Σταδιακή εισαγωγή των ηλεκτρονικών βιβλίων στα πανεπιστήμια προαναγγέλλει το Υπουργείο Παιδείας

Βασίλης Παπάζογλου, 
 Ειδικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας

Ο Βασίλης Παπάζογλου, Ειδικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, μίλησε σήμερα στο Capital.gr και προανήγγειλε τη σταδιακή εισαγωγή των ηλεκτρονικών συγραμμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος είναι μέσα στα επόμενα 2 χρόνια περισσότερα από 2.000 συγγράμματα να είναι διαθέσιμα μέσω της υπηρεσίας Εύδοξος. Αρχικά τα ηλεκτρονικά συγγράμματα θα είναι εναλλακτική επιλογή στα έντυπα και δε θα αντικαταστήσουν πλήρως.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Βασίλη Παπάζογλου:

Έφτασε και στην Ελλάδα η ώρα που οι φοιτητές θα χρησιμοποιούν τους ηλεκτρονικούς τους υπολογιστές αντί των βιβλίων; Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει με το πρόγραμμα «Εύδοξος» και το υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί σύντομα να λανσάρει ως καινοτομία της μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση την έννοια του ηλεκτρονικού συγγράμματος.



Στο Capital.gr μίλησε ο Ειδικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Βασίλης Παπάζογλου, ο οποίος περιγράφει το πρόγραμμα «Εύδοξος» και τους στόχους για την ψηφιοποίηση της παρεχόμενης παιδείας σε όλες τις βαθμίδες.

Συνέντευξη στον Αιμίλιο Περδικάρη 

Κύριε Παπάζογλου, τι είναι ακριβώς το πρόγραμμα «Εύδοξος»;
Η υπηρεσία «Εύδοξος» (www.eudoxus.gr) αυτοματοποιεί πλήρως τη διαδικασία επιλογής συγγραμμάτων από τους διδάσκοντες και τους φοιτητές και την μετέπειτα παραλαβή τους από τους τελευταίους.

Πώς λειτουργεί το σύστημα αυτό; 
Ο εκδότης καταχωρεί τα συγγράμματα, οι καθηγητές και οι γραμματείες των τμημάτων συντάσσουν τους καταλόγους των μαθημάτων με τις αντίστοιχες επιλογές βιβλίων, ο φοιτητής καταχωρεί τις προτιμήσεις του και παραλαμβάνει από τα σημεία διανομής τα συγγράμματα μέσω ενός ειδικού προσωπικού κωδικού. Όλη η διαδικασία είναι πλήρως ηλεκτρονική και υποστηρίζεται από την ΕΔΕΤ Α.Ε., έναν εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Παιδείας.

Σε ποιο στάδιο έχει εφαρμοστεί σήμερα το πρόγραμμα και πότε προβλέπεται να αντικαταστήσει πλήρως τα έντυπα συγγράμματα; 
Στόχος της υπηρεσίας «Εύδοξος» είναι να εισάγει σταδιακά το ηλεκτρονικό σύγγραμμα ως εναλλακτική επιλογή στο έντυπο. Η εξοικείωση των νέων, το γνωστικό αντικείμενο και οι τεχνολογικές εξελίξεις θα καθορίσουν και το βαθμό επικράτησης των ηλεκτρονικών βιβλίων. Όπως και να έχει το Υπουργείο Παιδείας θα προσφέρει εντός των επόμενων δύο χρόνων πάνω από 2000 ελληνικά ακαδημαϊκά συγγράμματα, προσβάσιμα από όλους στο διαδίκτυο.

Υπάρχει πρόβλεψη στο εγγύς μέλλον ο «Εύδοξος» ή κάποιο άλλο, ανάλογο πρόγραμμα να καλύψει και να αντικαταστήσει και τα σχολικά βιβλία και βοηθήματα;
Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας μέσα στο υπουργείο είναι δεδομένη. Ο μαθητής ήδη μέσα από το http://digitalschool.minedu.gov.gr/ έχει στην διάθεση του όλο το υλικό που χρειάζεται σε ψηφιακή μορφή.

Ποιο είναι το αντίστοιχο κέρδος για έναν εκδότη που εντάσσει τα συγγράμματά του στον «Εύδοξο»; 
Χρόνος που μεταφράζεται σε χρήμα και σε ποιότητα. Το 60% της διανομής ολοκληρώθηκε τον πρώτο μήνα λειτουργίας του συστήματος (αρχές Νοεμβρίου) και για το 80% των βιβλίων που διανεμήθηκαν ο χρόνος από την στιγμή υποβολής της δήλωσης από το φοιτητή μέχρι την παραλαβή του ήταν 12 μέρες. Αποτελεί ρεκόρ αφού στις 4 Οκτωβρίου, πρώτη μέρα του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011 μοιράστηκαν βιβλία. Μείωση της γραφειοκρατίας και για τους εκδότες. Μέσα από διαφανείς και πλήρως ηλεκτρονικοποιημένες διαδικασίες είναι και αυτοί σε θέση να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Έχετε υπολογίσει την εξοικονόμηση πόρων από το πρόγραμμα στις δαπάνες για την Παιδεία; Και πού αλλού μπορούν να διατεθούν αυτοί οι πόροι; 
Το χρηματικό κέρδος για το Υπουργείο θα υπολογιστεί με ακρίβεια μετά το πέρας και του 2ου εξαμήνου. Όποιο όφελος προκύψει, το οποίο σε βάθος διετίας θα ανέλθει σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ, θα τροφοδοτήσει τις βιβλιοθήκες και τη δημιουργία ηλεκτρονικών συγγραμμάτων. Τα έμμεσα «κέρδη» όμως μπορεί κανείς να τα αναζητήσει στη δημιουργία ενός θεσμού και μιας κουλτούρας για έγκαιρη παραλαβή των βιβλίων από τους φοιτητές με πολύ θετικές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Διαβάστε επίσης: