά για το iPad και τα ηλεκτρονικά σχολικά βιβλία από το iBookstore. Στις ΗΠΑ κάθε σχολείο, δήμος, κομητεία και πολιτεία έχουν μεγάλη αυτονομία στις αποφάσεις και διαφορετικούς πόρους για να διαθέσουν. Στόχος της Apple είναι ακριβώς τα σχολεία με πολλούς πόρους.
Το πρόβλημα της επιλογής μεταξύ ηλεκτρονικού αναγνώστη, iPad και laptop δεν έχει λυθεί – με δεδομένους τους τεχνολογικούς περιορισμούς της κάθε συσκευής και με δεδομένο ότι δεν μπορεί κανείς (μαθητής, φοιτητής ή εκπαιδευτικό σύστημα) να αγοράσει και τα τρία.
Κάπως έτσι ψηφιακή τάξη για τους περισσότερους στις ΗΠΑ σημαίνει ακόμα -το πολύ- laptop και PDF.
Παρακολουθώντας τις χρόνιες προσπάθειες της Apple (και του Amazon, όπου να ‘ναι έρχεται κι η Samsung-Google…) να «σκλαβώσουν» τεχνολογικά τον κόσμο, έχω αποφασίσει ποε να μην αγοράσω προϊόντα της, ούτε Kindle. Όσο διθυραμβικές κι αν είναι οι κριτικές, νομίζω αυτό που προέχει είναι να στηρίζω «μικρότερες» εταιρείες που με αντιμετωπίζουν ως πελάτισσα και με τα προϊόντα τους πραγματικά μου δίνουν επιλογές και δε με περιορίζουν. Αλλά δυστυχώς έχω την αίσθηση ότι η διαφήμιση και η πλύση εγκεφάλου καλά κρατούν κι ελάχιστοι καταναλωτές πραγματικά συνειδητοποιούν ότι έτσι κι αγοράσουν, πχ, iPad, θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν μόνο στα πλαίσια της Apple και πουθενά αλλού, ή, ακόμα χειρότερα, το συνειδητοποιούν και δεν τους πειράζει…
Apple is the worst Microsoft ever…
LOL!! Φοβερή ατάκα!
Και εγώ στο ίδιο μήκος κύματος είμαι περίπου και μάλιστα μετά την, αισχρή κατ’ εμέ, αντιμετώπιση του γνωστού βιβλιοφιλικού site goodreads.com από την Amazon εγκατέλειψα κάθε σκέψη για Kindle που ήταν στα υποψήφια e-reader για μελλοντική αγορά.
Να προσθέσω επίσης πως η Apple θέλει μερίδιο από τα κέρδη των ibooks…
Κάπως θα τα βγάλει δηλαδή τα χρήματα για την δωρεάν παραχώρηση των εργαλείων κατασκευής ibook
Από όλα τα ebooks, τα περιοδικά και τις συνδρομές για περιοδικά που πουλιούνται από το iBookstore και το Newsstand η Apple παίρνει ποσοστό 30%, όπως δηλαδή και ισχύει και στο υπόλοιπο iTunes για τις εφαρμογές, τη μουσική κλπ.
Πού βρίσκει πάτημα και τα κάνει όλα αυτά η Apple; Ότι δεν υπάρχει ένα απλό και εύχρηστο εργαλείο για να φτιάξεις ένα ebook σε ePUB. Και δεν αναφέρομαι μόνο στα ebooks με video, ήχο, animation, διαδραστικότητα, αλλά το ίδιο ισχύει και για “απλά” ebooks με μόνο κείμενο (π.χ. ένα μυθιστόρημα).
Το InDesign της Adobe είναι πολύ πίσω και το ίδιο ισχύει, από την πλευρά του open source, και για το Sigil.
Σε αυτό το πλαίσιο έρχεται η Apple και σου δίνει το εργαλείο που δουλεύει εύκολα και καλά και βάζει τους όρους της.
