Ποια είναι η σωστή τιμή για τα ηλεκτρονικά βιβλία; (ημερίδα στη Φρανκφούρτη)

“Οι ατζέντηδες των συγγραφέων (literary agents) πρέπει να είναι λιγότερο συντηρητικοί εάν θέλουν να προστατεύσουν τους συγγραφείς τους από τις κατηγορίες ότι τα e-books τους είναι πολύ ακριβά”, σχολίασε ένας από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο Publishers Launch Frankfurt, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου στη Φρανκφούρτη, δύο μέρες πριν από την έναρξη της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου.
Ο Riccardo Cavallero, διευθύνων σύμβουλος των ιταλικών εκδόσεων Mondadori, προειδοποίησε ότι εάν τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι πολύ ακριβά, οι συγγραφείς θα κατηγορηθούν ότι προσπαθούν να επιβάλουν στην αγορά υπερβολικά ψηλές τιμές για τα βιβλία τους. Δήλωσε επίσης ότι οι εκδόσεις Mondadori σχεδιάζουν να πουλάνε τους νέους τίτλους τους στην τιμή των 9,99 ευρώ (ή 8 ευρώ μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ), δηλαδή περίπου 50% φθηνότερα σε σχέση με την τιμή των έντυπων βιβλίων.

Ο Cavallero κατηγόρησε τους ατζέντηδες των συγγραφέων που επιμένουν ότι τα e-books δεν θα μπορούσαν να πωλούνται φτηνότερα από 30%, σε σύγκριση με τα έντυπα βιβλία, στην Ιταλία. “Εάν νομίζετε ότι οι εμπορικοί εκδότες είναι συντηρητικοί δεν έχετε συναντήσει ποτέ έναν ατζέντη. Εμείς είμαστε επαναστάτες μπροστά τους” σχολίασε. “Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σεβόμαστε τις εκδοτικές μας συμβάσεις. Δεν μπορείτε να φοβάστε την χαμηλή τιμή των e-books, διαφορετικά δεν θα προχωρούσαμε ποτέ σε αυτήν την αγορά”.
Έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο [PDF] αποκάλυψε ότι η μέση τιμή για τους νέους τίτλους e-books είναι 10,50 ευρώ, προ φόρων, σε όλο τον κόσμο. Η ανάλυση, η οποία πραγματοποιήθηκε από τo ιταλικό online βιβλιοπωλείο Bookrepublic και τη συμβουλευτική εταιρεία AT Kearney, έδειξε ότι η μέση τιμή των βρετανικών νέων τίτλων e-books είναι 10,80 ευρώ, κατά 1,50 ευρώ υψηλότερη από τους αντίστοιχους αμερικανικούς τίτλους, αλλά, ωστόσο, χαμηλότερη από τους ίδιους τίτλους σε άλλες χώρες της Ε.Ε. όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Γαλλία.
Η έρευνα, βασισμένη σε συνεντεύξεις με διευθυντικά στελέχη από 20 χώρες, τοποθέτησε τη Μ. Βρετανία δύο χρόνια πίσω από τις ΗΠΑ, όσον αφορά στην υιοθέτηση και προσαρμογή στο e-book, με τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία να ακολουθούν, με καθυστέρηση ακόμη ενός χρόνου. Ακόμη, εκτίμησε ότι η αγορά των αμερικανικών e-books επιταχύνεται ακόμα περισσότερο, με το μερίδιο αγοράς των e-books να τείνει προς το 18-19% των πωλήσεων των αμερικανικών βιβλίων μέχρι το τέλος του 2011.
Η έρευνα έδειξε ότι η διείσδυση των ηλεκτρονικών βιβλίων αναμένεται να πραγματοποιηθεί με διαφορετικούς ρυθμούς και ένταση στις διαφορετικές χώρες, ανάλογα με τη διείσδυση του διαδικτύου, τη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου, τη φορολογία, τη διαθεσιμότητα και τις τιμές των e-books.
Σε μια δεύτερη συζήτηση με εκδότες από την αγορά της Γερμανίας, της Βραζιλίας, της Κίνας, και της Ιταλίας, διευθυντικά στελέχη δήλωσαν ότι θα μπορούσε να πάρει τρία χρόνια ώσπου το μερίδιο αγοράς των e-books να φθάσει σε 10% στις χώρες τους. Ο Sergio Machado, πρόεδρος της Record Publishing Group στη Βραζιλία, είπε ότι εξαρτάται από το πότε φθάνουν οι μεγάλοι παίκτες, υποστηρίζοντας ότι οι τοπικοί φορείς δεν ενδιαφέρονται για την πορεία αυτής της αγοράς, αλλά θα προσαρμοστούν μόλις φθάσουν οι μεγάλες διεθνείς επιχειρήσεις. “Μόλις αρχίσει το παιχνίδι, εξελίσσεται αρκετά γρήγορα, αλλά μπορεί να αργήσει να ξεκινήσει”.
Ο Mike Shatzkin, συνδιοργανωτής του συνεδρίου, σχολίασε ότι είναι πια γνωστό το γεγονός ότι οι αναγνώστες θα διαβάζουν σε μια οθόνη, και αυτό θα γίνει σε όλο τον κόσμο. “Δεν μπορώ να πιστέψω ότι σε 10 χρόνια από τώρα θα υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις χώρες σε όλο τον κόσμο”.
Σε μια σύντομη συζήτηση σχετικά με την πώληση των αγγλόφωνων e-books διεθνώς, οι σύνεδροι είπαν ότι περισσότερο τους ενθουσιάζει η προοπτική να πουλήσουν ξενόγλωσσους τίτλους στη Βόρεια Αμερική, με τον Cavallero να αποκαλύπτει τη συμφωνία – μόλις δύο ημέρες πριν- με τους Barnes & Noble στις ΗΠΑ για το Nook.
Ο Bonfanti παραδέχτηκε ότι πρέπει να αξιολογήσουν το μέγεθος της αγοράς για τα αγγλόφωνα e-books στην Ευρώπη. “Δεν θα μπορούσαμε να βρούμε έναν συσχετισμό μεταξύ της φυσικής αγγλόφωνης αγοράς και της πιθανής ευρωπαϊκής αγοράς για τα e-books”.
O Ferrario είπε ότι όλοι οι σχολιαστές υποτιμούν τη δυνατότητα αυτής της αγοράς, φέρνοντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι οι παραγγελίες της βιογραφίας του Steve Jobs στην Ιταλία βρίσκονται στο νούμερο ένα στα “pre-order charts”, ενώ η αγγλόφωνη έκδοση στο νούμερο πέντε.

Πηγή: The Bookseller, Μετάφραση: Παρατηρητήριο Ψηφιακού Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