Υπουργείο Παιδείας: από το 2014 όλα τα συγγράμματα σε ebook δωρεάν, δε θα διανέμονται τα τυπωμένα [Update 2]
Update 1: “Μπορεί να παραταθεί και μετά το 2014 η διανομή των [τυπωμένων] πανεπιστημιακών συγγραμμάτων”, ανέφερε στις 6 Ιούλιου η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου στην τηλεοπτική εκπομπή 3THREE NET απατώντας σε σχετική ερώτηση φοιτήτριας. Άφησε έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο τυπωμένα και ηλεκτρονικά συγγράμματα να συνυπάρξουν και στο ακαδημαϊκό έτος 2014-15. Η υπουργός υπογράμμισε πάντως και πάλι ότι ως το 2014 όλες οι σημειώσεις και τα συγγράμματα θα είναι διαθέσιμα και σε ηλεκτρονική μορφή.
—–
Σύμφωνα με το άρθρο 37 του σχεδίου για τον νέο νόμο-πλαίσιο για ΑΕΙ και ΤΕΙ που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας και τις διευκρινιστικές ανακοινώσεις που έκανε, από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 δε θα διανέμονται τυπωμένα συγγράμματα στους φοιτητές και σπουδαστές, αλλά τα συγγράμματα θα διατίθενται δωρεάν αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή. Δωρεάν πρόσβαση στα τυπωμένα συγγράμματα θα υπάρχει μόνο μέσω των αντιτύπων που θα υπάρχουν στις πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες.
Συγκεκριμένα η παράγραφος 2 του άρθρου 37 του νομοσχεδίου ορίζει πως:
Από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 παύει η διανομή των διδακτικών συγγραμμάτων στους φοιτητές με δαπάνες του Δημοσίου και θεσπίζεται η υποχρέωση ανάρτησης στο διαδίκτυο της αναλυτικής ύλης των παραδόσεων/σημειώσεων των μαθημάτων που διδάσκουν οι καθηγητές όλων των βαθμίδων.
Καθώς αυτή η διατύπωση της παραγράφου δεν αναφέρεται σε δωρεάν διανομή ακόμα και των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, αλλά μιλάει απλά για ανάρτηση σημειώσεων/παραδόσεων στο internet, το Υπουργεί Παιδείας επανήλθε σήμερα στο θέμα με ανακοίνωση όπου αναφέρει:
μετά το μεταβατικό στάδιο της τριετίας (2012-2014), το σύνολο των ακαδημαϊκών συγγραμμάτων, σημειώσεων και βοηθημάτων θα είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο και οι φοιτητές και σπουδαστές θα έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά χωρίς καμία δέσμευση ή οικονομική υποχρέωση. Πρόσβαση θα δίνεται όχι μόνο στο εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος σπουδών, αλλά και σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλία, συγγράμματα και βοηθήματα που διδάσκονται σε όλα τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας.
Έτσι, δε θα είναι μόνο οι παραδόσεις/σημειώσεις αναρτημένες στο internet, αλλά οι φοιτητές και σπουδαστές θα έχουν δωρεάν πρόσβαση και στα ηλεκτρονικά συγγράμματα (βιβλία), ανεξάρτητα μάλιστα από το αν διδάσκονται στη σχολή που φοιτούν ή σε κάποιο άλλο τμήμα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.
Για τις βιβλιοθήκες, στην παράγραφο 9 και πάλι του άρθρου 37 αναφέρεται:
ενισχύονται οι βιβλιοθήκες των ιδρυμάτων με τον απαραίτητο αριθμό έντυπων ή ηλεκτρονικών συγγραμμάτων ώστε να καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των ιδρυμάτων. Για κάθε διανεμόμενο σύγγραμμα παραχωρείται από το κράτος στη βιβλιοθήκη του οικείου ιδρύματος αριθμός συγγραμμάτων ανάλογα με τις ανάγκες της βιβλιοθήκης
Καμία ανακοίνωση δεν έχει γίνει για software που θα καλύπτει τις διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες των σπουδαστών και των φοιτητών σε σχέση με τα ηλεκτρονικά συγγράμματα (σημειώσεις, υπογραμμίσεις, παράλληλη ανάγνωση κλπ), ενώ αντίστοιχα όλα δείχνουν πως το κόστος της ηλεκτρονικής συσκευής για την ανάγνωσή τους (υπολογιστής, tablet PC, ηλεκτρονικός αναγνώστης) δε θα καλύπτεται από το Υπουργείο Παιδείας.