Και αυτό δεν το λέω για να τη δικαιολογήσω. Το λέω για να κινηθούν οι υπόλοιποι και να κάνουν ένα εύχρηστο πρόγραμμα για δημιουργία ePUB – χωρίς τους περιορισμούς που έχει το iBooks Author.
Δεν καταλαβαίνω τα περισσότερα σχόλια όπως και τη μονομερή κριτική του άρθρου.
Η apple απλώς προσπαθεί να δημιουργήσει περιεχόμενο για το iPad, με πολυ μικρό κόστος απο τη μεριά του εκδότη και ένα πολυ ισχυρό εργαλείο για να φτιαχτεί εμπλουτισμένο περιεχόμενο. Το κόστος των 2000 ευρώ που χρειάζεται να επενδύσει ο εκδότης μου φαντάζει γέλιο μπροστά στην ευκαιρία να δημοσιεύσει γρήγορα και με με μικρό κόπο κάποιο βιβλίο το οποίο δεν υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή.
Άλλωστε μην ξεχνάτε ότι παρά πολλοί εκδότες έχουν λογισμικό και hardware της apple ήδη, οπότε θα πρέπει να ξοδέψουν το ιλιγκιωδες πόσο των 19 ευρω απλώς για να αναβαθμίσουν το λειτουργικό τους.
Καποιος εκδότης που δεν ενδιαφέρεται για την iOS αγορα μπορει να προσπεράσει, αλλα έναν που θέλει ή ήδη είναι, τότε είναι απίστευτη ευκολία.
Τέλος τα ποσοστά που αναφέρεται για το e-shop της apple, θα πρέπει να σκέφτηκε ότι είναι λογικά λόγω της ενσωματωμένης σε αυτή την τιμη της προώθησης και πώλησης, όπως και συντήρησης. Δεν βλέπω πως θα συμφέρει έναν εκδότη να διατηρεί το e-shop του με αυτο το μικρο αγοραστικό κοινό…
Είναι πάντα χρήσιμη η κριτική αλλα δεν είναι εποικοδομητική όταν τα σχόλια μας προέρχονται μόνο απο μίσος ή αντπάθεια σε κάποια εταιρία…
Η Apple πάντα προκαλεί μίση και πάθη – και ισοπεδωτική κριτική και άκριτη υπεράσπιση. Είναι κάτι σα θρησκεία
Ποια ήταν η κατάσταση ως τώρα στα ebooks; Η Apple υποστήριζε το ePUB, το έφτιαχνες μια φορά (είτε ήσουν εκδότης είτε συγγραφέας που ήθελε να ανεβάσει το βιβλίο του) και δούλευε παντού – μόνο έκανες μια μετατροπή σε mobi (για τις ΗΠΑ αυτά βέβαια).
Τώρα δίνει μεν η Apple μεγάλη ευκολία στο να φτιάξεις ένα διαδραστικό κλπ ebook , αλλά για αυτά τα ebooks ξεφεύγει από το πρότυπο. Έτσι, αυξάνει το κόστος και το χρόνο κλπ με βασικό σχοπό να φτιάξει αποκλειστικότητες για το κατάστημά της. Αυτό και από τη σκοπιά του εκδότη και του συγγραφέα και του αναγνώστη δεν είναι πρόβλημα;
Και αυτά για τις εκδόσεις, γιατί στην εκπαίδευση τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα.
Για μένα ο πραγματικός αντίλογος από τη σκοπιά της Apple είναι: να είχατε φτιάξει και σεις κάτι τέτοιο και να το είχατε κάνει όπως θέλετε – αντεπιχείρημα όμως που απαντάει στους ανταγωνιστές της, όχι στον εκδότη, τον συγγραφέα, τον αναγνώστη, τον εκπαιδευτικό, τον μαθητή…
[…] των e-books που δημιουργούνται με το πρόγραμμα, κάτι που συζητήθηκε πολύ για το iBooks Author, η Inkling απαιτεί τα e-books να διατίθενται από τη δική της […]