DefectiveByDesign και Kindle Swindle, καμπάνιες για το DRM από το Free Software Foundation

Το Free Software Foundation (FSF) ιδρύθηκε το 1985 από τον ακτιβιστή για το ελεύθερο software Richard Stallman, ο οποίος είχε ξεκινήσει το 1983 το GNU project για τη δημιουργία ελεύθερου λογισμικού, που κατέληξε στη δημιουργία του Linux. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, το FSF ξεκίνησε το 2006 την καμπάνια DefectiveΒyDesign – Say NO to DRM! (που αντιστοιχεί χοντρικά με τη φράση στα ελληνικά “ελαττωματικό από τη μάνα του”), που θέλει να δείξει το σκόπιμο, σχεδιασμένο περιορισμό των δυνατοτήτων των συσκευών και του ψηφιακού περιεχομένου για να ελέγχεται από τις εταιρείες, την εφαρμογή δηλαδή του DRM (Digital Rights Management).

Η καμπάνια έχει οργανώσει, ανάμεσα σε άλλα, διαμαρτυρίες στο ίντερνετ και στους δρόμους ενάντια στο κλείδωμα των συσκευών, των προγραμμάτων και των αρχείων από τη Microsoft, την Apple και το Amazon. Έντονη είναι η κριτική που ασκεί η καμπάνια DefectiveΒyDesign στο Amazon και στις πρακτικές του και στο κλείδωμα με DRM των Kindle και των e-books του. Νομίζω ότι όσα λέει για το Kindle και τα Kindle books είναι πολύ κοντά με αυτά που είχα γράψει κι εγώ για το DRM και το Amazon. Ένα από τα banner στην κεντρική του σελίδα παρουσιάζουν τον Jeff Bezos, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του Amazon, μέσα στην οθόνη ενός Kindle με τη λέξη Swindle (“απάτη”) από κάτω. Έτσι, τρέχει μια ειδική καμπάνια με την ονομασία Kindle Swindle (που κάνουν παρήχηση στα αγγλικά), που ζητάει από όσους συμμετέχουν να πηγαίνουν στις σελίδες που αφορούν προϊόντα Kindle και να τα κάνουν tag με τις λέξεις ή τις φράσεις “kindle swindle”, “defectivebydesign”, “drm”.

Ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία του Free Software Foundation και της καμπάνιας DefectiveByDesign. To Amazon είναι η εταιρεία στο χώρο των e-books και των e-readers που κλειδώνει το περιεχόμενό της και τις συσκευές της μακράν περισσότερο από τους υπόλοιπους, ενώ έχει κυρίαρχη θέση στις ΗΠΑ στη συγκεκριμένη αγορά. Γι’ αυτό και βρίσκεται στο κέντρο της κριτικής, χωρίς, όπως εξηγεί η καμπάνια, το DRM να εφαρμόζεται μόνο από το Amazon.

Διαβάστε επίσης: Το κλείδωμα των ebooks (DRM) και τα δικαιώματα των αναγνωστών