Ο Βασίλειος Γρετσίστας (Εκδ. Μίνωας) μιλάει στον eAnagnostis για το online marketing του βιβλίου

Ο Βασίλειος Γρετσίστας γεννήθηκε το 1987 στα Ιωάννινα. Είναι απόφοιτος Oικονομικών Eπιστημών (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) με μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα των εκδόσεων (Master’s in Publishing – IDEC Universitat Pompeu Fabra). Αγαπά τα βιβλία και τα blogs που τα αφορούν. Διαχειρίζεται το βιβλιοφιλικό blog «Dreamers & Co.». Εργάζεται ως υπεύθυνος παραγωγής και social media στις Εκδόσεις Μίνωας.

Στο eVent του eAnagnostis θα συμμετάσχει στη συζήτηση για “το marketing έντυπων και ηλεκτρονικών βιβλίων στο διαδίκτυο”.

eAnagnostis: Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι παράμετροι μιας επιτυχημένης παρουσίας ενός εκδοτικού οίκου στο διαδίκτυο και ιδιαίτερα στα κοινωνικά δίκτυα; Τι συνιστά μια επιτυχημένη παρουσία και πώς είναι μετρήσιμη;

Βασίλειος Γρετσίστας: Πιστεύω πως η επιτυχημένη παρουσία ενός εκδοτικού οίκου στο διαδίκτυο έχει να κάνει με τις επιλογές για το ποιες τάσεις της τεχνολογίας θα ακολουθήσει. Αυτό θα δώσει στην εταιρία μια συγκεκριμένη ταυτότητα που θα υποστηρίξει. Γενικότερα θεωρώ ως επιτυχημένη παρουσία αυτή που δίνει ένα ομοιόμορφο αποτέλεσμα, σεβόμενη κάθε ένα μέσο ξεχωριστά. Συγκεκριμένα στα κοινωνικά δίκτυα και κυρίως το Facebook που έχει και τη μεγαλύτερη δυναμική η επιτυχημένη παρουσία καθορίζεται από τα likes, αλλά μόνο αυτό δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Αυτό που έχει σημασία είναι η συμμετοχή του κόσμου και αυτό είναι απόλυτα μετρήσιμο σε κάθε σελίδα, είναι ο αριθμός των ακόλουθων που έχουν αλληλεπιδράσει με τη αυτή.  Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η συμμετοχή είναι πιο σημαντική από ένα απλό like.

eAnagnostis: Μπορεί το διαδίκτυο να αντικαταστήσει τη βιτρίνα ή το ράφι ενός βιβλιοπωλείου; Σε ποιο βαθμό μπορεί ένας εκδότης να διαθέσει μέσα από το site του τα έντυπα και ηλεκτρονικά του βιβλία και ειδικότερα σε σχέση με άλλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία;

Βασίλειος Γρετσίστας: Όχι, δεν μπορεί να το αντικαταστήσει. Προσωπικά πιστεύω πως είναι ένα κανάλι που ενισχύει τη φυσική πώληση. Βέβαια αυτό επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες όπως είναι η απόσταση από μεγάλα αστικά σημεία αλλά και οι καιρικές συνθήκες. Στην ουσία έχουμε να κάνουμε με δύο μοντέλα: αυτό του κοντινού βιβλιοπωλείου μας, που γνωρίζει τις συνήθειες και τα γούστα μας και αυτό του μοντέλου της τεχνολογίας που μας προτείνει αυτόματα νέους τίτλους (με κριτήριο προηγούμενες αγορές μας αλλά και καθαρά την προώθηση).

Ο εκδότης μπορεί να διαθέσει μέσα από το site του τόσο τα έντυπα όσο και τα ηλεκτρονικά του βιβλία, αλλά δεν μπορεί να ρίξει την προσοχή του σε αυτό. Σκοπός του είναι να εκδίδει ποιοτικά βιβλία και όχι να υποκαταστήσει τα βιβλιοπωλεία ηλεκτρονικά ή μη. Άλλωστε και στο εξωτερικό δεν υπάρχουν τέτοια μοντέλα. Τα εταιρικά sites προσπαθούν να ενημερώσουν όσο το δυνατόν καλύτερα το κοινό για το προϊόν.

eAnagnostis: Ποιες είναι οι διαφορές στην προώθηση και στην πώληση ενός έντυπου και ενός ψηφιακού βιβλίου στο διαδίκτυο;

Βασίλειος Γρετσίστας: Η πιο σημαντική διαφορά στην προώθηση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου από ένα έντυπο είναι ότι η στόχευση γίνεται στην «αμεσότητα», στο ότι δηλαδή ο χρήστης χωρίς να μετακινηθεί από τον χώρο του και οποιαδήποτε στιγμή μπορεί να έχει στην κατοχή το βιβλίο που θέλει να αποκτήσει. Μια άλλη σημαντική διαφορά είναι και η τιμή τους που μπορεί να είναι σημαντικό κίνητρο για πάρα πολλούς αναγνώστες. Όταν μιλάμε για ένα έντυπο βιβλίο η προώθηση προϋποθέτει να υπάρχει η φυσική παρουσία ενός βιβλιόφιλου που έχει επιλέξει να μπει στον χώρο του βιβλιοπωλείου είτε να «χαζέψει» είτε να «αγοράσει». Αντίθετα με τα ηλεκτρονικά βιβλία, η προώθησή τους μπορεί να «βρει» τον υποψήφιο αναγνώστη χωρίς ο ίδιος να το έχει προαποφασίσει με όλα τα μέσα ηλεκτρονικής προώθησης που υπάρχουν όπως: Google Ads, Facebook Ads κτλ.

eAnagnostis: Πώς ένας εκδοτικός οίκος μπορεί να αναπτύξει και να διατηρήσει την επισκεψιμότητα στο site/κατάστημά του;

Βασίλειος Γρετσίστας: Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους: Με διενέργεια διαγωνισμών με προϊόντα της εταιρίας, τη χρήση ενός εταιρικού blog που θα ξεφεύγει από τη λογική των Δελτίων Τύπου, χρήση blogs συγγραφέων, αλλά και μέσω των δημοφιλών κοινωνικών δικτύων: Goodreads, Facebook, Twitter, Pinterest αλλά και το παλαιότερα κυρίαρχο Newsletter. Όλα αυτά μαζί και σε συνδυασμό μπορούν να φέρουν τους αναγνώστες στο site/κατάστημα του εκδότη. Άλλωστε δεν προτείνεται η μετακίνηση των χρηστών από το ένα κοινωνικό δίκτυο στο άλλο, κάθε ένα έχει το δικό του φανατικό κοινό αλλά και την «γλώσσα» του, οπότε όλα ενισχύουν το site.

eAnagnostis: Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε το περιεχόμενο των βιβλίων για να χτίσουμε μια στρατηγική προώθησης και επικοινωνίας του εκδοτικού οίκου στο διαδίκτυο;

Βασίλειος Γρετσίστας: Αυτό διαφέρει από βιβλίο σε βιβλίο καθώς και από εκδοτικό οίκο σε εκδοτικό οίκο, ωστόσο υπάρχουν πολλές επιλογές. Το περιεχόμενό του μπορεί να αξιοποιηθεί για δημιουργία video teasers, πρώτες σελίδες βιβλίων που ο αναγνώστης μπορεί να πάρει μια πρώτη γεύση, δημιουργία applications όπως geonovels που οι αναγνώστες αλληλεπιδρούν με την τεχνολογία και την ανάγνωση κτλ.