Πηγές: το νομοσχέδιο (άρθρο 37 = σελ. 61-63 στο PDF), ανακοίνωση του Υπ. Παιδείας για τα συγγράμματα
Λάθος, λάθος, λάθος!!! Στο βωμό των περικοπών που γίνονται παντού έφαγε η μαρμάγκα και το πανεπιστημιακό εγχειρίδιο. Δεν είναι δυνατόν να διαβάσεις και να αποστηθίσεις από ebook. Προσωπικά τουλάχιστον, αν δεν έκανα τις προσωπικές μου ιδιόχειρες σημειώσεις δίπλα στο κείμενο ήταν αδύνατο να εμπεδώσω αυτό που διάβαζα. Από το μπάχαλο όπου ο κάθε καθηγητής έβγαζε ένα βιβλίο το οποίο το κοστολογούσε όσο ήθελε και υποχρέωνε το ίδρυμα να το αγοράσει (με αποτέλεσμα να θησαυρίζει ο ίδιος και ο εκδοτικός του οίκος) και που συνήθως έμενε στο ράφι του φοιτητή αχρησιμοποίητο (καθώς συνήθως ήταν κακογραμμένο και απαρχαιωμένο ως προς τις γνώσεις) φτάσαμε στο άλλο άκρο, που μας γυρίζει στις δεκαετίες του 50 και του 60 όταν οι φτωχοί φοιτητές ψάχνανε να δανειστούνε για μερικές μέρες τα βιβλία των πλουσιοτέρων συμφοιτητών τους. Ποιο ορθολογικό θα ήταν να δίδεται ένα πεπερασμένο κονδύλιο σε κάθε φοιτητή αυστηρά και μόνο για αγορά επιστημονικών συγγραμάτων. Ένα βιβλίο για κάθε αντικείμενο (και όχι 5) και καλό (ακόμα και ξενόγλωσσο, όπως γίνεται στα περισσότερα ξένα πανεπιστήμια που τα συγγράματα δεν είναι απαραίτητα στην εθνική γλώσσα αλλά αγγλόφωνα προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένα και καλογραμμένα).
Πιστεύω ότι μπορείς να διαβάσεις (και να αποστηθίσεις) από e-book. Αλλά όταν το e-book είναι τόσο καινούργιο στην Ελλάδα και ακόμα και η διείσδυση του internet δεν είναι στα ευρωπαϊκά στάνταρτ είναι άλμα και πρόωρο να πας στο e-book και την κατάργηση του τυπωμένου τόσο σύντομα.
Το δεύτερο θέμα είναι η προετοιμασία. Έχει δοκιμαστεί πρώτα σε μικρή κλίμακα πριν γενικευτεί;
Και το τρίτο (δεν τα βάζω ιεραχικά) είναι το οικονομικό. Γιατί τελικά θα καταλήξουν οι φοιτητές να αγοράζουν ή να δανείζονται τα τυπωμένα βιβλία ή να αγοράζουν με δικά του έξοδα tablet κλπ.
Αυτοί που θέλουν να διαβάσουν και να μάθουν, θα το κάνουν, με κάθε τρόπο. Οι υπόλοιποι δεν θα διάβαζαν ούτως ή άλλως, είτε είχαν έντυπο βιβλίο είτε όχι.
Απλά, για όσους δεν μπορούν να προσαρμοστούν στο ηλεκτρονικό βιβλίο, για μερικά χρόνια, τα γνωστά “φωτοτυπάδικα” δίπλα στις σχολές θα εκτυπώνουν τα ψηφιακά βιβλία σε θερμοκολλημένα ή σπιράλ έντυπα και τελείωσε το θέμα.
Τουλάχιστον μέχρι η τεχνολογία να κάνει πιο εύχρηστο το ηλεκτρονικό βιβλίο και φθηνότερες τις συσκευές ανάγνωσης.
Ίσως να είναι και καλύτερα έτσι. Η πίεση θα οδηγήσει σε προσαρμογή. Αρκεί να δοθούν ποιοτικά ηλεκτρονικά βιβλία και όχι προχειρο-ψηφιοποιήσεις και να υπάρξει συνέχεια και συνέπεια.