Ελλάδα: Ανέτοιμοι αναγνώστες ή ανέτοιμοι εκδότες και βιβλιοπώλες;
Στις ΗΠΑ, που είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη διάδοση των ebooks στο δυτικό κόσμο, η δραματική άνοδος των ebooks ξεκινάει με την κυκλοφορία του πρώτου ηλεκτρονικού αναγνώστη Kindle από το Amazon το Νοέμβριο του 2007. Το Amazon έβαλε φωτιά στην αγορά του ηλεκτρονικού βιβλίου προσφέροντας με μία κίνηση πολλές, συνδυασμένες υπηρεσίες στους αναγνώστες. Διέθετε καταρχάς συσκευή με οθόνη ηλεκτρονικού χαρτιού για ανάγνωση τόσο ξεκούραστη όσο και στο τυπωμένο χαρτί. Ήδη από το πρώτο Kindle υπήρχε δωρεάν σύνδεση στο internet μέσω του δικτύου 3G για αγορές κατευθείαν μέσα από τη συσκευή, ενώ η τιμή αγοράς του ήταν στα $399, λογική για τα δεδομένα των ηλεκτρονικών συσκευών της εποχής. Και τέλος, είχε συνεργαστεί με τους εκδότες ώστε να διαθέτει 90.000 τίτλους βιβλίων, όχι σε PDF, αλλά ειδικά διαμορφωμένα για το Kindle, ανάμεσά τους 101 από 112 best seller στις λίστες των New York Times, με τιμή μάλιστα για τα περισσότερα best seller στα $9.99. Τα βιβλία συμπλήρωναν εφημερίδες σε ψηφιακή μορφή και blogs, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία της πλατφόρμας αυτοέκδοσης του Amazon για τους συγγραφείς. Κι όλα αυτά από το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο στη χώρα. Όλα ήταν εκεί: κατάλληλη συσκευή, ευκολία αγοράς ακόμα και για όσους δεν έχουν υπολογιστή, σωστές τιμές, πολύ, κατάλληλα διαμορφωμένο και επιθυμητό περιεχόμενο και η εγγύηση από τον βιβλιοπώλη και τους εκδότες που ήδη γνώριζαν καλά οι αναγνώστες.
Τεσσερισήμιση χρόνια μετά, τα Kindle ξεκινούν από $79 και το Amazon διαθέτει πάνω από 1 εκατομμύριο ebooks προς πώληση και περισσότερα από 2 εκατομμύρια ebooks δωρεάν.
Ας αναλογιστούμε τι από τις παραπάνω προϋποθέσεις, τηρουμένων των αναλογιών ως προς τις τιμές και το πλήθος των βιβλίων, υπάρχουν σήμερα στην ελληνική αγορά των ebooks.
Χωρίς αμφιβολία, μια μέρα πριν το Amazon παρουσιάσει αυτό το ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών, οι αναγνώστες στις ΗΠΑ αισθάνονταν τόσο “ανέτοιμοι” και τόσο “διστακτικοι” όσο και οι αναγνώστες στην Ελλάδα σήμερα.